خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/07 - 12:34
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
فلاحی به مناسبت روز نهضت سوادآموزی مطرح کرد:

آمار دقیقی از بیسوادی مطلق در کشور نداریم/ استقبال از هر لایحه ای برای ریشه کن کردن بیسوادی

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی کاهش میزان بی‌سوادی کشور را لازم و ضروری دانست و گفت: متولیان امر در همه حالت برای آموزش آحاد جامعه و ریشه کن شدن بی‌سوادی باید از حداکثر توان خود بهره بگیرند، یکی از مسیرهای توسعه هر کشوری بالا بودن رشد نرخ با سوادی است که آثار آن را می‌توانیم در تمام بخش‌های مختلف جامعه از مسائل امنیتی تا سیاسی رویت کنیم.

احمدحسین فلاحی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بی‌سواد مطلق در گروه سنی ۶ سال به بالا، گفت: تاکنون چنین آماری در کمیسیون آموزش مطرح نشده است و حدود ۳ میلیون و نیم بیسواد بازمانده از تحصیل داریم، بخشی از بازماندگان از تحصیل هم به ایام اپیدمی کرونا باز می‌گردد که به دلیل نداشتن امکانات و تجهیزات آموزش مجازی از تحصیل جامانده اند.



نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمار دقیقی از بیسوادی مطلق در کشور نداریم، افزود: تلاش نهضت سواد آموزی در طی چهار دهه اخیر از بین بردن بی‌سوادی مطلق در کشور بوده است اما سازمان نهضت سوادآموزی با توجه به فعالیتی که داشته باید آمار دقیقی ارائه دهد.



سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی کاهش میزان بی‌سوادی کشور را لازم و ضروری دانست و تاکید کرد: متولیان امر در همه حالت برای آموزش آحاد جامعه و ریشه کن شدن بی‌سوادی باید از حداکثر توان خود بهره بگیرند، یکی از مسیرهای توسعه هر کشوری بالا بودن رشد نرخ باسوادی است که آثار آن را می‌توانیم در تمام بخش‌های مختلف جامعه از مسائل امنیتی تا سیاسی رویت کنیم.



فلاحی با بیان اینکه پیش نیاز توسعه یافتگی هر کشوری باسوادی آحاد جامعه است، ادامه داد: داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن در عموم مردم یک کشور زمینه ساز برای پیشرفت خواهد بود و برخورداری از حداقل‌هایی همچون نرخ باسوادی رسیدن به تعالی از ضرورت‌های توسعه یافتگی است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم توجه به این گروه از افراد جامعه را از طریق جهاد تبیین موثر دانست و خاطر نشان کرد: آگاه سازی، اطلاع رسانی و توجیه جامعه از وظایف عمومی آحاد مردم است، باید نسبت به این مهم اقدام داشته باشند.



وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس از حداکثر توان خود بهره می‌گیرد تا در تصویب قوانین آموزشی و نظارت بر اجرای آنها به درستی صورت پذیرد، خاطرنشان  کرد: اگر هر لایحه‌ای از طرف وزارتخانه آموزش و پرورش برای ریشه کن شدن بیسوادی در کشور ارائه شود یا هر گزینه دیگری در ارتقای آموزش به کمیسیون ارجاع شود بی تردید کمیسیون از آن حمایت خواهد کرد.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علیرضا عبدی معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: هم اکنون یک میلیون و ۷۰۷ هزار بی‌سواد مطلق در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله و حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بی‌سواد مطلق در گروه سنی ۶ سال به بالا و دو و نیم میلیون نفر نوسواد داریم./



پایان پیام

  • کد خبر : 373640
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار