خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/10 - 17:37
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
ابراهیمی:

فراکسیون‌ها به عنوان رکنی از مجلس در تصمیمات کلان موثرند

**رئیس هیئت داوری فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت و جایگاه فراکسیون‌‌ها در تصمیمات مجلس تاکید کرد: فراکسیون‌ها این قدرت را دارند که از طریق رای اعضایشان هر خواسته ای را به کرسی بنشانند.

"حسین ابراهیمی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خانه ملت اظهار داشت: وظیفه اصلی قوه مقننه قانونگذاری است و همه قوانین هم  با رای نمایندگان مردم به تصویب می رسد؛ بنابراین طبیعی است که فراکسیون ها از این طریق بتوانند در تصمیمات مجلس نقش ایفا کنند.

وی افزود: از آنجا که فراکسیون ها بصورت تشکیلاتی و منسجم عمل می کنند این توانائی و امکان  را دارند که هر مطلبی یا تصمیمی را به کرسی بنشانند و متناسب با خواسته فراکسیون متبوعشان پیش ببرند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید براینکه فراکسیون ها با کارکرد سیاسی شکل می گیرند خاطر نشان کرد: با این وجود نباید تصور کرد که بعد سیاسی تصمیمات بر بعد کارشناسانه و فنی آن تاثیر گذار است. تصمیمات فراکسیون بر مینای تعقل و تفکر و کارشناسانه گرفته می شود و اگر به شیوه ای جز این عمل شود موجب وهن فراکسیون ها خواهد بود.

وی ادامه داد: مثلا فراکسیون اصولگرایان در تصمیم گیری و تصویب بخش زیادی از برنامه پنجم نقش داشته است بخصوص در قوانین مربوط به مناطق محروم، فراکسیون با کارکارشناسی سعی کرد بهترین تصمیم را برای مردم این مناطق بگیرد. طبیعی است در این تصمیم گیری ها منش سیاسی تاثیرگذار نبوده است.

ابراهیمی تصریح کرد: طبیعی است فراکسیون هایی مثل  فراکسیون مساجد یا قرآن و عترت در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی و دینی فعالیت کنند و اینگونه نیست که به صرف اینکه فراکسیون ها یک جریان سیاسی هستند تنها کارکرد  سیاسی داشته باشند.

نماینده مردم بیرجند در خانه ملت در ادامه بر اهمیت نقش فراکسیون ها در تصمیمات کلان کشور هم اشاره کرد و گفت: از آنجا که تصمیماتی چون انتخاب وزیر یا نظارت بر عهده نمایندگان ملت گذاشته شده است، فراکسیون ها هم که نهادی متشکل از این نمایندگان است می توانند در تصمیمات کلان کشور تاثیر گذار باشند  و ایفای نقش کنند.

وی خاطر نشان کرد: حوزه تاثیر گذاری فراکسیون ها در بعد خارجی و بین المللی هم حائز اهمیت است. در هرجایی که نظام جمهوری اسلامی حضور و نقش داشته باشد مجلس به عنوان رکنی از این نظام تاثیر گذار خواهد بود و متناسب با آن فراکسیون ها که در بدنه این قوه قرار دارند ایفای نقش می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین با تاکید بر اینکه ممکن است قدرت فراکسیون منجر به سو استفاده برخی افراد و اعضا شود تصریح کرد: بهرحال در هرجائی که تشکلی شکل می گیرد، مخصوصا اگر قدرتی هم داشته باشد می تواند زمینه را برای سو استفاده برخی افراد فراهم کند ولی با تمهیداتی که در اساسنامه هر فراکسیون در نظر گرفته شده است تلاش می شود از  این گونه سواستفاده ها جلوگیری شود.

  • کد خبر : 23727
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار