خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/28 - 12:10
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : صحن
احمدی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه:

مجلس به دیپلماسی لبخند عراقچی رأی نمی‌دهد

نماینده مردم رشت در مجلس کارنامه عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه در زمان مذاکرات برجام را مثبت ارزیابی نکرد و گفت: زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، شاهد افزایش تحریم‌ها بودیم و طرف مذاکره کننده به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد و شما تنها سکوت کردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا احمدی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، با تأکید بر ضرورت سوابق درخشان به همراه اقتدار و صلابت لازم برای وزیر خارجه کشور، گفت: آقای عراقچی به عنوان سرپرست تیم مذاکره کننده با غربی ها بسیاری از موارد را رعایت نکرد. سال 2018 آمریکا به راحتی از برجام خارج شد اما تیم مذاکره کننده نه تنها از این توافق خارج نشد بلکه نتوانست خارج شود و گفته شد در صورت خروج ایران از برجام، اجماع علیه کشورمان رقم خواهد خورد.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آن زمان رئیس جمهور وقت معتقد بود وزیر خارجه زبان سیاست بلد بود اما دیگران بلد نبودند، ایشان مذاکره بلد بود و دیگران بلد نبودند، یادآور شد: اکنون نتیجه این همه بلد بودن ها چه شده است؟ خروج آمریکا از برجام و باقی ماندن ایران بر تعهدات خود؛ تا زمانی که بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در مجلس یازدهم، بهانه های بسیاری از سوی شما شاهد بودیم که این قانون را اجرا نکنید.

وی در ادامه خطاب به عراقچی، متن برجام را فاقد دقت لازم دانست و افزود: ما اینجا هستیم تا به دولت وفاق ملی کمک کنیم و برای دفاع از ملت، استمرار راه شهدا سوگند یاد کرده ایم لذا در تأیید و رد افراد نکات مختلف را مد نظر قرار می دهیم. عزت ملی در مذاکرات از سوی تیم مذاکره کننده رعایت نشد. تعهدات یک طرف نوشته و اجرا شد. اگر یک درصد به عنوان یک فرد مسلمان تحت تأثیر قرار می گرفتید باید انصراف می دادید. بتون در قلب رآکتور اراک ریختید که شاهد اعتراض دانشجویان بودیم. شما حتی شروط رهبری را نیز نادیده گرفتید.

احمدی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در 29 مهر سال 94، دریافت تضمین های قوی برای رفع تحریم ها را از شروط مذاکره نام بردند، عنوان کرد: شما به اقتصاد مقاومتی و توان داخلی ایمان نداشتید. اگر به ظرفیت های درونی کشور اعتقاد داشتید هیچگاه با دیپلماسی لبخند و دیپلماسی التماسی مذاکره نمی کردید.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه با بیان اینکه نقض برجام و توقف فعالیت های آن در صورت وضع هرگونه تحریم از دومین شروطی بود که گذاشته شد و افزود: شما بتون در قلب راکتور اراک ریختید که رهبری نیز در حرم مطهر رضوی در سال 95 به این موضوع اشاره کردند که آقای ظریف اعتراف کرد در برخی موارد نتوانسته است خطوط قرمز را رعایت کند. شما گفتید زیرساخت تمام تحریم ها برچیده و تمام بانک ها به سوئیفت متصل شد اما نتیجه این بود که آقای سیف رئیس وقت بانک مرکزی گفت دستاورد برجام تقریبا «هیچ» است و آقای طیب نیا وزیر وقت اقتصاد که از تیم خودتان بود اعلام کرد بانک های خارجی با کشورمان همکاری نمی کنند.

وی یادآور شد: شما تأکید کردید برجام به گونه ای نوشته شده که اگر ترامپ از این موافقتنامه خارج شود امکان ناکارآمدسازی آن وجود نداشته باشد اما دیدیم که چگونه آن را پاره کرد و شما سکوت کردید. از این رو برجام یک خسارت برای کشور بود. رهبری فرمودند دشمن با اصل جمهوری اسلامی مخالف است از این رو اجازه نمی دهد ما پیشرفت کنیم.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها بر بی اعتمادی به غرب و عدم خوش بینی به آنها تأکید کرده اند، اظهار داشت: کارنامه شما در زمان مذاکره مثبت ارزیابی نمی شود و مشکلات داخلی را به خارج از کشور گره زدید. ما تصور می کنیم شما سیاست های گذشته را ادامه دهید لذا هیچگاه به ادامه روند دیپلماسی لبخند و التماس رأی نمی دهیم./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 382443
کلمات کلیدی
فائزه ظهیری
خبرنگار

فائزه ظهیری

آخرین اخبار