خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/31 - 10:47
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد؛

ارائه مدل جذب مشارکت خیرین در توسعه ورزش

مقاله پژوهشی ارائه مدل جذب مشارکت خیرین در توسعه ورزش در فصلنامه مجلس و راهبرد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مقاله پژوهشی با عنوان «ارائه مدل جذب مشارکت خیّرین در توسعه ورزش (یک رویکرد آمیخته)» نوشته صادق کرمی، محمدحسن فردوسی، محسن اسماعیلی و وحید رفیعی دهبیدی که در شماره 112 فصلنامه مجلس و راهبرد منتشر شده است، اظهار داشته حوزه ورزش با توجه به ارتباط مستقیم آن با سلامت افراد جامعه از یکسو و کمبود امکانات و تجهیزات در این حوزه، به ویژه در مناطق محروم و دورافتاده از سوی دیگر به حضور گسترده، نظام‌مند و برنامه‌ریزی شده خیّرین نیازمند است. به منظور گسترش کمّی و کیفی فرهنگ خیریه در جامعه و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی خیّرین و ترغیب آنها در تأمین نیازهای ورزشی جامعه در مناطق مختلف کشور و همچنین هدایت اصولی و ساماندهی کمک‌های مالی و تخصصی خیّرین، رفع موانع موجود، تسهیل امر مشارکت خیّرین و تشویق و ترغیب آنها به مشارکت مجدد، لازم است تا سازوکار معینی پیش‌بینی و اتخاذ شود.



این مقاله تصریح کرده است که در ایران با توجه به گستردگی دولت و بودجه‌های محدود آن می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت بالای خیّرین، در امر توسعه ورزش گام‌های اساسی برداشت. با توجه به این موضوع که مشارکت خیّرین با توسعه، ارتباط تنگاتنگی دارد و توسعه جریانی است که در خود تجدید حیات و جهت‌گیری متفاوت کل نظام اقتصادی اجتماعی و بهبود میزان تولید و درآمد را در‌بر‌دارد. توسعه در بسیاری از موارد، حتی عادات و رسوم و عقاید مردم را نیز در‌بر‌می‌گیرد. رابطه ورزش با پدیده‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاکی از اهمیت این پدیده و نقش آن در برنامه‌های توسعه ملی کشورهاست و در یک نگاه کلی، توسعه و پیشرفت ورزش در هر کشوری با اقتدار و قدرت آن کشور رابطه نزدیکی دارد.



این مقاله پیشنهاد کرده است ترکیب منابع انسانی در مجمع خیّرین شهرستان‌ها و استان‌ها و کشور تغییر یابد و به صورت تخصصی و متشکل از افراد صاحب‌نظر باشد تا امکان تصمیم‌گیری مناسب فراهم شود. همچنین هماهنگی و همکاری بیشتر اداره‌ها نیز عامل مهمی در جذب کمک‌های مردمی است. شاید توقع اینکه صرفاً اداره کل ورزش و جوانان در هر استان متولی امورات خیّرین در ورزش شود، خارج از انتظار و توانایی این سازمان‌ها باشد. ادارات و مؤسساتی همچون اوقاف، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان باید با همکاری هم، جلسات هم‌اندیشی در خصوص نیازها و اولویت‌های استفاده از خیّرین داشته باشند. ضروری است مدیران ورزشی با تشکیل کمیته‌هایی در جهت شناسایی، جذب و نگهداری خیّرین در ورزش اهتمام ورزند و با تشکیل یک بانک اطلاعاتی و آماری مناسب از این افراد به برنامه‌ریزی بهتر در حوزه ورزش و هدایت برنامه‌های مرتبط با فعالیت‌های خیرخواهانه اقدام کنند.



یکی از یافته‌های این مقاله پژوهشی استفاده از ظرفیت معتمدین و روحانیت است، در این راستا پیشنهاد شده فعالان حوزه ورزش جلساتی را با این اقشار برگزار کنند تا ضمن توجیه و بیان اهمیت موضوع ورزش و بازگو کردن کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی ورزش بر رشد جامعه و تقاضا برای ترغیب و تشویق خیّرین در وقف و مشارکت خیر در ورزش تأکید کنند تا از این رهگذر، روحانیون سفیرانی برای تشویق خیّرین و آحاد مردم به وقف در حوزه ورزش باشند.



متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید./



پایان پیام

  • کد خبر : 363811
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار