اسماعیلی:
آموزش و پرورش از هدفگذاری در قانون برنامه ششم برای توسعه رشتههای فنی و حرفهای عقب است/تقویت هنرستانها نقش مستقیمی در ایجاد اشتغال و ارتقا حوزه صنعت دارد
رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، با بیان اینکه رویکرد نظام آموزشی کشور باید استفاده بیشتر از ظرفیت رشتههای فنی و حرفهای و تقویت هنرستانها باشد یادآور شد: آموزش و پرورش از هدفگذاری در قانون برنامه ششم برای توسعه رشتههای فنی و حرفهای عقب است.
مهدی اسماعیلی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با اظهارنظر یکی از مسئولان آموزش و پرورش مبنیبراینکه توسعه هنرستانها مکمل عدالت آموزشی است، گفت: اگر بخواهیم نظام آموزشی کارآمدی داشته باشیم تا بتواند در چرخه تولید و حوزه صنعت اثرگذاری مطلوبی داشته باشد باید به سمت مهارتآموزی و توسعه آموزش فنی و حرفهای سوق داده شود.
اغلب فارغ التحصیلان رشتههای نظری فاقد مهارتهای لازم هستند
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در نظام آموزشی کشورهای پیشرفته سهم رشتههای فنی و حرفهای و مهارتی بسیار بالاتر از رشتههای نظری است، بنابراین انتظار داریم دانشآموزانی که فارغ التحصیل میشوند واجد یک مهارتی باشند که به طور مستقیم در چرخه تولید قرار گیرند و نقش اثرگذاری در فرآیند تولید در حوزه صنعت داشته باشند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: هماکنون اغلب فارغ التحصیلان رشتههای نظری فاقد مهارتهای لازم هستند به همین دلیل برای اشتغال هم دچار مشکل میشوند لذا رویکرد ما در نظام آموزشی کشور باید استفاده بیشتر از ظرفیت رشتههای فنی و حرفهای، مهارتی و تقویت هنرستانها باشد تا از این طریق بتوان دانشآموزانی را تربیت کرد که بعد از فارغالتحصیلی نقش مستقیمی در ایجاد اشتغال، کارآفرینی، ارتقا حوزه صنعت و توسعه کشور داشته باشند.
رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بر اساس قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه قرار بود آموزش و پرورش سهم رشتههای فنی و حرفهای و مهارتی را به 50 درصد برساند اما متاسفانه برغم اینکه برنامه ششم رو به اتمام است آموزش و پرورش از این هدفگذاری بسیار عقب است به طوری که تنها حدود 35 درصد آن را اجرا کرده است بنابراین لازم است مسئولان با حمایت از آموزش و پرورش ضمن جبران این عقبماندگی در جهت تجهیز هنرستانها اقدام کرده تا از این طریق به هدف مطلوب در این زمینه دست یابند./
پایان پیام