خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/24 - 21:56
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
در نشست فراکسیون راهبردی مجلس و وزیر اقتصاد مطرح شد

ارائه راهکارهایی برای عملیاتی کردن اقتصاد عدالت محور در کشور

اعضای فراکسیون راهبردی مجلس با حضور در وزارت امور اقتصادی و دارایی به ارائه راهکارهایی پیرامون عملیاتی کردن اقتصاد عدالت محور در کشور پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اعضای فراکسیون راهبردی مجلس عصر امروز (دوشنبه 24 آبان) با حضور در وزارت امور اقتصادی و دارایی در نشستی با عنوان "هم اندیشی عدالت در برنامه ریزی مجلس و دولت" با خاندوزی وزیر اقتصاد و معاونان وی، جمعی از پژوهشگران حوزه و اساتید دانشگاه دیدار و گفت و گو کردند.



در ابتدا مهدی رجایی نیا رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به تشریح مفهوم پیوست عدالت در گفتمان رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: ما در گام دوم انقلاب باید با رویکرد عدالت در همه برنامه ها پیش رویم و هر تصمیمی که در مجلس پیرامون تصویب قوانین گرفته شود و هر تصمیمی که در دولت در حوزه برنامه ریزی ها اتخاذ شود، حتما باید پیوست عدالت داشته باشد.



وی در ادامه به ارائه راهکار عام و اختصاصی در این خصوص پرداخت.



محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس نیز در این نشست به بیان اهمیت برقراری عدالت در نظام بانکی اشاره و تاکید کرد که باید پول بانکی، منشأ و کارویژه بانکی را بشناسیم، ضمن اینکه باید پول بانکی در مسیر هدایت اعتبار به کار گرفته شود تا به خیر عامه منتهی شود.



وی همچنین به بحث میزان سازگاری بانک های خصوصی با عدالت اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد و افزود: اگر سیستم بانکی به خوبی اداره نشود، بی عدالتی به همراه دارد و به بستری برای تولید فساد تبدیل می شود.



سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نیز ضمن قدردانی از محققان و علمای حوزه و اساتید دانشگاه گفت: این نشست نشان داد هماهنگی و همکاری فکری درخصوص طرح های مجلس و اظهارنظر اساتید در این مورد یک امر ضروری است و هر چه این ارتباط مستقیم و بیشتر باشد، قطعاً طرح های مجلس نیز غنی تر می شود، مخصوصاً با این رویکرد که دیدگاه های اسلامی را نه در مغایرت بلکه در نگاه های اثباتی داشته باشیم.



نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم ادامه داد: در این نشست بر نگاه عملیاتی به عدالت اقتصادی و عدالت در برنامه ریزی مجلس و دولت پرداخته شد که نشان می دهد درخصوص هدایت تسهیلات سیستم بانکی باید به این مهم توجه شود.



وی تصریح کرد: ما از آنچه در امر تولید مورد نیاز جامعه است، مخصوصاً در سال جدید که به سال تولید، پشتیبانی و رفع موانع تولید نامگذاری شده، از طرح آقای محقق نیا استقبال می کنیم که به ما ارائه دهند تا بتوانیم با تصویب آن، تسهیلات بانک ها را به سمت تولید هدایت کنیم.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: اصلاح نظام بانکی یکی از خواسته های ما در مجلس است، ضمن اینکه در ادوار گذشته مجلس، به رغم اینکه در این راستا تلاش زیادی هم صورت گرفته است، اما هیچکدام از طرح های ارائه شده، به سرانجام نرسیدند، اما در این دوره از مجلس طرح آقای بحرینی که بیش از 120 ماده دارد، هر چند هنوز نهایی نشده است، اما می تواند در حوزه بانکی مثمرثمر واقع شود.



وی با بیان اینکه فراکسیون راهبردی از ابتدای این دوره از مجلس یکی از اولویت های خود را اصلاح نظام بانکی قرار داده است، افزود: امیدواریم این طرح را دنبال کنیم تا به نتیجه برسد، ضمن اینکه در نشست آتی نیز اصلاح نظام بانکی را مورد بررسی قرار می دهیم و در این زمینه از نقطه نظرات آیت الله اراکی که در این حوزه خوب کار کرده اند، استفاده خواهیم کرد.



میرتاج الدینی با بیان اینکه هدف ما در برنامه های مجلس این است که عدالت اقتصادی را در ابعاد مختلف برنامه هایمان پیاده کنیم، یادآور شد: هم اکنون در توزیع یارانه ها در کشور عادلانه عمل نمی کنیم، بنابراین به دنبال راهکار مشخصی برای هدفمندسازی و عدالت محور کردن یارانه ها هستیم.



وی افزود: ما سه نوع یارانه داریم، یکی یارانه مستقیم و نقدی که حدود 45 هزار میلیارد تومان پرداخت می شود و با یارانه معیشتی روی هم 75 هزار میلیارد تومان منابع برای یارانه ها لحاظ می شود. همچنین یارانه کالاهای اساسی از دیگر مواردی است که در قانون بودجه 8 میلیارد دلار برای آن پیش بینی شده بود، اما دولت به دلیل نیاز به واردات 7 و نیم میلیون تن گندم درخواست کرد که این رقم به دو برابر افزایش یابد.



رئیس فراکسیون راهبردی مجلس تاکید کرد: یارانه حامل های انرژی از دیگر انواع یارانه بوده که 4 برابر بیشتر برای آن پرداخت می شود، یعنی  در سال برای هر شخص حدودا معادل هزار دلار از این نوع یارانه پنهان پرداخت می شود.



وی در پایان از اقتصاددانان خواست تا راهکارهای هدفمندسازی و عدالت محور کردن یارانه ها را به مجلس ارائه دهند.



در این نشست مهدی طغیانی نیز با اشاره به لزوم رعایت عدالت در بهره برداری از منابع کشور، بر ضرورت عادلانه کردن اصل بهره برداری برای کل کشور تاکید کرد و افزود: این روش باعث می شود که به جای خام فروشی استفاده بهینه از منابع داشته باشیم.



در ادامه محسن زنگنه با تاکید بر ضرورت توجه به عدالت منطقه ای از پژوهشگران حاضر در این نشست خواست تا به ارائه راهکار عملیاتی در این زمینه بپردازند.



وی یادآور شد: ما باید ساختار بودجه ریزی را متحول کنیم، ضمن اینکه هم اکنون در مجلس طرح اصلاح نظام برنامه ریزی ارائه شده و در حال پیگیری آن هستیم.



زنگنه تاکید کرد: مجموعه های تولید اندیشه باید تعامل بیشتری با مجلس در روند ایجاد مصوبات داشته باشند، ضمن اینکه همه طرح ها باید از پیوست گام دوم انقلاب برخوردار باشند.



احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم نیز در این نشست درخصوص نحوه عدالت محور کردن اقتصاد در کشور گفت: از منظر سیاستگذاری اقتصادی، مطالبه ما این است که باید در تقسیم بندی سیاستگذاری های ناظر به عدالت بتوانیم مقسم های متفاوتی داشته باشیم که یکی از آنها تقسیم سیاست های اقتصادی به عدالت است، به معنای بنیادی یا سلسله مراتبی و تفاوت آنها این است که گروهی محقق شدن اهداف عدالت را منوط بر تصویر دقیق و روشن از وضعیت مطلوب و آرمانی عدالت می کنند و تمام مناسبات اقتصادی را به گونه ای تنظیم می کنند که این تصویر محقق شود.



وی در ادامه تصریح کرد: ما باید در حوزه عدالت محور کردن اقتصاد به گونه ای حرکت کنیم که گام به گام از موقعیت ناعادلانه دور شویم به این امید که بتوانیم با تصویر واضح تری از آنچه مطلوب است مواجه شویم.



این عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: یکی از انتخاب های مهم در این حوزه این است که سیاستمداران تفسیر قابل اجتماعی با علما و دانشمندان داشته باشند و آن را ملاک عمل در عدالت محور کردن اقتصاد قرار دهند و این مهم در مصوبات مجلس و دولت نیز مورد توجه قرار گیرد.



در این نشست محققان حوزه و اساتید دانشگاه نیز به ارائه راهکارهایی در حوزه عدالت محور کردن اقتصاد پرداختند، کما اینکه محمدجواد محقق نیا رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه های علمیه با موضوع عدالت در تسهیلات بانکی و اشاره به سهم 57 درصدی تهران از بخش بازرگانی و غیرمولد و ضرورت همکاری بانک ها با دولت در جهت توسعه اقتصادی، کمیل قنبرزاده استاد حوزه و دانشگاه درخصوص مبانی و مولفه های عدالت اقتصادی در نظام اقتصادی اسلام، شیرمردی از اساتید حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه فاقد برنامه بوده و فقط به بودجه ریزی می پردازد و اینکه اقتصاد را باید از نو نوشت و به آن رنگ و بوی اسلامی داد و با انتقاد از عدم اجرای اصل 44 قانون اساسی، به ایراد سخنرانی پرداختند.



براساس این گزارش محمدجواد توکلی عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) درخصوص عدالت در بودجه با تاکید بر شاخص عدالت منطقه ای، صرامی با تاکید بر ضرورت تعامل مجلس و علمای حوزوی و تحقق عدالت عملیاتی با استناد به احکام اسلامی و مادرشاهی با اشاره به اینکه خلق پول بانکی منشأ بی عدالتی است، ضمن اشاره به تبعات آن از ارائه طرحی در این زمینه خبر داد، نیز به ارائه دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پیرامون نحوه عدالت محور کردن اقتصاد کشور پرداختند.



 براساس این گزارش سید محمدرضا میرتاج الدینی، محمدحسین حسین زاده بحرینی، محسن زنگنه، مهدی طغیانی، عباس گودرزی، سید محمد پاکمهر، سید علی یزدی خواه، رجب رحمانی، عباس جهانگیرزاده و محمدتقی نقدعلی در این نشست حضور داشتند./



پایان پیام

  • کد خبر : 331305
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار