خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/12/03 - 17:15
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها

بازدید اعضای فراکسیون دانشگاهیان از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به عنوان بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی تخصصی صنایع نفت و گاز پتروشیمی در جهان بازدید کردند.


به گزارش خبرگزاری خانه ملت، "مصطفی کواکبیان" رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی از بازدید اعضای این فراکسیون از سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خبر داد و گفت: با تصمیم 23 تن از نمایندگان مجلس که در فراکسیون دانشگاهیان عضویت دارند، قرار شد که از فاز‌های مختلف پارس جنوبی بازدید کنیم.



وی افزود: اعضای فراکسیون از فازهای مختلفی که بهره‌برداری شده یا در حال آماده سازی است بازدید کرد. البته همت، پشتکار و اعتماد به نفس مهندسان ایرانی که در ساخت این پروژه عظیم نقش دارند، ستودنی و قابل تقدیر است.



رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس تصریح کرد: امیدوارم کشورمان به زودی بتواند، بهره‌برداری بیشتری از مخازن مشترک ایران و کشورهای همسایه همانند قطر داشته باشد.



کواکبیان خاطرنشان کرد: با تلاشی که در این حوزه صورت می‌گیرد، می‌توانیم حتی جلوتر از برنامه، از مخزن مشترک گازی بهره برداری کرده و زمان از دست داده به خاطر جنگ تحمیلی را جبران کنیم؛ مجلس تمام سعی خود را خواهد کرد تا همانند 2 سال گذشته از اختصاص بودجه لازم به این حوزه دریغ نکنیم.



وی ادامه داد: پروژه‌هایی که در اینجا انجام شده چند میلیارد دلار است و اگر بودجه آن به موقع فراهم نشود، با توجه به نیروی انسانی چندین هزار نفری که مشغول به کار هستند، قطعا عده‌ای متضرر خواهند شد؛ درست است که این طرح‌ها هزینه‌های بالایی دارند ولی کمتر از یک‌سال تمام هزینه‌ها همراه با سود آنها بازگردانده خواهند شد.



"بودجه این‌گونه پروژه‌ها اگر به موقع تزریق نشود، ضرر بالایی خواهد داشت؛ مثلاً اگر شش ماه این طرح معطل بماند 10 میلیارد دلار ضرر می‌کنیم. "



کواکبیان اضافه کرد: باید بر اساس سخنان مقام معظم رهبری، به بومی سازی فناوری تاکید شود، این نکته که قدرت متخصصان کشورمان حتی بهتر از مدعیان قدرت در این حوزه می‌تواند باشد، را نباید فراموش کنیم.



گفتنی است، در ابتدای این بازدید مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و مدیر عامل منطقه نفت و گاز انرژی پارس توضیحات کاملی از فاز‌های در حال اجرا و فاز‌های تکمیل شده و همچنین روند انجام اجرای این پروژه‌ها به نمایندگان داده و خواستار توجه جدی مجلس به اهمیت اتمام به موقع این پروژه‌ها از طریق تامین بودجه شدند.



منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی تخصصی صنایع نفت و گاز پتروشیمی در جهان است. این منطقه با مساحت حدود 46 هزار هکتار در جنوب شرقی استان بوشهر و در یک‌صد کیلومتری میدان گازی پارس جنوبی واقع شده و شامل 28 فاز است.

  • کد خبر : 38723
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار