خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/11/02 - 23:55
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
اعضای فراکسیون مستقلین ولایی در دیدار با وزیر صنعت مطرح کردند:

تاکید بر اعطای تسهیلات با سود مناسب به واحدهای صنعتی/ انتقاد نمایندگان از طولانی بودن بروکراسی اداری در جذب سرمایه گذار خارجی

اعضای فراکسیون مستقلین ولایی بر اعطای تسهیلات با سود مناسب به واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل و بهبود شرایط برای جذب سرمایه گذار تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اعضای فراکسیون مستقلین ولایی امشب (دوشنبه 2 بهمن) با شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی نشستی طولانی مدت داشتند که در این جلسه نمایندگان به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و مشکلات و مسائل حوزه صنعت، معدن و تجارت را تشریح کردند و پس از سخنان نمایندگان، رئیس و نایب رئیس فراکسیون و وزیر صنعت،معدن و تجارت به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.



عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس روحیه فراکسیون ولایی را روحیه تعامل و همکاری برشمرد و با تاکید بر اینکه نباید مسائل اقتصادی کشور را سیاسی کرد، گفت: مجلس را بازوی حمایتی و کمکی خود بدانید و تعامل با مجلس فقط روی کاغذ نباشد، بلکه در عرصه عمل نیز مجلس را در جریان امور قرار دهید.



وی با انتقاد از نحوه فعالیت شهرک های صنعتی با ظرفیت پایین گفت: امروز وقتی وارد شهرک های صنعتی می شویم احساس شعف و کار و نشاط به انسان دست نمی دهد، چرا که بسیاری از این صنایع دچار ورشکستگی و خسارت شده اند.



شهرام کوسه غراوی نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه تپه و گالیکش درمجلس با اشاره به فضاسازی های ایجاد شده در فضای مجازی برای ناامید ساختن عموم جامعه از وضعیت اقتصادی تصریح کرد: نباید بذر ناامیدی در جامعه بپراکنیم و باید در حوزه صنعت وضعیت را طوری رقم زد تا با ایجاد اشتغال ناامیدی ایجاد شده در میان مردم از بین برود.



کورش کرم پور نماینده مردم فیروزآباد،فراشبند،قیر و کارزین در مجلس با اشاره به اینکه یکی از حساس ترین وزارتخانه های نظام جمهوری اسلامی را وزارت صنعت، معدن و تجارت برشمرد و با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال اشتغال و تولید، تاکید کرد: استفاده از ظرفیت صنعت برای ایجاد اشتغال یکی از محورهایی است که دولت و وزارت صنعت باید در آن تمرکز داشته باشد.



وی افزود:دولت باید پاسخگو باشد که عدالتی که یکی از شعارهای اصلی نظام به شمار می آید، چه زمانی محقق خواهد شد و در این زمینه لازم است به طرح آمایش سرزمینی به ویژه در مناطق محروم و توسعه نیافته توجه شود.



این نماینده مردم در خانه ملت، جذب سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی را یکی از مهمترین محورهای حوزه صنعت برشمرد و عنوان کرد: بعضا به دلیل اختلافات بین وزارتخانه ها بسیاری از سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری در حوزه صنعت نمی شوند که این مسئله باید هر چه سریعتر رفع و رجوع شود.



در ادامه سید مرتضی خاتمی با اشاره به قابلیت حوزه انتخابیه خود در بخش معدن تاکید کرد: بسیاری از شرکت ها در این حوزه تبدیل به غول های اقتصادی شده اند و بعضاً دیده می شود که از قانون نیز تبعیت نمی کنند، لذا لازم  است وزارت صنعت در این حوزه ورود کند و نظارت جدی بر شرکت های معدنی داشته باشد.



نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت خالی شهرک های صنعتی در جذب سرمایه گذار در این شهرک ها تاکید کرد و گفت: در حوزه خودرو نیز پس از تحریم ها متوجه شدیم که ما قادر به تولید خودروی ملی مناسب و باکیفیت نیستیم که لازم است در این زمینه وزارت صنعت از عملکرد خود گزارشی ارائه دهد.



همچنین سیدمهدی فرشادان با بیان تعبیری عنوان کرد: چرخ صنعت در کردستان زنگ زده و این استان دارای بالاترین نرخ بیکاری در کشور است.



نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای از بین بردن معضل بیکاری نیاز به حرکت بزرگ در حوزه صنعت است، بنابراین باید نسبت به جذب سرمایه گذار نگاه بازتری داشته باشیم.



وی تصریح کرد: متاسفانه بروکراسی های اداری برای جذب سرمایه گذار تا بیش از 7 ماه به طول می انجامد که این مسئله موجب فرار سرمایه گذار از حوزه صنعت می شود، در حالی که در کشورهای توسعه یافته برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کنند.



حسین مقصودی نیز با اشاره به حوادث اخیر در کشور و اعتراضات سراسری مردمی عنوان کرد: چنانچه آسیب شناسی برای ریشه یابی این اعتراضات صورت بگیرد، خواهیم فهمید که ریشه این اعتراضات بیکاری و آسیب های اجتماعی است که امروز به اوج خود رسیده است.



نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی افزود: نمی توان با وام 18 درصد انتظار داشت که واحدهای تولیدی روی پای خود بایستند و در عین حال این وام نیز با دوندگی های بسیار به متقاضیان اعطا می شود. امروز شهرک های صنعتی تبدیل به قبرستانی از ورشکستگان صنعت شده است، لذا لازم است که در اعطای وام و حمایت های مستقیم و غیرمستقیم به صورت یارانه و سوبسید به واحدهای صنعتی تجدیدنظر شود.



وی بیان کرد: متاسفانه محصولات عینی از وزارت صنعت به اندازه تلاش صورت گرفته در این وزارتخانه نیست و ما امیدواریم که حاصل تلاش مسئولان وزارت صنعت در جامعه نیز نمود یابد.



محسن  بیگلری با اشاره به تیم بسیار قوی و فعال در وزارت صنعت تاکید کرد: از سازمان ایدرو و ایمیدرو درخواست داریم که توجه ویژه ای به مناطق محروم داشته باشند چرا که توجه به این مناطق موجب شکوفایی بخش پایین دست صنعت در کشور خواهد شد.



نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم صدور کارت مرزی برای شهر سقز عنوان کرد: علی رغم پیگیری های صورت گرفته این مهم در سقز محقق نشده است و ما انتظار داریم هرچه سریع تر به این موضوع رسیدگی شود. همچنین قابلیت منطقه ویژه اقتصادی در حوزه انتخابیه بنده موجود است که چنانچه این مهم با این روند پیش برود تا 20 سال آینده نیز منطقه ویژه اقتصادی حوزه انتخابیه بنده به بهره برداری نمی رسد.



حمید بنایی نیز با بیان اینکه ظرفیت صنایع فعال در کشور 10 تا 15 درصد است،گفت:وام های اعطا شده به صنعتگران به صورتی است که آنها رقبتی به استفاده از این وام ها نمی کند.



علی کرد در ادامه این جلسه نیز با بیان اینکه شهرستان میرجاوه با وجود اینکه حدود 6 سال است که از شهرستان شدنش می گذرد، گفت: هنوز فاقد اداره صنعت است که این موضوع خلاف قانون و مقررات است.



نماینده مردم خاش و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی به بازارچه مرزی میرجاوه اشاره کرد و افزود: این بازارچه بعد از مرز بازرگان مهمترین بازارچه مرزی کشور به شمار می آید که نیاز است اقلام ارائه شده در آن در خور شأن بازارچه باشد.



وی همچنین توجه به صنایع مس نصرت آباد را یکی دیگر از دغدغه های صنعتی حوزه انتخابیه خود برشمرد و یادآور شد: کارگران بسیاری در این واحد صنعتی دچار بلاتکلیفی هستند.



در ادامه این نشست، سمیه محمودی گفت: آمارهای ارائه شده توسط وزارت صنعت را نیازمند بازنگری مجدد می دانم، این آمارها باید به گونه ای اخذ و ارائه شود که خود مسئولان وزارت صنعت به صورت میدانی از صحت و سقم آن باخبر شوند.



نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی افزود: صنعتگران باید اجازه صحبت کردن در کشور را داشته باشند که متاسفانه در یکی از بازدیدهای اخیر در حوزه انتخابیه من، مدیران اداره صنعت استان به صنعتگران تاکید کرده بود که هیچگونه انتقادی را در بازدید مسئولان به آنها عنوان نکنید.



وی یکی دیگر از معضلات وزارت صنعت را اهدای بیش از حد پروانه کار عنوان کرد و گفت: اینکه ما به هر کسی بدون کار کارشناسی مجوز و پروانه کار بدهیم، فقط بر آمار صدور مجوز خود افزوده ایم و از سوی دیگر کسانی که در این حوزه فعال هستند را نیز دچار ضرر و زیان کرده ایم.



خدیجه ربیعی فرادنبه نیز درخواست حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت در حوزه انتخابیه خود را داشت و با اشاره به رتبه دوم استان چهارمحال و بختیاری در آمار بیکاری عنوان کرد: منشأ همه مشکلات در جامعه موضوع اشتغال است که تنها برای رفع این مهم حمایت از تولید و صنعت ضرورت دارد.



حسین رضازاده با بیان اینکه صنعت در استان فارس سالهاست که تعطیل است، تاکید کرد: شهرستان کازرون هیچ صنعت فعالی ندارد که جای گله گزاری دارد.



نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: معدن سنگ بهرام حور در آستانه بهره برداری قرار دارد که محیط زیست در هر مرحله توسعه این معدن سنگ اندازی می کند.



منوچهر جمالی با بیان اینکه صنعت در شهرستان رودبار پس از زلزله مهیبی که در آنجا اتفاق افتاد، هیچگاه سر بلند نکرد و واحدهای صنعتی با پایین ترین ظرفیت ممکن در حوزه انتخابیه فعال هستند که رسیدگی مسئولان وزارت صنعت را می طلبد./



پایان پیام

  • کد خبر : 228727
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار