خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/11/06 - 09:26
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
ویس کرمی در مخالفت با الحاق بخش آموزش پزشکی از وزارت بهداشت به وزارت علوم:

آموزش پزشکی از پزشکی جدا نیست/ نباید برای افزایش ظرفیت پزشکی صورت مسأله را پاک کرد

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به بررسی طرح اصلاح نظام آموزش پزشکی و ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی در کمیسیون آموزش، ضمن مخالفت با الحاق بخش آموزش پزشکی از وزارت بهداشت به وزارت علوم، تصریح کرد: آموزش پزشکی از پزشکی جدا نیست و ما امروز در شرایطی نیستیم که این ریسک بزرگ را تجربه کنیم.

مهرداد ویس کرمی  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد طرح الحاق بخش آموزش پزشکی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: کل استدلال پیشنهاد دهندگان این طرح این است که در گذشته این بخش از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جدا بوده سپس ادغام شده است و در شرایط کنونی نیز با این پیشنهاد به دنبال این هستند که تعارض منافع پزشکان در این بخش رفع شود.



نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر این مقدمات صحیح هم باشد به نتایج مدنظر پیشنهاددهندگان این طرح منتهی نمی شود، چرا که آموزش پزشکی از پزشکی جدا نیست و پزشکان با تمام مشکلات این حوزه آشنا هستند بنابراین اگر بخش آموزش از حوزه درمان جدا شود اتفاق مثبتی نخواهد افتاد.



یکی از اصلی ترین انتقادات به وزارت علوم عدم ارتباط دانشجو با بازار کار است



وی با اشاره به دیگر مشکل تفکیک حوزه آموزش پزشکی از وزارت بهداشت، تصریح کرد: یکی از انتقاداتی که به وزارت علوم وارد می دانیم این است که چرا دانشجویان به گونه ای تربیت نمی شوند که بعد از فارغ التحصیلی از تبحر لازم برخوردار باشند بنابراین چطور می توانند دانشجویان پزشکی تربیت کنند که از کارایی لازم برخوردار باشند چرا که دانشجوی پزشکی تا زمانی که در فضای درمان قرار نگیرد نمی تواند پزشک توانمندی شود.



نباید برای افزایش ظرفیت پزشکی صورت مسأله را پاک کرد



ویس کرمی خاطرنشان کرد: ظرفیت پزشکی نیز یک مساله است اما برای رفع آن که نباید صورت مساله را پاک کرد، آنچه باعث شده که برخی از همکاران با این طرح موافق باشند این است پزشک در محیط آنها کم است بنابراین به این نکته اشاره می کنند که اگر بخش آموزش از حوزه درمان حذف شود انحصار پزشکان شکسته می شود و تعداد پزشکان افزایش پیدا می‌کند که قطعا این طرح به این نتیجه منتهی نمی شود. ضمن اینکه در مورد ظرفیت دانشجویان پزشکی شورای انقلاب فرهنگی 20 درصدی که وزارت بهداشت نیز پذیرفت مشکل را حل کرد بنابراین حدود 8 ماده از این طرح حذف می شود.



وی افزود: آنچه مسلم است وزارت علوم موفق‌تر از وزارت بهداشت نبوده است کما اینکه وضعیت حوزه های علوم انسانی و ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیانگر این مهم است، از سوی دیگر وزیر علوم به این نکته اشاره کرده بود که سلامت با تمام رشته‌ها مرتبط است بنابراین می توانند وزارت آموزش و پرورش را در سایر وزارتخانه ها اعم از علوم و بهداشت ادغام کنند.  چرا این اتفاق نمی افتد؟



توسعه رشته‌های بین رشته‌ای نیاز به اقدامات فیزیکی ندارد



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: یکی دیگر از استدلال ها برای ارائه این طرح این بوده است که امکانات پخش شده است و ما نیاز داریم بین رشته ایجاد کنیم و این در حالی است که امروزه با توسعه ارتباطات نیاز به قرابت فیزیکی برای انجام بسیاری از امور نیست همچنین ظرفیتی که باعث شده رشته پزشکی در مقطعی از زمان از وزارت علوم تفکیک شده است، محدود بوده اما در شرایط کنونی که این وزارتخانه بسیار گسترده شده است مشکلات بسیاری در حوزه اداری برای آنها ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه بار مالی داشته و قطعا مشمول اصل 75 قانون اساسی قرار خواهد گرفت.



وی افزود: بنده معتقدم هیچ استدلال قوی پشت ارائه این طرح وجود ندارد و پیشنهاددهندگان این گمان که این طرح مانع از انحصارطلبی پزشکان می شود به این امر مباردت ورزیده اند در حالی‌که راهکار آن اگر صحت هم داشته باشد این است که ما برخی از سایر آفت های دیگر درمان کنیم، کما اینکه انسان ها را براساس شایستگی وکارآمدی انتخاب کنیم و بر اساس انتساب به افراد و گروه ها واحزاب انتخاب نکنیم.



ویس کرمی با اشاره به تجربه ناموفق ادغام رشته‌های مهندسی مرتبط با حوزه های صنعت و کشاورزی با وزارت علوم، اظهار کرد: هم اکنون وزارت بهداشت به لحاظ علمی، موفقیت و خودکفایی در تراز جهانی قرار دارد اما بخش هایی از آن که مرتبط با وزارت علوم بوده از نظر فنی و تامین تجهیزات عقب هستیم بنابراین ادغام بخش آموزش پزشکی با این وزارتخانه به اتفاق جدید مثبتی منجر نخواهد شد.



عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در مورد این استدلال طراحان این طرح مبنی براینکه این روش در سایر کشورها به نتایج مطلوبی منتهی شده است، تاکید کرد: ما در قیاس در این مورد باید مدل کلی سیستم آموزشی کشور را در نظر بگیریم کما اینکه اکثر دانشگاه ها در این کشورها غیرانتفاعی، آزاد یا دولتی هستند این خود یک مساله است ضمن اینکه مبنای این استدلال اطلاعات جمع آوری شده تعدادی از جوانان است، از سوی دیگر ما معتقدیم باید در حوزه مدیریتی خود مستقل عمل کنیم و هر کشوری نیز الگوی خود را در سیستم آموزشی بر اساس فضای فرهنگی، چارچوب ها و سوابق دارد.



در شرایطی قرار نداریم که ریسک جدیدی کنیم



وی گفت: کشور در شرایطی قرار ندارد که بخواهیم ریسک جدیدی کنیم آن هم در شرایطی که دو وزارتخانه علوم و بهداشت بدنه گسترده ای داشته و اگر بخش آموزش پزشکی در وزارت علوم ادغام شود مخاطرات زیادی داشته و به صلاح نیست، ضمن اینکه ممکن است رییس این بخش نیز یک پزشک تعیین شود بنابراین نگاه آرمانی در این حوزه باید مبتنی بر استدلال علمی باشد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 336374
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار