خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1386/05/02 - 16:55
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها

فراکسیون اصولگرایان مستقل در نامه‌ای به احمدی‌نژاد خواستار رفع نگرانی از اهالی رسانه ها شدند

جریان اصولگرایان مستقل در نامه‌ای به احمدی‌نژاد خواستند تا نگرانی‌ها و دغدغه‌های اهالی رسانه و برخوردهای پیش آمده با آن‌ها را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، در متن این نامه آمده است: همان طور که مستحضرید امروزه رسانه‌های گروهی در فرآیندها و تعاملات داخلی و بین‌المللی جوامع و دولت‌ها نقش بی‌بدیل و پیچیده‌ای را ایفا می‌کنند رسانه‌ها اکنون فراتر از شکل‌دهی افکار عمومی به عنوان " قدرت نرم " جهت تثبیت و پشتیبانی حکومت‌ها و یا فروپاشی و اضمحلال دولت‌های متخاصم به کار می‌رود و بنابراین سالانه بودجه‌های هنگفتی توسط کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه صرف گسترش فعالیت‌های رسانه‌یی در داخل و خارج از مرزها می‌شود.

در بعد داخلی نیز رسانه‌ها در بسیاری از چالش‌ها و مسائل غامض سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان بازویی در خور اطمینان در کنار دولت‌ها قرار می‌گیرد و بلکه در جهت تحکیم و پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های نظام سیاسی کشور با نقد سازنده و تلاش برای اصلاح وضع موجود یارگیر دولت‌هاست.

در واقع امروزه تنها جوامعی در مسیر توسعه متوازن، موفق ارزیابی می‌شوند که با احراز شاخصه‌های آزادی بیان از لحاظ تنوع وتکثر، پاسخ‌گوی نیازها، انتظارات و مطالبات فراگیر جامعه باشند.

به این ترتیب به پشتوانه اصل 24 قانون اساسی از سالیان پیش تکثر و تنوع رسانه‌یی سرفصل برنامه‌های توسعه و دستور کار مدیران و برنامه‌ریزان فرهنگی کشور قرار گرفته است تا این نظام مقدس به جایگاه مطلوب و در خور شان انقلاب اسلامی و متناسب با ظرفیت‌های فرهنگی و انسانی خود در جامعه جهانی دست یابد. و البته ثمره این تلاش آزادی فکر و اندیشه، گسترش نقادی و نقدپذیری صریح و شجاعانه، شفافیت و صداقت حاکمان، امانتداری و پاکدامنی صاحبان قدرت خواهد بود. هر چند چنین امر عظیمی کم و بیش با خطا و اشتباه از سوی اصحاب رسانه همراه بوده است که این نیز خود با نقد همراه با سعه صدر قابل اصلاح است.

اما متاسفانه در یکی دو سال اخیر فضای تحرک و نشاط و امید در این حوزه جای خود را به فضای تند تهدید و برخورد داده است و از این دست تحولات تلخ و ناخوشایند در عرصه رسانه می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد: کشمکش بر سر اداره خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) و جبهه‌بندی‌هایی که نتیجه آن ایجاد یک طرف مغلوب و یک طرف غالب آن هم در داخل بدنه دولت بوده است؛ اصرار بر تغییر مدیریت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به دلیل نپسندیدن مشی و روش حرفه‌یی این رسانه؛ فیلترینگ سایت‌های پر مخاطبی مثل بازتاب، توقیف موقت روزنامه سیاست روز و هم‌چنین اجرای دستورالعملی به نام آیین‌نامه خبرگزاری‌های غیردولتی که فاقد وجاهت قانونی بوده و از حیث حقوقی به‌دلیل نادیده انگاشتن نقش قوای مقننه و قضاییه مورد خدشه و ابهام است و در حالی که به استناد آن سایت‌ها و خبرگزاری‌های فعال وموثر فیلتر می‌شوند. تعدادی از سایت‌های مدعی وابستگی به دولت با وجود همه نوع اهانت به شخصیت‌های حقیقی وحقوقی درحاشیه امن قرار می‌گیرند؛ به این بیافزایید اظهارنظرهای عجیب وزیران، معاونان و مشاوران ریاست جمهوری در وجود یک"کودتای خزنده" یا "توطئه سازمان یافته علیه دولت" و یا سلب حق هر گونه نقد دولت از رسانه‌های غیردولتی و برخوردگزینشی با رسانه‌های غیردولتی در ارایه کمک‌های نقدی مصرح در قانون بودجه سال 85 و 86 کشور و البته در این اواخر فشار بی‌سابقه بر خبرگزاری غیردولتی کار ایران (ایلنا) که موجب استعفای مدیرعامل و پس از آن فیلترینگ این خبرگزاری رسمی و دارای مجوز با سابقه طولانی و موثر در این عرصه شده است.

جناب آقای رییس‌جمهور!

این قبیل برخوردها همه حکایت از این واقعیت دارد که شاخصه‌های مربوط به فعالیت رسانه‌های مستقل و غیروابسته به دولت روز به روز تنزل یافته و تداوم این روند جامعه را با نوعی انسداد در عرصه اطلاع‌رسانی مواجه خواهد ساخت که این امر گردش آزاد اطلاعات در جامعه را دچار اختلالات جدی خواهد کرد و نیز اعتبار رسانه‌های داخلی را نزد مخاطبان داخلی و خارجی و افکار عمومی کاهش می‌دهد.

طبیعی است در چنین شرایطی رسانه‌های قدرتمند وابسته به نظام سلطه، فرصت خواهند یافت افکار عمومی داخل را به نحو دلخواه مدیریت کنند، چرا که در شرایط غیبت فعالیت رسانه‌های مستقل، افکار عمومی نیازمندی‌های خبری و اطلاعات موردنیازش را از مجاری دیگر تامین می‌کند.

بنابراین ما به عنوان جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شما انتظار داریم که به عنوان رییس قوه مجریه بر اساس اصل 24 قانون اساسی مصرح بر "آزاد بودن نشریات و مطبوعات در بیان مطالب مگر آن که مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد" نگرانی‌ها و دغدغه‌های اهالی رسانه و هم‌چنین التهابات افکار عمومی به دلیل برخوردهای پیش آمده را جدی تلقی کرده و در شکلی واقعی با تحمل نقد و گسترش ظرفیت نقدپذیری و با تذکر به مسوولان ذی‌ر بط ضمن کمک به احیای رسانه‌های آسیب دیده، شرایطی را فراهم آورید تا دیگر شاهد برخوردهایی از این دست نباشیم.

 

 

  • کد خبر : 1203
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم