خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/09 - 13:21
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
فرهنگی:

تصمیمات فراکسیون‌ها گاهی سرنوشت طرح‌ها و لوایح را تعیین می‌کند

**عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت جایگاه فراکسیون ها در ساختار قوه مقننه خاطر نشان کرد: گاهی تصمیمات فراکسیون ها، سرنوشت طرح ها و لوایح را تحت تاثیر قرار می دهد.

"محمد حسین فرهنگی" نملاینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در گفت و گو با خانه ملت مجلس در خصوص نحوه شکل گیری و گرد هم آیی نمایندگان در فراکسیون ها گفت: زمانیکه تعدادی از نمایندگان تصمیم به تشکیل فراکسیون می گیرند، این مسئله را از طریق تابلو اعلانات به بقیه نمایندگان هم اعلام می کنند.

وی افزود: بعد از ثبت نام اعضا، جلسه ای برای انتخاب اعضای شورای مرکزی، منشی، سخنگو و سایر سمت ها  برگزار می شود و در نهایت اعضا، شروع به تدوین اساسنامه می کنند تا شورای مرکزی براساس آن به تصمیم گیری در مورد مسائل مختلف بپردازند.

عضو فراکسیون اصولگرایان به اهمیت و جایگاه حقوقی فراکسیون ها در ساختار قوه مقننه اشاره کرد و  اظهار داشت: فراکسیون ها تشکل های غیر رسمی هستند که متناسب با نیازها و شرایط مختلف  توسط گروههایی از نمایندگان شکل می گیرند.

وی با بیان اینکه  فراکسیون ها تنها  کارکرد سیاسی ندارند افزود:  فراکسیون هایی با کارکرد غیر سیاسی، صنفی، دستگاهی و کارشناسی هم وجود دارند که متناسب با نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور شکل می گیرند و در مسیر ایده ها و عقایدشان فعالیت می کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه وظیفه اصلی در فراکسیون ها بر عهده شورای مرکزی آن فراکسیون است، تصریح کرد: با توجه به مشغله های سنگینی که نمایندگان در مجلس و حوزه های انتخابیه شان برعهده دارند امکان صرف وقت زیاد در فراکسیون ها وجود ندارد با این وجود سعی می کنیم  از دور پیگیر مسائل باشیم.

فرهنگی با تاکید براینکه فراکسیون ها بسته به نوع کارکردشان می توانند تاثیر گذاری زیادی بر نحوه تصمیم گیری های  قوه مقننه داشته باشندخاطرنشان کرد: گاهی وسعت اثرگذاری این فراکسیون ها به اندازه ای است که سرنوشت لوایح و طرح ها را تعیین می کنند حتی گاهی در موضع گیری های سیاسی مجلس هم می توانند تاثیر زیادی  داشته باشند.

وی تاکید کرد: طبیعی است که فراکسیون های سیاسی مجلس با نوع تصمیم گیری های جمعی و گروهی که دارند می توانند افکار عمومی را با خود همراه کرده  و در تصمیمات سیاسی مسئولان اجرایی کشور نقش داشته باشند.

فرهنگی  در پایان تصریح کرد: فراکسیون های مختلف با وجو تفاوتهای عقیدتی که دارند اما در تصمیماتی که به مصالح ملی مرتبط است، موضع گیری واحدی را انتخاب کرده و از تصمیمات کلان حمایت می کنند.

  • کد خبر : 23604
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار