خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/27 - 21:53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
در بازدید اعضای فراکسیون زنان مجلس از آبشار نمکی و مجموعه پتاس خور و بیابانک مطرح شد:

آبشار نمکی خور و بیابانک علاوه بر جاذبه های اکوتوریسمی، دارای خاصیت درمانی است/ ضرورت ورود شرکت های دانش بنیان

اعضای فراکسیون زنان مجلس از آبشار نمکی و مجموعه پتاس خور و بیابانک بازدید کرده و از نزدیک در جریان ظرفیت ها و پتانسیل های این مجموعه ها قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی امروز (پنجشنبه 27 آبان)  از آبشار نمکی و مجموعه پتاس خور و بیابانک بازدید کردند.



سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جریان این بازدید در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، بیان کرد: کشور ما در کمربند معدنی زمین قرار دارد و منطقه خور و بیابانک یکی از غنی ترین این مناطق است که می تواند ظرفیت عظیمی در صنایع پایدار کشور و حتی اکوتوریسم ایجاد کند. عناصر و ترکیباتی مثل کلرید سدیم و کلرید پتاسیم و منیزیم با درجه خلوص قابل توجه، می تواند منشا تحولاتی شود. بعنوان مثال اگر بتوانیم با استحصال اصولی و پایدار پتاسیم بخش زیادی از نیاز حوزه کشاورزی به کود پتاسه  تامین شود، گام مهمی برای امنیت غذایی برداشته شده است. یا از ترکیبات منیزیم همانطور که در خود شهر خور هم مشاهده  شده، می توان در ساخت مالچ بیولوژیک استفاده کرد که با مکانیزم جذب رطوبت هوا، ذرات گرد و غبار و خاک را تثبیت می کند؛ ظرفیت ویژه اکوتوریسم، توسعه بهره برداری از گیاهان دارویی، پرورش شتر و حتی ترویج گونه های علفی و مقاوم و شور پسند به مناطق و اقلیم های مشابه از پتانسیل های طبیعی و بالقوه شهر خور و بیابانک است و سازگاری مردم این منطقه با اقلیم گرم و خشک و کویری کشور مثال زدنی است.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم تصریح کرد: این منطقه دارای خاصیت ویژه محیط زیستی است و مانند این مناطق نداریم که بتوانیم در آنها منابع غنی معدنی را با زیبایی طبیعی یکجا با هم مشاهده کنیم و اکوتوریسم هایی که می توان در این مناطق راه اندازی کرد نیازمند نگاه ویژه و همت مسئولان است، که یکی از اهداف سفر است.



در ادامه فاطمه محمدبیگی سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در جریان بازدید از آبشار نمکی خور و بیابانک در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت گفت: این معدن طبیعی دارای انواع نمک ها و شورآبه های فوق العاده در سطح زمین است که به لحاظ پزشکی و شیمیایی و همچنین به عنوان منابع معدنی مورد نیاز برای انواع مصارف کارخانجات و صنایع  ،راه سازی و همچنین در حوزه کشاورزی پس از فرآوری لازم به عنوان کود بسیار مفید است؛ با توجه به اقلیم کویری که در این منطقه وجود دارد، می طلبد حوزه دانش بنیان کشور با حضوری جدی انواع کانی ها و مدل جدید استفاده از شورآبه ها را بررسی کند، زیرا برای مثال می تواند به عنوان ضدیخ و برای مالچ پاشی برای مقابله با ریزگردها مورد استفاده قرار گیرد.



نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم ادامه داد: البته به لحاظ گردشگری  تندرستی و حوزه طب سنتی نیز نیازمند تحقیقات ویژه ای در این منطقه هستیم و ضروری است دانشمندان و محققان حوزه پزشکی و طب سنتی با ورودی جدی این منبع غنی را مورد مطالعه قرار دهند تا بتوانند اثرات مفید بهداشتی ،پیشگیری و درمانی را در این معدن به اثبات برسانند تا مورد استفاده مردم و گردشگران قرار گیرد. قابل دکر است امروز توریسم تندرستی رشدی بیش از ده برابر توریسم درمانی در جهان دارد. فراکسیون محیط زیست مجلس در این رابطه اقدامات لازم را انجام خواهد داد./



پایان پیام

  • کد خبر : 331584
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار