خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1388/09/10 - 15:40
  • زمان مطالعه : 17 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
هاشمیان در نشست خبری فراکسیون اقلیت تاکید کرد

مجلس مستقل عامل پیشرفت کشور است

**نشست مشترک فراکسیون اقلیت مجلس با خبرنگارن رسانه‌های برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، روز سه شنبه نشست مشترک فراکسیون اقلیت مجلس با خبرنگاران رسانه‌ها در محل فراکسیون تلفیق مجلس برگزار شد.

در این جلسه حسین هاشمیان رئیس فراکسیون - محمدرضا تابش دبیرکل - داریوش قنبری عضو و سخنگوی این فراکسیون حضور داشتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

حسین هاشمیان رئیس فراکسیون اقلیت در آغاز جلسه نشست خبری ضمن گرامیداشت سالروز مجلس و شهادت مدرس گفت: در زمانی که استبداد قاجاری تاخت و تاز استعدادگران انگلیس ایران را محاصره کرده بودند ملت ایران به رهبری مراجع برخواستند و جنبش مشروطه از آذربایجان - تبریز - خوی با سرسختی کامل با رهبری ستارخان و آخوند خراسانی و مازندرانی به پا خواستند.

وی افزود: احمد شاه قصد داشت که این جنبش را خاموش کند و باغ شاه را پایگاه قرار دادند و کلیه امکانات را در آذربایجان متمرکز کرده اما با مقاومت سرسختانه آذربایجانی‌ها، احمد شاه فرمان تاسیس مجلس را داد اما با توجه به آنکه هر جنبشی دچار آسیب می‌شود مشروطه نیز دچار آسیب شد و جنشی که برای مبارزه با استکبار قیام کرده بود خود دجار استبداد شد.

هاشمیان اظهار داشت: رضا شاه با استبداد مجلس را به دست گرفت و وکلای مردم در اختیار رضا خان و انگلیس قرار گرفتند و در این زمان رضا شاه سلطنت را به خودش منتقل کرد و مجلسی‌ها دست نشانده وکیل الدوله بودند.

رئیس فراکسیون اقلیت خاطرنشان کرد: پسر رضا خان استبداد مشروطه را به نهایت رساند و این استبداد با قیام و رهبری امام امت، هویت مجلس باز گردانده شد.

وی با اشاره به سخن امام گفت: امام بر همین اساس نیز گفت، مجلس در راس امور است و مجلس در راس امور است که آسیب پذیر نباشد و اگر مجلس اسیر دست دولت شود استقلال خود را از دست می‌دهد.

هاشمیان در ادامه افزود: طبق فرموده امام مجلس مکان اراده ملی است و در قانون نیز مردم همه کاره است و بر این اساس نیز رهبر توسط مجلس خبرگان و نمایندگان ملت و رئیس جمهور توسط مردم انتخاب می‌شود.

رئیس فراکسیون اقلیت تصریح کرد: آن قدر امام به مردم قدرت دادند که مجلس که قانون گریز و اسیر دست بعضی جناح‌ها باشد نمی‌تواند مستقل باشد و نمی‌تواند بودجه را عادلانه تقسیم کند و ما امروز باید از تاریخ درس بگیریم.

وی اظهار داشت: اگر کشوری مجلس مستقل داشته باشد کشور می‌تواند پیشرفت کند و اگر مجلس گاز انبر دولت باشد آن مجلس نمی‌تواند اراده ملی را پیاده کند.

تابش در ادامه ضمن گرامیداشت روز مجلس و شهید مدرس گفت: مبارزه با استبداد و استکبار به شهادت رسید و تلاش گر در ایفای حقوق ملت و تلاشگر در عرصه حفظ و شان جایگاه مجلس و نمایندگی است.

سخنگوی فراکسیون اقلیت اظهار داشت: ذهنیت تاریخی به ملت مان وجوددارد و آن استبداد زدگی مزمن است و یکی از وجوه بارز شخصیت مدرس مبارزه با استکبار بود و حضرت امام (ره) نیز به دلیل ایستادگی مقابل حکومت ظلم فساد و جور و زور رضا خانی مجذوب شخصیت شهید مدرس بود.

وی در ادامه افزود: پایمردی که در مقابل احیای حق و حقوق مردم واستیفای حقوق آنها داشت یادو خاطره شهید مدرس را گرامی می‌داریم.

درادامه نشست فراکسیون اقلیت مجلس با خبرنگاران رسانه‌ها محسن نریمان عضو شورای مرکزی فراکسیون در پاسخ به سوالی مبنی بر مقایسه مراسم بزرگداشت مجلس در سال گذشته و حال حاضر گفت: یکی از ویژگی‌های بارز مراسم امروز بزرگداشت روز مجلس تجلی وحدت در مراسمی که در سال گذشته برگزار شده بود است، احساس می‌شد که در مراسم امروز وحدت خدشه‌دار شده و مقداری هم کم رونق بود.

وی با بیان اینکه مراسم بزرگداشت روز مجلس حتی از سوی نمایندگان مجلس هم با اقبال مواجه نشد گفت: شاید این مساله به دلیل حاشیه‌ها وعدم حضور چهره‌های شاخص مجالس قبل همانند آقایان هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، کروبی بود.

عضو مرکزی فراکسیون اقلیت گفت: این روزها همانطور که در برابر استکبار جهانی مواضع قاطعی را اتخاذ می‌کنیم ضرورت دارد که در درون نظام هم به وحدت برسیم و زمینه آن را هموار کنیم.

وی افزود: دفاع جانانه در برابر استکبار جهانی از وحدت برمی‌خیزد.

نریمان با بیان اینکه باید با مردم در زمینه‌های مختلف مشارکت داشته باشیم گفت: دولت موظف است مشارکت عامه مردم را در همه زمینه‌ها فراهم آورد نه تنها با گروه و جناحی که به دولت رای داده‌اند.

وی در خاتمه سخنانش تصریح کرد: مراسم روز مجلس که امروز در مجلس برگزار شد نماد وحدت نبود.

قنبری نیز دیگر عضو فراکسیون اقلیت که سخنگوی این فراکسیون را هم برعهده دارد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه عملکرد مجلس در ارتباط با برخورد با مسببین حوادث پس از انتخابات و کهریزک چیست؟ گفت: در ارتباط با حوادث کهریزک ابهامات فراوانی وجود دارد اتفاقاتی که در تاریخ سه دهه انقلاب سابقه نداشته است.

سخنگوی فراکسیون تصریح کرد: این قانون گریزی‌ها و برخوردهای ناشایست پس از انتخابات هزینه‌های زیادی را بر نظام ما تحمیل کرد و قضیه تا آنجا پیش رفت که رهبری در تعطیلی بازداشتگاه‌ مداخله کردند.

قنبری با بیان اینکه بازداشتگاه کهریزک ویژگی‌های بازداشتگاه را ندارد گفت: به نظرم افرادی که از این لفظ استفاده می‌کنند هم باید پاسخگو باشند.

قنبری در ادامه با اشاره به مرگ پزشک کهریزک و یکی از بازداشت شدگان حوادث اخیر گفت: هر روز صحبت‌های خاصی را می‌شنویم صحبت‌های متناقضی که بر ابهامات موجود هم می‌افزاید و فضای نامناسبی را در بین افکار عمومی ایجاد می‌کند.

سخنگوی فراکسیون اقلیت در ادامه سخنانش از مسئولان ارشد نظام خواست که در رابطه با اتفاقات و مجازات مسببین وارد عمل شوند.

در ادامه قنبری با اشاره به تشکیل کمیته پیگیری حوادث پس از انتخابات در مجلس گفت: نتیجه پیگیری حوادث پس از انتخابات از سوی کمیته مجلس هنوز مشخص نیست و علیرغم پیگیری‌های فراکسیون حتی در دیدار با رئیس مجلس ایشان تاکید کردند که این گزارش به اطلاع نمایندگان خواهد رسید اما هنوز این گزارش ارائه نشده است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اقلیت تصریح کرد: اگر کمیته پیگیری حوادث پس از انتخابات مجلس حقایق را مشخص نکند فراکسیون خود نیز این کار را انجام خواهد داد.

قنبری در ادامه با اشاره به محاکمه مسببین حوادث کهریزک گفت: محاکمه این افراد هم باید علنی انجام گیرد. آنچه اتفاق افتاده تاثیر ناگهانی در افکار عمومی داشته و تنها راه آگاهی افکار عمومی محاکمه به شکل علین آنها است، در غیر این صورت با عدالت سازگار نیست.

 

تابش در  پاسخ به سوال خبرنگاری مبن  بر اینکه آیا شما انتخابات را تمام شده می دانید یا خیر گفت:‌ ما انتخاباتی را برگزار کردیم که حضور شور آفرین مردم تجلی گر مردم سالاری و دموکراسی در کشور بود.

وی در ادامه افزود: اما در حوادث پس از انتخابات که به واسطه بی‌تدبیری متولیان امر اتفاق افتاد وجهه نظام آسیب رسید.

تابش اظهار داشت: کاندیدا و رهبران اصلاح طلبان از نیروهای خدوم و انقلابی کشور و مورد وثوق حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری هستند و  هیچ برچسبی را نمی‌توان به آنها چسباند چرا که این افراد دلبسته واقعی به نظام هستند و همه آنها حرکت خود را در استمرار انقلاب و البته استمرار  اصلاحات تعیین کرده‌اند. 
وی تصریح کرد:‌ همه اصلاح طلبان مرزبندی های خود را با  بیگانگان، ‌منافقین ،‌سلطنت طلبان و بد خواهان نظام بارها در بیانیه های خود  تاکید کرده اند و هیچ تهمتی به آنها نمی چسبد.
وی افزود: این منافق سازی ها و قضاوت های عجولانه و تسویه حساب ها ی جناحی که ریشه سیاسی دارد اوضاع را حل نمی کند و وضعیت را بدتر می کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این یک مسئله خانوادگی در درون نظام است و باید با عقلانیت و تدبیر حل شود.

 وی تصریح کرد: اگر دنبال مقصر می‌گردیم بایدبه این موضوع نیز توجه داشته باشیم که کسانی که این بد بینی ها را  نسبت به اصلاح طلبان با گفتارهای تندخود به وجود آوردند و جو التهاب را در جامعه به وجود آوردند همه مقصر هستند.
تابش اظهار داشت:‌ کسانی که می خواهند فضا را تند کنند و کمر همت به تسویه حساب های  سیاسی بستند و کسانی که  اعمال محدودیت برای رسانه‌ها کردند و هر روز یک رسانه را تعطیل می‌کردند در این حوادث نقش داشتند و صدا و سیما که با وضعیت نامطلوب خود واقعیات را منعکس نکرد و باعث شد که مردم گوش به رسانه‌های بیگانه بدهند در این حوادث مقصر است.

تابش اظهار داشت: دلسوزان واقعی انقلاب که دغدغه ثبات و حفظ نظام را دارند در این شرایط باید به صحنه بیایند و به تندروها اجازه سر درگمی ندهند.
وی همچنین از دستگاههای امنیتی، ‌اطلاعاتی نیز در خواست کرد که شرح حوادث و قضایا و تحلیل درست اوضاع را به جامعه ارائه دهند تا مردم در یک فضای خالی از اطلاعات درست قرار نگیرند.
وی در ادامه تاکید کرد: ما مخالف دخالت بیگانگان و هر گونه سو استفاده آنها از شرایط هستیم و اعلام می کنیم که در گام اول خود جلوی زیاده خواهی دشمنان خواهیم گرفت اما این دلیل نمی شود که فضای نقد را در داخل کشور ببندیم.
وی اظهار داشت: متاسفانه این فضا بررسی نارسایی های رفتاری و نقد دولت را مسکوت گذاشته است.
در ادامه داریوش قنبری سخنگوی فراکسیو ن اقلیت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا فراکسیون  اقلیت کمکی به دولت خواهد کرد یا خیر، گفت:‌ اگر بخواهیم بررسی منصفانه‌ای داشته باشیم می‌بینیم که بیشترین کمک را فراکسیون اقلیت به دولت انجام داده است

وی افزود: فراکسیون اقلیت مجلس با نقدهای به موقع نقاط ضعف دولت را متذکر شده است و درمجموع اعضای فراکسیون سعی کرده اند که همواره در راستای کشور و منافع ملی حرکت کنند.
قنبری در ادامه افزود: ما در تقسیم‌بندی خود  نمایندگان اصولگرای خود را به دو دسته نمایندگان پارلمان‌گرا و  نمایندگان دولت‌گرا ابراز تقسیم می کنیم.
وی در ادامه افزود:‌ نمایندگان دولت‌گرای مجلس با حرکات افراطی سعی در تخریب فراکسیون اقلیت دارند، اما  اعضای فراکسیون اقلیت با تدبیر و منطق همواره سعی کرده اند که حرکت هایی که ریشه در گیری های جناحی دارد را به حدا قل برسانند و منافع ملی و کشور در نظر گرفته شود و انتقادات ما نیز در همین راستا صورت گرفته است اما متاسفانه به این انتقادها توجه چندانی نشده است.
وی تصریح کرد: ‌البته انتظاری هم نداریم دولتی که حتی به نقدهای دوستان خود در مجلس اعتنایی ندارد و انتقادها را به دشمنی یاد می کند انتقادهای ما را پذیرا باشد.

وی افزود: ‌اگر به نقدهای مشفقانه فراکسیون خط امام توجه می شد شاید امروز شاهد مشکلات امروزدر وضعیت داخلی و سیاست خارجی نبودیم.

سیدحسین هاشمیان در پاسخ به سوالی درخصوص شایعه توطئه علیه خط امام گفت: خط امام باید در ابعاد مختلفی تعریف شود از جمله آنکه امام مردم را همه‌کاره می‌دانستند.

رئیس فراکسیون اقلیت مجلس افزود: در حال حاضر حرکت امام‌زدایی شروع شده است و اگر مردم نکته‌ای برخلاف عقاید حاضر بگویند به زندان می‌روند.

هاشمیان گفت: مجلس نباید آیینه اراده یک گروه و دسته باشد و دست‌هایی که مجلس را تضعیف کند با خط امام مخالفت کرده است.

وی با بیان اینکه در مکتب اسلام نیز مردم همه‌کاره هستند، اظهار داشت:‌ ما باید اراده ملی مردمی را که ما را به مجلس فرستاده‌اند اجرا کنیم.

در ادامه محمدرضا تابش در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده محتاطانه اعضای فراکسیون خط امام  از تریبون مجلس گفت: در ملاقاتی که با آقای لاریجانی داشتیم ایشان گفتند در حال حاضر نیز مدرس می‌تواند میان نمایندگان باشد اما از نظر من شرایطی که در حال حاضر در مجلس شکل گرفته است اجازه نمی‌دهد مدرسی شکل بگیرد.

دبیرکل فراکسیون خط امام تصریح کرد: بی‌شک اگر  شهید مدرس امروز وجود داشت نمی‌توانست مثل آن سال‌ها ایفای نقش کند.

تابش گفت: فراکسیون خط امام در رابطه با انتخابات از وزیر کشور، در رابطه با دستگیری‌های پس از انتخابات از وزیر دادگستری و وزیر اطلاعات سوال کرد و حتی در مورد فرایند شکل‌گیری رای‌ها در مناطق کوچک و روستاها تقاضای تحقیق و تفحص داد.

وی با اشاره به تقاضای تحقیق و تفحص از قانون برنامه چهارم که از سوی این فراکسیون مطرح شد گفت:‌ فراکسیون خط امام در نطق‌های خود نیز مطالب و مواضع‌شان را بروز می‌دهند.

تابش گفت: در این فضا نمی‌توان انتظار فعالیت بیشتر را از فراکسیون خط امام داشت.

 همچنین تابش در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر تشکیل ستاد زمین زدن دولت گفت: بهتر است این سوال از خود ایشان پرسیده شود الحمدالله دستگاه عریض و تویلی در اختیارشان است.

وی افزود: ممکن است در مجلس نقدی وجود داشته باشد اما کسی قصد زمین زدن دولت را ندارد.

در ادامه نشست مشترک اعضای شورای مرکزی فراکسیون خط امام محسن نریمان گفت: دولت باید متقاعد شود که مصوبات مجلس را اجرا کند، چراکه دولت می‌تواند لایحه‌ای به مجلس ارائه دهد و آن را با تغییر صددرصدی در مواد و مفاد تحویل بگیرد و ملزم به اجرای آن باشد.

وی با بیان اینکه  آنچه از سوی مجلس به دولت می‌رسد نباید با شرع مغایرت داشته باشد، اظهار داشت:‌ دولت باید بپذیرد آنچه را که مجلس تصویب کرده و مغایر شرع و قانون اساسی نیست اجرا نماید .

نریمان افزود: اگر منظور ایشان ( رئیس جمهور) این است که در مجلس کسانی هستند که با لوایح دولت مخالفت می‌کنند باید بگویم چنین گروه‌هایی در تمام مجالس وجود داشته‌اند که با لوایح و طرح‌های مطرح شده در مجلس مخالفت می‌کردند.

وی تصریح کرد :‌دولت نباید نگران باشد و در برابر قانونی که مسائل شرعی در آن لحاظ شده باشد مقاومت کند.

 سپس نریمان در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از ابزارهای نظارتی در مجلس از سوی  فراکسیون اقلیت  گفت: باید پذیرفت مجلس که مجلس  شورا نامیده شده و تصویب طرح ها و لوایح به آرا اکثریت مجلس بستگی دارد اقلیت نمی‌تواند خیلی کارآمد باشد.

وی تصریح کرد: اما این مساله مانع از عملیاتی نکردن بعد نظارتی ما نمی‌شود چرا که نمایندگان می‌توانند از ابزارهای نظارتی استفاده کند و در حدی که قانون اساسی اجازه دهد فراکسیون فعالانه بروز و ظهور داشته است.

عضو فراکسیون اقلیت  گفت: تصویب برنامه پنج ساله پنجم و ارزیابی عملکرد برنامه چهارم بسیار مهم است که طبق قانون تصویب شده است سالانه باید گزارش اجرای برنامه منتشر شود اما شاهد چنین مساله ای نبوده‌ایم و تنها یکبار چنین گزارشی که مربوط به دولت قبل بود ارایه شد.

نریمان با بیان اینکه  تعداد ما کم است گفت :‌ اما در حدی که امکان داشت در مواقع حساس ظهور و بروز داشتیم و فعالیت کردیم اما با توجه به بالا بودن مطالبات مردم نظارت دقیق تری از سوی فراکسیون شاهد خواهید بود .

عضو شورای مرکزی فراکسیون خط امام (ره)  با اشاره به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: دولت به شدت اعمال فشار می‌کند که نظارت در این لایحه را به حداقل برساند اما فراکسیون مصر است که نظارت در این قانون که یک واقعه بزرگ اقتصادی است وجود داشته باشد.

نصرالله ترابی عضو فراکسیون خط امام (ره) در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا فراکسیون خط امام (ره) دولت را به دلیل گرانی و فشار به مردم استیضاح نمی‌کند؟ اظهار داشت:‌
گاهی اوقات فضای سیاسی فضای اقتصادی و اجتماعی را نیز پوشش می دهد و در زمانی که با اصولگرایان در خصوص این مشکلات صحبت می شود آنها نیز به این امر اذعان دارند و آن را قبول دارند اما در صحنه عمل می بینیم که رنگ و بوی سیاسی به خود می گیرد.
وی در ادامه افزود: ‌مسائل سیاسی باعث می شود که بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی پوشش داده شود و همه امروز می دانند که پس از بحث اشتغال بحث گرانی بسیار مهم است و آما رسمی نیز متفاوت اعلام می شود.

وی اظهار داشت:‌ فراکسیون اقلیت دربحث  استیضاح موردی وزرا می‌تواند وارد عمل شود اما در مورد  عامل گرانی کدام وزیر را می توان استیضاح کرد؟مسوول گرانی کیست؟‌ وزیر اقتصاد یا بازرگانی؟
ترابی خاطر نشان کرد: در مورد استیضاح رییس جمهور به دلیل گرانی هم چنین اراده‌ای در مجلس وجود ندارد، استیضاح رییس جمهور ابراز خاص خود را می‌طلبد که متاسفانه در شرایط حاضر اراده‌ای برای آن نیست. اگر چه در خفا و خلوت بسیاری با این کار موافقند اما به شکل علنی حاضر به انجام این کار نیستند.
ترابی اظهار داشت: ‌در شرایط سیاسی کشور ما اراده ای برای این امر وجود ندارد و در این زمینه افکار عمومی باید به نمایندگان اصولگرا فشار وارد کنند تا آنها هم این مساله را بپذیرند و قبل از آنکه نگرانی‌های اقتصادی و اجتماعی مردم تبدیل به نگرانی‌های سیاسی و امنیتی شود، وارد عمل شوند.
در ادامه قنبری در خصوص مسائل مربوط به انتخابات و مدارکی که در این زمینه وجود دارد، گفت: مدارک موجود در این رابطه تقریبا به شکل عمومی درآمده است چراکه همه در جریان آن هستند.

قنبری اظهار داشت: یکی از این مدارک فوت محسن روح‌الامینی است اما ما در حال حاضر منتظر هستیم گزارشات کمیته‌های مجلس به ما ارائه شود اما همانطور که می‌دانید در فضای امنیتی فعلی تمایل به این سمت است که مسائل به شکل سری حل شود.

قنبری اظهار داشت: اما در حال حاضر مدارکی وجود دارد که برای افکار عمومی روشن شده است و ما منتظر هستیم گزارش کمیته حقیقت‌یاب و دیگر کمیته‌های مجلس منتشر شود تا بتوانیم در این مورد نظر دهیم.

 در ادامه این نشست  محمد رضا تابش گفت :‌ در قانون اساسی در جهت استیفای حقوق مردم سوگند خورده‌ایم اما ما دچار محدودیت‌هایی همچون در اختیار نداشتن وسایل اطلاع‌رسانی هستیم.

وی اظهار داشت: محدودیت‌هایی که از سوی وزارت ارشاد، قوه قضائیه و دیگر نهادها ارائه می‌شود از نمونه‌های این امر است و حتی پایگاه پارلمانیوز که دارای 600 هزار مشاهده کننده بود نیز فیلتر شد.

سخنگوی فراکسیون اقلیت در ادامه اظهار داشت: حتی مصاحبه‌هایی که من با خبرگزاری‌ها می‌کنم بیش از 2 دقیقه در خروجی خبرگزاری‌ها باقی نمی‌ماند و دستور می‌آید که آن را بردارند.

 تابش با بیان اینکه  وقتی نمی‌توانم عقیده‌ام را ابراز و اطلاع‌رسانی کنم چگونه می‌توانم به سوگند خود عمل کنم گفت: در حال حاضر ما دارای هیچ وسیله اطلاع‌رسانی نیستیم.

تابش در ادامه در خصوص ملاقات خود با بهزاد نبوی اظهار داشت: شخص بنده شاید اختلافی با بهزاد نبوی داشته باشم اما او از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب و از پاک‌ترین افراد پس از انقلاب است
 آقای نبوی گفتند که در زندان مدام به ما می‌گفتند بگویید از سازمان مجاهدین انقلاب استعفا می‌دهم و عضو چنین حزبی نبوده‌ام.

وی افزود: اما این در حالی است که شخصیت آقای نبوی برای همگان روشن است و مرارت‌هایی که ایشان در زمان شاه کشیده‌اند فراموش نشدنی است.
نماینده یزد اشهار داشت :  عده‌ای خود را عین نظام به حساب می‌آورند و عده‌ای تصور می‌کنند تنها خودشان مصلحت نظام را می‌دانند و در نتیجه این وضعیتی است که ما در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم.

وی خاطر نشان کرد :‌ بی‌شک اگر ما دارای ابزارهای لازم باشیم جامعه غنی خواهد شد و مردم به دفاع از آرمان‌های نظام انگیزه پیدا می‌کنند.

  • کد خبر : 12381
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار