خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/03 - 08:58
  • زمان مطالعه : 16 دقیقه
سرویس : صحن
زارع پور در صحن علنی:

بیش از 70 درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود/ توانایی میزبانی صد میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی را داریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با پیگیری‌های وزارت ارتباطات و سازمان امور اداری و استخدامی در حال حاضر پنجره خدمات دولت هوشمند راه‌اندازی شده و بیش از 70 درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی و از طریق این پنجره واحد در اختیار مردم قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عیسی زارع‌پور در نشست علنی امروز (یکشنبه، 3 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در مورد میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعات کشور در اجرای بند (8) ماده (22) آئین نامه داخلی مجلس گفت: با همراهی و همدلی و پیرو قوانین بودجه 1401 و 1402، همچنین برنامه هفتم توسعه همه دستگاه‌ها مکلف به ارائه خدمات الکترونیک شده بودند لذا با پیگیری‌های وزارت ارتباطات و سازمان امور اداری و استخدامی در حال حاضر پنجره خدمات دولت هوشمند راه‌اندازی شده و بیش از 70 درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی و از طریق این پنجره واحد در اختیار مردم قرار دارد.

وزیر امور ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه همچنین حدود 500 خدمت به صورت هوشمند ارائه می‌شود، تأکید کرد: ارائه خدمات هوشمند باعث شده تا نیاز به مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌ها کاهش یابد و هیچ کارمندی در ارائه این خدمات مداخله‌ای نداشته باشد.

وی تأکید کرد: بنابراین در حال حاضر 99 درصد دستگاه‌ها به این پنجره متصل شده‌اند و تنها یک دستگاه یعنی وزارت امور خارجه آن هم به دلیل ایرانیان خارج از کشور که مسائل مربوط به خود را دارند به این شبکه متصل نشده است. همچنین دستگاه‌های قضایی و پلیس تمامی خدمات خود را به این پنجره متصل کرده‌اند. همچنین تاکنون 48 میلیون نفر از مردم در این پنجره احراز هویت شده‌اند و از خدمات این پنجره واحد استفاده می‌کنند.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه 70 درصد از افراد بالای 18 سال حداقل یک بار به پنجره خدمات دولت هوشمند مراجعه کرده‌اند، بیان کرد: از این رو این پنجره حداقل روزانه 3 میلیون نفر استفاده‌کننده دارد.

زارع‌پور با اشاره به لینک شدن دستگاه‌های دولتی به هم تأکید کرد: برای اینکه خدمات به صورت هوشمند به مردم ارائه شود لازمه این کار این است که دستگاه‌ها با هم ارتباط داشته باشند، این مسئله از جمله درخواست‌های مقام معظم رهبری بوده و چندین بار در فرمایشاتشان به آن اشاره کرده‌اند، لذا در این مدت و به پشتوانه قانونی که مجلس به تصویب رساند عدم ارائه اطلاعات از سوی یک دستگاه به دستگاه دیگر جرم‌انگاری شد و همچنین تعداد تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات به 8 میلیارد تراکنش در سال گذشته رسید که رشد صعودی داشته است.

وزیر امور ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین به موجب قانون برنامه هفتم توسعه مقرر بود تا پایان برنامه هفتم سالی 20 واحد درصد خدمات دستگاه‌ها هوشمند شود و بدون مراجعه حضوری و برخط و همچنین بدون مداخله انسانی باشد. با ریل‌گذاری که صورت گرفته در پایان سال جاری به حداقل 30 درصد دست پیدا  کرده و زودتر از اتمام برنامه هفتم توسعه تمام خدمات دولت هوشمند خواهد شد. به واقع پنجره ملی خدمات هوشمند شاید در 20 الی 25 کشور آن هم با این کیفیت مستقر نیست، لذا ما سعی داریم روز به روز به کیفیت این خدمات الکترونیکی بیفزاییم که می‌تواند موجب حذف امضاهای طلایی و از بین رفتن زمینه‌های فساد شود.

وی با اشاره به مبحث شبکه ملی اطلاعات در کشور بیان کرد: این مسئله بیش از 15 سال است که از سوی مقام معظم رهبری از دولت‌ها مطالبه می‌شود. این شبکه در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم و بر اساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی، در ابتدای دولت سیزدهم 20 درصد پیشرفت داشته و در حال حاضر به بیش از 60 درصد رسیده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه با اشاره به حمایت از سکوهای داخلی بیان کرد: به جهت حمایت وزارت ارتباطات تعداد کاربران فعال سکوهای داخلی بین 5 تا 10 برابر افزوده شده است. به عنوان مثال در حال حاضر کاربران پیام‌رسان ایتا 30 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است، همچنین ترافیک و میزان مصرف مردم در پیام‌رسان‌های داخلی بیش از 10 برابر شده است.

زارع‌پور گفت: ما می‌توانیم حداقل صد میلیون کاربر را در پیام‌رسان‌های داخلی میزبانی کنیم، این در حالی است که پیشتر آرزوی مسئولین این بود که ما یک پیام‌رسان 20 میلیونی داشته باشیم اما امروز بیش از 40 میلیون نفر از پیام‌رسان‌های داخلی در ماه استفاده می‌کنند.

وزیر امور ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در شبکه انتقال خراسان رضوی مشکلاتی داشتیم که تا پایان سال مسئله آن حل می‌شود و مناقصه آن نیز برگزار شده و تجهیزات آن هم ایرانی هستند و نوسازی خواهد شد. مشکلات زیرساخت اینترنتی آزادراه شیراز به اصفهان و آزادراه شمال هم برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: پولی که مردم بابت اینترنت پرداخت می‌کنند هزینه مودم و سرویس ماهیانه است که اگر میانگین بگیریم ماهی 300 هزار تومان است که تلاشمان این است که هزینه آن کمتر شود. دولت هوشمند لیست خدمات را تکمیل و توسط سازمان اداری ابلاغ و خدمات شناسنامه‌دار شدند، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بر اساس معماری طراحی شده با حضور رئیس جمهور شهید تصویب و ابلاغ شد، در اردیبهشت ماه 1401 نیز زودتر از موعد مقرر آن را راه‌اندازی کردیم. حدود 99 درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شدند و 70 درصد خدمات هوشمند ارائه می‌دهند که این کار مهمی است و در برنامه هفتم این عقب ماندگی جبران خواهد شد و صد درصد خدمات الکترونیکی خواهد شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم بیان کرد: در این دو سال و اندی که در وزارت ارتباطات حضور داشتم مجلس شورای اسلامی حمایت لازم را برای وزارت ارتباطات در جهت تحقق اهداف این وزارتخانه انجام داد و سنگ تمام گذاشت، همچنین در قانون برنامه هفتم هم برای اولین بار یک فصل مجزا برای توسعه اقتصاد دیجیتال داشتیم که شورای نگهبان و مجمع هم همکاری لازم را داشتند، شاید 8درصد موادی که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده به صورت مستقیم و غیرمستقیم به فناوری اقتصاد دیجیتال مطرح است.

زارع‌پور ادامه داد: در دولت سیزدهم صنعت فضایی احیا شد که این صنعت در دولت گذشته به کندی پیش می‌رفت اما رئیس جمهور شهید بودجه فضایی کشور را افزایش داد تا تحولی در این صنعت پیش بیاید که اینچنین هم شد.در حال حاضر 12 پرتاب فضایی داشتیم که معادل 3 دولت پیش از دولت سیزدهم انجام گرفته است. همچنین ده‌ها ماهواره آماده پرتاب بوده و ده‌ها ماهواره هم در حال ساخت است. بزرگترین پایگاه فضایی غرب کشور هم در حال ساخت است که در آینده نزدیک از آنجا موشکی به فضا پرتاب خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه 90 درصد استعلامات در دو دوره انتخابات مجلس دوازدهم به شکل برخط انجام شده عنوان کرد: 98.5 درصد پوشش داریم که افتخار بزرگی برای کشور است و روی همین زیرساخت نسخه پیچی و نسخه نویسی در روستاها هم انجام می شود البته حدود 5 درصد باقی مانده که در 40 هزار روستا عدد بزرگی است اما تا حداکثر دهه فجر امسال انجام خواهد شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم در خصوص پوشش جاده‌ای که مورد سوال یکی از نمایندگان بود، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 90 درصد جاده‌های کشور تحت پوشش بوده اما تمام تلاش بر این است که 10 درصد باقی مانده را به اتمام برسانیم.

زارع‌پور درباره موضوع تولید محتوا که مودر پرسش یکی از نمایندگان بود، افزود: بحث تولید محتوا با وزارت ارتباطات نیست اما در دولت سیزدهم هر کاری که از دست ما ساخته بود برای بسترسازی برای تولید محتوا انجام شده که همین رشد پیام‌رسان‌های داخلی با همت وزارت ارتباطات نمونه آن است.

وی ادامه داد: درخصوص اقتصاد دیجیتال که نمایندگان اشاره کرد دچار مشکل شده است، باید گفت بر اساس گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی سه سال گذشته حجم تراکنش‌های تجارت‌های الکترونیکی نسبت به سال 1400 بیش از 30 درصد و ارزش آن بیش از 2.5 برابر رشد داشته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از کسب و کارهای داخلی با ایجاد کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با اختیارات ویژه گفت: مسئولیت این کارگروه با بنده است و بیش از 10 مصوبه کلیدی داشتیم که تنها یکی از آنها آیین‌نامه‌ای با 30 نوع حمایت برای کسب و کارهای دیجیتال است.

عضو کابینه دولت سیزدهم در بحث توسعه نسل پنجم هم عنوان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم تنها 10 سایت نسل پنجم آن هم برای تست، رونمایی و آزمایش وجود داشت اما در این مدت 1900 سایت نسل پنجم راه‌اندازی کردیم و هدف‌گذاری هم بر این است که تا آخر امسال 6 هزار سایت نسل پنجم دیگر راه‌اندازی شود تا 10 درصد کشور تحت پوشش قرار گیرد.

 

زیر امور ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تشکر از نکات مطرح شده و نقطه نظرات نمایندگان مجلس گفت: تلاش‌های بسیار زیادی در سه سال گذشته صورت گرفت تا مشکلات ارتباطی کشور حل شود البته قبول داریم که کامل نبودیم. برخی از این نواقص به دلیل این است که برنامه 4 ساله بود و بخشی از آن هم به دلیل ماهیت کار است مثلا پروژه فیبرنوری که برخی نمایندگان پرسیدند چرا شروع نشده در کشورهای اروپایی با وسعت کشور ما 10 سال به طور انجامیده است اما ما حدود دو سال است که کار را شروع کردیم و طبیعی است که کار زمانبری است.

وی ادامه داد: در حوزه ارتباطات به عنوان یک متخصص عرض می‌کنم که زیرساخت‌های ارتباطی کشور در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم متناسب با نیازهای کشور توسعه پیدا نکرده بود و ما در حوزه ارتباط ثابت جزء کشورهای ته لیست بوده و همچنان هم هستیم؛ چرا که در یک دهه گذشته برخلاف آنچه که در کشورهای پیشرفته که مردم 80 درصد نیاز خود را از طریق ارتباطات ثابت متکی بر فیبر فراهم می‌کنند؛ تمام تمرکز برای توسعه ارتباطات موبایل بود که قابل اتکا نیست و نمی‌تواند این بار را تحمل کند.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: ما با شناخت این مسئله اساسی از ابتدای دولت سیزدهم توسعه زیرساخت‌های ارتباطی را در دستور کار خود قرار دادیم و در طی کمتر از سه سال گذشته در توسعه شبکه ارتباطی کشور به اندازه 30 سال قبل از آن توسعه ایجاد کردیم.

زارع‌پور بیان کرد: زمانی که بنده وزارتخانه را تحویل گرفتم ظرفیت شبکه 31.5 متر بر ترابایت بود که در کمتر از دو سال گذشته 32 ترابیت بر ثانیه به آن اضافه شد. همچنین ظرفیت شبکه IP کشور از 38 به 56 رسیده است. ظرفیت مراکز تبادل اطلاعات کشور هم در این مدت 5 برابر شده است.

 

وزیر امور ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در لایه دسترسی بحث فیبر نوری هم که یک دهه از آن غفلت شده بود این پروژه سخت را شروع کردیم که در ادامه باید تمام هزار و 450 شهر کشور حفاری شود و یک کار بسیار بزرگ برای آینده کشور است اما ما این مسیر سخت را انتخاب کردیم و آینده را فدای امروز نکردیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: کاری که تا دهه‌های آینده ارتباطات کشور را تضمین می‌کند شروع کردیم، با حمایت مجلس در بودجه‌های سالیانه 1401، 1402، برنامه هفتم توسعه و به ویژه بودجه 1403 همکاری شهرداری‌ها با ما به صورت تکلیف تصویب شد تا ما بتوانیم حفاری‌ها را انجام دهیم، کاری که در 10 سال طول می‌کشید را دو سال است که شروع کردیم و 40 درصد کشور را تحت پوشش قرار دادیم.

زارع‌پور با اشاره به اینکه در طی دو دولت گذشته این پروژه کاملا کنار گذاشته شده بود، تصریح کرد: حتی برخی از مدیران ارشد کشور نیازی به فیبر نوری نمی‌دیدند زیرا امروز را می‌دیدند نه آینده را که تمام زندگی مردم حتی کسب و کارهای حساس مانند جراحی هم از راه دور انجام خواهد شد. در حال حاضر در 600 شهر با شهرداری‌ها تفاهم کردیم، در بیش از 450 شهر کار شروع شده و در 200 شهر هم کار به اتمام رسیده است.

وزیر امور ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: هدف‌گذاری این است که امسال حداقل دو سوم کشور را تحت پوشش قرار دهیم، در مسیر اجرای این پروژه هم به شرکت مخابرات بسنده نکردیم و برای اینکه انحصار را بشکنیم و رقابت ایجاد کنیم 9 شرکت دیگر را هم در کنار شرکت مخابرات درگیر کردیم که پاسخ‌های خوبی هم دریافت کردیم.

زارع‌پور در ادامه با اشاره به برخی نمونه‌ها مانند شهر خوانسار که شرکت زیرساخت فیبرنوری خدمات را رایگان درب منزل تحویل می‌دهد اضافه کرد: اصلا عقل و پدافند غیرعامل حکم می‌کند که ما دو زیرساخت داشته باشیم، خوشبختانه حتی یک ریال از منابع روستایی هم صرف این کار نکردیم و برای اولین بار فناوری روز دنیا را از خارج از تهران آغاز کردیم البته برای تهران هم یک برنامه ویژه داریم.

عضو کابینه دولت سیزدهم در بخش دیگر صحبت‌‌های خود در پاسخ به یکی از نمایندگان که به مشکلات اینترنت در دوران کرونا اشاره کرده بود، عنوان کرد: البته در دوره کرونا این مسائل و مشکلات وجود داشت، زمانی که وزارتخانه به بنده تحویل شد اعلام شد که 4 هزار روستا باقی مانده اما تنها 8 هزار روستای جدید را در این 3 سال کامل کردیم و بیش از هزار روستای دیگر باقی مانده است یعنی 96 درصد روستاها و 98.5 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش قرار گرفته و مابقی آن امسال انجام خواهد شد.

زارع‌پور همچنین با اشاره به صحبت‌های یکی دیگر از نمایندگان مبنی بر لزوم بازدید میدانی از مناطق تحت پوشش عنوان کرد: تمام تلاشم بر این بوده که به صورت میدانی در روستاها و شهرهای تحت پوشش قرار گرفته حاضر شوم و میزان آنتن‌دهی و سایر خدمات را کنترل کنم. در همین انتخابات گذشته مجلس مهر شناسنامه برای اولین بار حذف شد و با چند مدرک شناسایی امکان رأی‌گیری ایجاد شد که همه اینها از طریق زیرساخت‌های ارتباطی بود.

ضرورت تصویب قانونی برای برخورد با کاسبان فیلترشکن

زارع پور در رابطه با حوزه دولت الکترونیک افزود: آخرین رتبه بندی بین المللی که اعلام شده مربوط به سال 2022 است که ارزیابی آن برای یک سال قبل و مربوط به دولت دوازدهم بوده است و ارزیابی جدید مربوط به این دولت در سال 2024 اعلام می شود. همچنین در خصوص 75 که هدفگذاری شده مربوط به قانون برنامه هفتم توسعه بوده و باید تا پایان اجرای این قانون به این عدد برسیم که حتما محقق خواهد شد.

تدوین لایحه ای در دولت جهت ساماندهی دفاتر آی سی تی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: دفاتر خدمات آی سی تی بخش خصوصی هستند و ما تعرفه آن ها را به روز کردیم اما با الکترونیکی و هوشمندسازی خدمات دولت باید مسیرشان تغییر کند و وقتی می توان قبض جدید را از تغییر پنجره ملی پرداخت کرد چه دلیلی دارد به این دفاتر مراجعه شود. ضمن اینکه باید برای آن ها کسب و کار جدیدی تعریف کنیم بنابراین لایحه ای در دولت در حال تدوین است تا این دفاتر را ساماندهی کنیم و در کارهای دولت از آن ها استفاده کنیم.

وی افزود: در مورد تعرفه اینترنت اگر کسی خلاف این گفته ها را پیدا کرد حتما برای بررسی به ما انتقال دهد چرا که در طی 3 سال دولت سیزدهم فقط یک بار تعرفه اینترنت افزایش پیدا کرد آن هم بعد از 6 سال در دی ماه سال گذشته به 34 درصد برای ترافیک بین المللی افزایش داده شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: گفته شد که این بخش را به بخش خصوصی واگذار کنیم که در آن سرمایه گذاری کند و متخصصان امیدوار شوند، اگر این حوزه اقتصادی نباشد چرخ آن نمی چرخد و درآمدش با هم نمی خواند. ضمن اینکه وقتی از سال 96 تا 1402 حداقل دستمزد تقریبا 10 برابر شده و هزینه تجهیزات نیز 8 برابر شده است چطور باید انتظارات را در خصوص رفع مشکلات آنتن دهی و اینترنت برآورده ساخت. ما بعد از 6 سال تعرفه اینترنت را 34 درصد افزایش دادیم و تعهد گرفتیم تا صرف توسعه شود.

زارع پور افزود: براساس آمار مراجع اینترنت بین المللی طی 6 ماه گذشته سرعت اینترنت ثابت حدود 20 درصد افزایش پیدا کرده است که البته تعهد کرده بودیم 30 درصد باشد که تحقق آن را دنبال خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: گفته شده فناوری و دسترسی که به شهرستان ها و روستاها داده شده در تهران نیست، به این دلیل است که در گذشته توسعه نامتوازن بوده است ولی الان فناوری نسل 4 و 4.5 که در تهران دسترسی دارید در روستاها نیز راه اندازی می کنیم کما اینکه الان قریب 90 درصد کشور تحت پوشش نسل 4 و 4.5 قرار گرفته که کیفیت آن یکسان است. در برخی استان ها مثل خراسان رضوی و اصفهان با مشکل شبکه انتقال مواجه هستیم که آن را حل خواهیم کرد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس در رابطه با فیلترشکن ها گفت: هم اکنون ابتدای فعالیت مجلس است و کلید حل مشکل مقابله با فیلترشکن ها در دست شما است، وقتی قانونی برای مقابله با کاسبان فیلترشکن وجود ندارد این یک کسب وکار قانونی است و کسی نمی تواند با آن مقابله کند.

عضو کابینه دولت سیزدهم در مورد تعیین مشوق برای پیام رسان های داخلی بیان کرد: ما تمام زیرساخت های مربوط به آن ها را تامین می کنیم و سهم مصرف کننده هم در ترافیک پیام رسان های داخلی یک سوم اینترنت بین المللی است، یعنی مردم برای هر گیگ اینترنت بین المللی مبلغ 6 هزار تومان پرداخت می کنند اما برای هر گیگ اینترنت جهت استفاده از پیام رسان های داخلی تنها 2 هزار تومان پرداخت می کنند بنابراین در این زمینه معافیت مالیاتی وجود دارد ضمن اینکه 10 ها مزیت برای پیام رسان های داخلی ایجاد شده است که منجر به استفاده روز افزون مردم شده است./

پایان پیام

  • کد خبر : 379888
کلمات کلیدی
سعید ابراهیمی
خبرنگار

سعید ابراهیمی

آخرین اخبار