خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/11/09 - 11:07
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : سیاسی
کنعانی در نشست با اصحاب رسانه:

وجود سو تفاهم‌ها خللی در روابط ایران و عراق ایجاد نمی‌کند/ صدور قرار موقت دیوان لاهه آغاز راهی برای رسوایی رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه روابط ایران و عراق بر اساس احترام متقابل است، گفت: وجود سو تفاهم‌ها خللی در روابط ایجاد نمی‌کند و از مسایل حادث شده نیز معتقدیم به سرعت عبور خواهیم کرد و دو کشور به روابط خود ادامه خواهند داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه 9 بهمن‌ماه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.



کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص اتهامات آمریکا در پی حملات دیشب به پایگاه نظامی این کشور در مرز اردن و سوریه، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران غزه نسبت به گسترش دامنه درگیری‌ها هشدار داده بود و نقض مکرر حاکمیت عراق، سوریه و یمن را تشدید کننده بی‌ثباتی می‌دانست و ایران معتقد است جنگ و نسل کشی در غزه راه حل نیست و پایان دادن به جنگ می‌تواند راه حل باشد، ما از توسعه درگیری استقبال نمی‌کنیم و در تصمیم گروه های مقاومت دخالتی نداریم، امریکا از طریق اتهام زنی می‌خواهد مشکلات خود را پوشش دهد. مسئولیت اتهامات تحریک آمیز بر عهده کسانی است که این اتهامات را طرح می‌کنند.



برخی اتفاقات نمی‌تواند بر روابط ایران و عراق تاثیرگذار باشد



سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در پاسخ به ابعاد سفر منطقه‌ای وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی، گفت: روابط ایران و عراق بر اساس احترام متقابل است و بر اساس این روابط سازنده و سیاست همسایگی همواره گفت و گو های منظمی داشتیم و سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در چارچوب مشورت های مشترک دو کشور در جهت تقویت همکاری ها برای تحکیم امنیت منطقه و مرزهای مشترک است. روابط دو کشور ممتاز و ویژه است و برخی اتفاقات نمی‌تواند بر روابط ایران و عراق تاثیرگذار باشد.



وی ادامه داد: خط لوله انتقال گاز ایران و پاکستان نیز از موضوعات مهم مورد صحبت است و در مذاکرات اسلام آباد محل توجه است، دو کشور از ظرفیت های حداکثری برا توسعه روابط استفاده خواهند کرد.



نقش موثر کشورهای منطقه در کمک به ایجاد شرایط بهتر در افغانستان



سخنگوی وزارت خارجه در خصوص نشست امروز افغانستان نیز اظهار کرد: باید منتظر پایان این نشست و بیانیه احتمالی باشیم، لازم است تاکید کنم که ما معتقدیم کشورهای منطقه بیش از هر طرفی می‌توانند برای کمک به افغانستان و برای ایجاد شرایط بهتر کمک کنند و در چارچوب همکاری منطقه‌ای و چند جانبه ما نیز ایده‌هایی را مطرح کردیم و با نقش آفرینی کشورهای همسایه و حمایت سازمان ملل فکر می کنیم می توان شرایط بهتری از بعد رفاه و امنیت در افغانستان ایجاد کرد.



موضع چین در مورد منطقه و دریای سرخ روشن است



وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه هرگز چین در خصوص روابط ایران و یمن موضعی نگرفته است، گفت: ایران و چین تعهد خود را به برقراری عدالت منطقه ای و جهانی اعلام کرده و باید به منابع معتبر رجوع کرد تا اخبار دقیق تری حاصل شود، موضع چین در مورد منطقه و دریای سرخ روشن است و اولویت فوری دو کشور فرو نشاندن آتش جنگ در غزه است و اتفاقات دریای سرخ سرریز رفتار صهیونیست ها است.



به زودی رأی متهم تعرض به سفارت آذربایجان  صادر می‌شود



کنعانی در ادامه نشست امروز در مورد بازگشایی سفارت ایران و آذربایجان نیز تاکید کرد: رای دادگاه با طی شدن روند قضایی صادر می‌شود، شنبه گذشته نیز جلسه رسیدگی به اتهامات عامل حمله به سفارت برگزار شد. لازم است با استفاده از این فرصت به خانواده یکی از اعضای سفارت آذربایجان در تهران تسلیت عرض کنم و بگویم مقامات قضایی ما بر رعایت قوانین در رسیدگی به پرونده ضارب تاکید دارند و روند تکمیل پرونده با توجه به روال آن طی شد و بر اساس اعلام قاضی به زودی رای متهم صادر می شود. در مسیر نقشه راه دو کشور در بازه زمانی یکسال گذشته مقامات بر این باور هستند نباید اجازه داد بدخواهان از این حادثه سو استفاده کنند و امید داریم شرایط آغاز مجدد فعالیت های سفارت آذربایجان در تهران فراهم شود.



وی در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد: در این ارتباط سریع ترین اقدامات دیپلماتیک از سوی مرکز و سفارت ایران در استکهلم صورت گرفته و مقامات سوئد هم قول پیگیری سریع موضوع تعرض به سفارت ایران را دادند و ۵نفر از مهاجمان نیز در سوئد بازداشت شده اند، انتظار داریم سوئد به تعهدات بین المللی خود در حفظ امنیت فعالیت سیاسی ایران در سوئد عمل کند.



کنعانی در پاسخ به نحوه مدیریت تنش‌های پیش آمده بین ایران و آمریکا و واسطه گری برخی کشور‌های منطقه ای، گفت: صورت مسأله باید دقیق تشریح شود؛ نوار غزه بیش از ۱۱۴روز شاهد حملات وحشیانه رژیم صهیونسیتی است و محاصره کامل مردم بی دفاع این منطقه و بحران در منطقه نتیجه این جنایات است. جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل به مسئولیت خود نتوانستند عمل کنند و در پایان دادن به بحران ها کوتاهی کردند. ایران حتماً علاقه مند به تحکیم آرامش در منطقه است و در مورد آب های آزاد هم همین نظر را دارد و آرامش در این مسیر ها به نفع همه است.



سخنگوی وزارت خارجه با نگاه به ریشه اساسی بحران یعنی آمریکا و جنایات در غزه بر ضرورت خاتمه بخشیدن به جنگ تاکید کرد و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تلاش کرد با اقدامات دیپلماتیک این موضوع محقق شود‌ و از طریق واسطه‌ها پیام هایی به آمریکا رسانیدم. ثبات در منطقه به نفع همه است و ریشه بحران اشغال‌گری است و باید به جنایات جنگی صهیونیست ها و به سیاست کوچ اجباری مردم فلسطین پایان داده شود.



وی با بیان اینکه ما به دنبال تنش حتی با آمریکا نیستیم، افزود: همچنان ایران بر راهکار سیاسی برای حل این بحران و دیگر مشکلات منطقه‌ای تاکید دارد. ما پیام‌های مختلفی را از طرق مختلف و از سوی آمریکا دریافت کردیم و از همان مسیرهای دیپلماتیک هم پاسخ‌های لازم را به آنها داده‌ایم.



اسرائیل راه نجات خود را در بی‌ثباتی و کشاندن پای دیگران در بحران می‌داند



کنعانی همچنین تصریح کرد: منطقه به بحران جدید نیازی ندارد، امنیت لبنان در منطقه موثر است و در اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال ماجرا جویی جدید است شکی نیست. اسرائیل راه نجات خود را در بی ثباتی و کشاندن پای دیگران در بحران می داند و این رژیم اگر به دنبال نجات خود است باید از شرارت دست بردارد و به جنایات جنگی خود خاتمه بخشد و چیزی جز کوبیدن میخ بر تابوت این رژیم حاصل جنگ افروزی نخواهد بود.



ملت‌ها به امنیت و صلح نیاز دارند



به گزارش خبرگزای خانه ملت، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی تاکید کرد: جهان به هیچ جنگی نیاز ندارد و ملت ها به امنیت و صلح نیاز دارند، تجارب جنگ و ماجرای جویی پیش چشم همه است و منافعی برای کسی تامین نمی‌کند و ایران همواره در زمینه تقویت همکاری و ثبات و آرامش در منطقه و جهان کمک می‌کند.



وجود سو تفاهم‌ها خللی در روابط ایجاد نمی‌کند



وی در مورد آغاز به کار سفیر عراق در تهران، گفت: خللی در تعاملات ما وجود ندارد، این اراده جدی ما است و روابط ایران و عراق به نفع همه است، اراده سیاسی برای تقویت همکاری وجود دارد. در خصوص حادثه تروریستی اخیر سراوان نیز دستگاه های امنیتی اقدامات لازم را انجام داده و در صورت لزوم اطلاع رسانی خواهند کرد.



کنعانی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت توافق امنیتی ایران و عراق را به نفع دو کشور دانست و تاکید کرد: اجرای آن به نفع دو کشور است البته طرفین گام های خوبی برای این موضوع برداشته اند. دیدار مقامات امنیتی دو کشور نیز کمک می‌کند تا ایران و عراق در چارچوب منافع توافقات خود را انجام دهند. حاکمیت عراق و وحدت سرزمینی مورد تاکید و توجه ما است و ایران در سخت ترین شرایط در کنار عراق بود و جان عزیزانش را فدا کرد، وجود سو تفاهم‌ها خللی در روابط ایجاد نمی‌کند و از مسایل حادث شده نیز معتقدیم به سرعت عبور خواهیم کرد و دو کشور به روابط خود ادامه خواهند داد.



صدور قرار موقت دیوان لاهه آغاز راهی برای رسوایی رژیم صهیونیستی است



وی در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد شکایت آفریقا جنوبی از رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری، گفت: قرار صادره نشان دهنده حساسیت موضوع است و صدور قرار موقت دیوان آغاز راهی برای رسوایی رژیم صهیونیستی و گام اول برای مقابله با بی‌کیفرمانی جنایت های ۷۵ساله ی این رژیم با ادعا های واهی است. کشورهای اسلامی در این زمینه اقدامات جدی باید انجام دهند و از اقدام درست و مسئولانه آفریقا جنوبی تشکر می‌کنیم.



کنعانی با بیان اینکه مقاومت و پایداری ملت فلسطین مقاومت جان تازه‌ای گرفته است، افزود: از همه وجدان‌های بیدار می‌خواهیم اقدامات لازم را برای تکمیل اسناد علیه جنایات رژیم صهیونیستی انجام دهند و الزام رژیم صهیونسیتی به توقف جنگ را مثبت ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم در گام تکمیلی دیوان بین المللی اقدامات محکم تری را بردارد و آنچه در غزه می گذرد آزمون تاریخی برای همه مجامع بین المللی است.



وی در پاسخ به سوالی پایانی نشست امروز خود با اصحاب رسانه تاکید کرد: ادعای منتشر شده در یک رسانه آمریکایی در مورد حادثه کرمان با اهداف خاص منتشر شد و هیچ منبع رسمی ای نداشت. ادعا در این مورد به اعتقاد ما با اهداف خاص برای بهره برداری سیاسی منتشر شده است. لازم نمی‌دانم واکنش خاصی را داشته باشیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 375505
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم