خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/28 - 12:34
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : صحن
ظهوریان در مخالفت با برنامه‌های سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه؛

عراقچی مواضع خود را در خصوص مکانیسم ماشه شفاف اعلام کند

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: سال آینده انتهای مکانیسم ماشه است که باید موضع خود را در ارتباط با این موضوع شفاف اعلام کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، میثم ظهوریان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: نکته ای که درباره آقای عراقچی وجود دارد در خصوص مواضع سیاسی و اقتصادی ایشان در دوران مسئولیت شان در وزارت امور خارجه است و در حقیقت مواضعی داشتند که مصداق گره زدن زندگی مردم به اراده بیگانگان بود. به عنوان مثال یکی از مطالبی که ایشان چندین بار مطرح کرده است موضوع FATF بوده است.

وی افزود: آقای عراقچی در مصاحبه هایی اظهار می کردند باید FATF حل شود تا بتوانیم مذاکرات با اروپا را ادامه دهیم یا اینکه بیان کردند مساعدت اروپا بستگی به انعقاد FATF از طرف ایران دارد و در مطلب دیگری عنوان کردند باید برای عبور از تحریم به FATF بپیوندیم یا اینکه گفتند FATF هیچ خطری ندارد. این سوال وجود دارد که FATF چه چیزی است، باید گفته شود آن چیزی که در FATF مطرح است یک تفاهم نامه 41 بندی است که آقای طیب نیا با مجموعه FATF بسته اند و 39 بند آن را ما اجرایی کرده ایم و فقط بحث CFT و پالرمو مانده است. از آقای همتی نیز سوال کردم که اگر FATF را امضا کنیم روابط بانکی ما حل خواهد شد؟ که ایشان اعلام کردند برای بانک های بزرگ هیچ اتفاقی نخواهد افتاد ولی امکان دارد که برای برخی بانک های کوچک روابطمان برقرار شود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم عنوان کرد: بند 31 FATF در خصوص تضمین همکاری بین المللی در زمینه تبادل و به اشتراک گذاری اطلاعات ذینفع واقع می­گوید و بخش دیگری تاکید دارد که باید مشتری اول در نظام بانکی را ما معرفی کنیم و همچنین باید تراکنش های نظام بانکی مان را برای اینکه ذینفع نهایی مشخص شود به کشورهایی که از ما اطلاعات بخواهند اطلاع دهیم.

وی افزود: بند 32 FATF نیز می گوید وجود دروازه ها و کانال های تبادل اطلاعات به منظور  اشتراک گذاری اطلاعات بدون هیچ محدودیتی بوده است. سوال کردم که آیا معقول است که در شرایط تحریمی که شبکه تراستیو را قربانی ارتباط با چند بانک کوچک کنیم که آقای همتی پاسخی به این سوال ندادند و همان اتفاقی بیافتد که سال 97 برخی از صرافی ها برای دور زدن تحریم ها نقش داشتند شناسایی شوند. آیا آقای عراقچی می خواهند بخشی از این نظام پیوند زدن زندگی مردم به اراده بیگانگان باشد یا رویکردشان تغییر کرده است که ایشان اشاره کردند من ظریف نیستم و به نظرم این موضوع اتفاق خوبی است اما باید سریعا و شفاف اعلام شود که کجاها اختلاف سلیقه وجود دارد. بالاخره آقای عراقچی تصویر شما در دوره وزارت امور خارجه تصویر آقای ظریف بوده و این اختلاف تا کجا باید مشخص شود. آقای ظریف اعلام کردند دوستان دوران تحریم را در سودای سرریز شدن شرکت های غربی رنجاندیم. این عدم تعادلی که 8 سال در ارتباط با شرق و غرب اتفاق افتاد آیا در دوره شما قرار است حل شود که مشخصا باید شفاف اعلام شود. آیا همچنان می خواهید دنیا را در چند کشور خلاصه کنید، بخشی از روابط اقتصادی ما با چین است اما این روابط نامتعادل است. ما داریم مواد اولیه به چین صادر می کنیم اما در ازای آن مواد مصرفی وارد می کنیم. برنامه شما برای حل این عدم تعادل با چین چه بوده است؟ در رابطه با قانون اقدام راهبردی از آقای عراقچی پرسیدم که ایشان اعلام کردند قانون است و باید اجرایی شود اما من گفتم این حداقل است و ما می خواهیم نگاه شما را بدانیم. آیا این قانون را ظرفیتی برای سیاست خارجی کشور می دانید. آیا اگر در مجلس بودید به این قانون رأی می دادید؟ نگاه شخصی شما خیلی مهم تر از اجبار قانون است که الان به وجود آمده است. نگاه شما به دیپلماسی و میدان چیست؟ آیا از ظرفیت های میدان برای دیپلماسی استفاده می کنید یا می خواهید مثل گذشته میدان را ایجاد کننده هزینه برای دیپلماسی بدانید. سال آینده انتهای مکانیسم ماشه است که باید موضع خود را در ارتباط با این موضوع شفاف اعلام کنید./

پایان پیام

  • کد خبر : 382446
کلمات کلیدی
حمیدرضا اسکندری
خبرنگار

حمیدرضا اسکندری

آخرین اخبار