خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/08/14 - 13:33
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
شاوردیان:

پیش‌بینی افزایش مبادلات تجاری میان ایران و ارمنستان تا یک میلیارد دلار/ لزوم ایجاد خط ریلی مشترک

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان در مجلس گفت: با توجه به ظرفیت های دو کشور ایران و ارمنستان، پیش بینی می شود رقم مبادلات تجاری مشترک به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یابد.

آرا شاوردیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اهمیت افزایش سطح مناسبات دوجانبه میان ایران و ارمنستان، گفت: اکنون مبادلات تجاری دو کشور در مرز 700 میلیون دلار است اما با توجه به ظرفیت ها پیش بینی می شود این رقم به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یابد.



نماینده مردم ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته علی رغم وجود بحران کرونا، مبادلات تجاری دو کشور افزایش یافته که بیانگر عزم جدی میان مسئولان دوطرف است، اظهار کرد: مرز زمینی کشورمان با ارمنستان کوتاه ترین مرز در میان همسایگان است اما این مرز گذرگاهی به کشورهای مستقل مشترک المنافع و اوراسیا است.



وی با بیان اینکه همکاری های استراتژیک دو کشور موجب شد ارمنستان کمک کند ایران در اتحادیه اوراسیا عضو شود، ادامه داد: همسایگی با ارمنستان می تواند زمینه ساز دسترسی به بازار 400 میلیون نفری شود که این امر فرصت اقتصادی خوبی برای کشورمان در زمان اعمال تحریم های ظالمانه است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: کریدور جنوب به شمال برای کشورمان اهمیت دارد که از اقیانوس هند-بندرچابهار شروع شده و تا دریای سیاه و مرکز اروپا ادامه می یابد؛ این راه ترانزیتی دارای اهمیت است لذا عبور این مسیر از ارمنستان موجب کوتاه شدن مسیر و کاهش هزینه ها می شود.



نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این میان باید راه ریلی از طریق جلفا-نخجوان-ایروان-تفلیس ایجاد شود زیرا این امر می تواند کمک شایانی به افزایش سطح صادرات محصولات ایرانی به کشورهای اروپایی کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 351416
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار