خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/17 - 10:00
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
سرویس : سیاسی
کنعانی در پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی:

هر اقدام احمقانه ای با پاسخ ویرانگر همراه خواهد بود/ حقوق ملت فلسطین باید مورد حمایت بین المللی قرار گیرد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی، گفت: هر اقدام احمقانه ای با پاسخ ویرانگر همراه خواهد بود و اگر می‌توانند از خود در صحنه فلسطین دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست امروز (دوشنبه، 17 مهرماه) خود با اصحاب رسانه ضمن تشریح موضوعات منطقه ای و ‌بین المللی، به سوال خبرنگاران پاسخ داد.



هر اقدام احمقانه رژیم صهیونیستی با پاسخ ویرانگر همراه خواهد بود



کنعانی در خصوص سوالی در مورد نشست فوق العاده وزاری خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی، گفت: کار ویژه مهم سازمان همکاری های اسلامی حمایت از قدس و مردم فلسطین است و برگزاری این نشست به کشورهای اسلامی کمک می‌کند تا از ظرفیت‌های حقوقی، داخلی و بین المللی خود برای حمایت از آرمان فلسطین استفاده کنند.



وی افزود: امیدواریم رویکرد جمعی در برگزاری نشست داشته باشیم. آنچه که مسلم است اینکه ملت فلسطین حق دارند برای رفع تجاوز و رفع اشغالگری از توان خود استفاده کنند و این حق مشروع آنهاست، کسی هم که جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند باید بداند هر اقدام احمقانه ای با پاسخ ویرانگر همراه خواهد بود و اگر می‌توانند از خود در صحنه فلسطین دفاع کنند.



سرمایه گذاری‌های مشترک در دستورکار سفیر ایران در ریاض



سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص موضوع همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان، گفت: در مرحله آغاز دور جدید روابط هستیم و در آخرین نشست دو جانبه وزرای خارجه در نیویورک موضوع همکاری های اقتصادی مطرح شده و از سوی عربستانی ها هم مورد حمایت قرار گرفته است. موضوع همکاری برای سرمایه گذاری های مشترک هم در دستورکار سفیر ایران در ریاض قرار دارد و برای همکاری های اقتصادی در مقام عمل نیاز به زمان بیشتری هستیم و این موضوعات در چارچوب موضوعات دو و چندجانبه هم مورد اشاره ولی عهد است.



ای.اف.سی درباره شکایت ایران از ناظر بازی به کنفدراسیون فوتبال آسیا حرفه‌ای عمل کند



وی در پاسخ به سؤالی درباره حواشی بازی فوتبال الهلال و سپاهان، ادامه داد: یک موضوع فوتبالی است و در چارچوب خود باید مورد توجه قرار بگیرد. ای.اف.سی همواره تأکید دارد مسائل ورزشی در چارچوب خود قرار بگیرد و انتظار داریم ای.اف.سی درباره شکایت ایران از ناظر بازی به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کرد حرفه‌ای عمل کند و نظر و رای عادلانه خود را صادر کند. ورود دستگاه دیپلماسی و گفت وگوها بین دو وزیر خارجه برای این بود که این موضوع در چارچوب ورزشی حل و فصل شود.



برگزاری رزمایش مشترک ایران و آذربایجان در چارچوب همکاری‌های مشترک



کنعانی در خصوص برگزاری رزمایش مشترک ایران و آذربایجان نیز گفت: در چارچوب همکاری های مشترک این موضوع پیگیری می‌شود و جزییات خاصی ندارد. برگزاری اینگونه همکاری ها قبلا مرسوم بوده و اگر لازم باشد ستاد کل نیروهای مسلح توضیحات لازم را ارائه می کند. در خصوص سفر مقامات جمهوری آذربایجان نیز گفت و گو ها و مشورت های خوبی انجام شده و طرف آذربایجانی دیدگاه های خود را مطرح کرده است. جمهوری اسلامی ایران به حل اختلاف بر اساس گفت و گو های سیاسی و سازکار 3+3 تاکید کرده است.



وجود اتفاق نظر درباره از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در تهران 



وی بیان کرد: درباره از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در تهران اتفاق نظر وجود دارد که در چارچوب گفت‌وگوهای انجام شده و گام‌های خوبی که برداشته شده این سفارتخانه بتواند در آینده نزدیک فعالیت خود را در تهران از سربگیرد. در فضا و روند خوبی در مناسبات دوجانبه ایران و آذربایجان قرار داریم و امیدواریم این تحولات گام به گام در مسیر خوب خود پیش برود.



طرح اتهاماتی درباره نقش ایران در عملیات مقاومت فلسطین با هدف توجیه شکست رژیم صهیونسیتی 



سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نقش ایران در عملیات مقاومت، تصریح کرد: مقاومت فلسطین از توان کافی برای دفاع از حقوق از دست رفته خود برخوردار است و طرح اتهاماتی در مورد نقش ایران در این دفاع با هدف توجیه شکست رژیم صهیونسیتی و توجیه قدرت پوشالی در هم شکسته شده این رژیم است و نمی‌توان میان ۷۵سال جرم و جنایت صهیونیست ها علیه منطقه و فلسطینی‌ها و آمریکا و برخی دولت‌های غربی تفکیکی قایل شد. طرح برخی ادعاها هیچ مسولیتی از رژیم آمریکا و انگلستان در حمایت از جنایت تاریخی رژیم صهیونسیتی کم نمی‌کند و گسیل یک ناو به منطقه از سوی آمریکا به معنای مشارکت عملی در جنگ است. آمریکا حامی اصلی جنایت های رژیم صهیونسیتی علیه ملت فلسطین و اسلام است و حمایت های اخیر مالی نیز همین موضوع را تایید می‌کند.



تاریخ مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا مشخص نیست



وی با اشاره به احتمال مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا، گفت: اطلاعی در مورد تاریخ دقیق گفت و گو های غیر مستقیم ندارم و اطلاع جدیدی کسب نکرده ام.



فلسطین باید در مورد آتش بس در غزه تصمیم بگیرد/ تاکید ایران بر تشکیل دولت مستقل فلسطین 



کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش کشورمان برای آتش بس در غزه، یادآور شد: در مورد آتش بس هم ملت فلسطین باید نسبت به وضع موجود تصمیمات را اتخاذ کند و ما جای دیگران تصمیم نخواهیم گرفت اما جای ظالم و مظلوم و جای اشغالگر و کسانی که سرزمین آنها به زور اشغال شده است، نمی‌تواند تغییر کند و تلاش ما حاکی از حمایت از تشکیل دولت مستقل فلسطین است.



حضور رژیم صهیونسیتی در هیچ منطقه‌ای امنیت ساز نیست



سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالاتی در مورد نقش صهیونیست ها در قفقاز جنوبی و موضع کشورمان و روند کند انتصابات در وزارت خارجه، تاکید کرد: حضور رژیم صهیونسیتی در هیچ منطقه‌ای منافعی برای ملت‌ها ندارد و امنیت ساز نیست و منافع این رژیم در ناامنی و اختلاف افکنی است و این موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران است و این را در نشست ها اعلام کرده ایم. در ارتباط با انتصاب ها هم کار بر اساس نیاز و سیاست‌های بالادستی انجام می شود.



استقرار نیروهای مرزبانی و برچیدن پایگاه‌های گروه‌های تجزیه طلب از گام‌های مثبت عراق



وی در خصوص اظهارات سردار باقری درباره آخرین وضعیت اجرای توافق امنیتی ایران و عراق، گفت: در سفر اخیر در سفر اخیر الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق به تهران،  آخرین وضعیت اجرای توافق امنیتی بحث شد و طرف عراقی گزارش اقدامات خود را ارائه کرد، طرف ایرانی نیز یافته‌ها و انتظارات خود را ارائه کرد و مقامات عراقی گام های موثری از جمله استقرار نیروهای مرزبانی و برچیده شدن پایگاه های گروه های تجزیه طلب برداشته اند. کمیته مشترکی برای نظارت بر اجرای توافق وجود دارد و امیدواریم در پرتو مناسبات دوستانه و سازنده و همکاری های دو کشور گام های موثر دیگری برداشته شود و این موضوع در چارچوب همکاری های کمیته مشترک ادامه دارد. در مجموع روند اجرای توافق ایران و عراق در چارچوب ادامه دارد و از عراق انتظار داریم به تعهدات خود عمل کند.



برجام توافقی چندجانبه است



سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات اخیر جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر ارجاع عدم اجرای تعهدات ایران به کمیسیون مشترک برجام، گفت: برجام توافقی است چندجانبه و همه اعضای برجام متعهد به اجرای تعهدات هستند. باید همه تعهداتشان را انجام دهند و اگر مسوؤلیت و تعهدی هست که هست متوجه همه اعضاست. آنکه از تعهدات خود شانه خالی کرده آمریکا و دیگر اعضای اروپایی برجام است. مسؤولیت‌ها متوجه آمریکا و شرکای اروپایی آن است و توپ در زمین آنهاست. 



جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دفاع از امنیت خود دست بسته نیست



کنعانی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات گراهام سناتور آمریکایی و تهدید ایران نیز بیان کرد: طرف های تهدید کننده ایران باید متوجه مسیولیت های خود باشند در مورد موضوعات حقوقی و بین المللی خود در ارتباط با انجام تهدید علیه دیگر اعضای جامعه بین‌المللی و سازمان ملل باشند و بدانند جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دفاع از امنیت خود دست بسته نبوده و همواره پشیمان کننده پاسخ داده است.



شکل‌گیری روند تبلیغی و رسانه‌ای برای بحران آفرینی وتخریب روابط ایران و افغانستان



وی در مورد مواجهه همسایگان افغان با آوارگی، گفت: این نتیجه چند دهه جنگ است و تعداد زیادی از شهروندان مجبور به مهاجرت شدند، ما در مقابل شهروندان مسلمان این کشور احساس مسئولیت داریم و موضوع مهاجرت همواره یکی از موضوعات مهم مورد بررسی دستگاه های مربوط ایران بوده است و از منظر امینی هم همینطور اما از منظر انسانی و اخلاقی خود را مسئول می‌دانیم و تلاش خود را در مجامع بین‌المللی و داخلی انجام داده ایم و در هر نشستی در مورد بحث افغانستان تاکید کردیم که این موضوع نیازمند توجه جهانی است.



کنعانی ادامه داد: در عین حال متاسفانه اگرچه ضمن اهتمام به وضعیت استقرار و زندگی آنها و توجه به ابعاد امنیتی موضوع، یک روند تبلیغی و رسانه‌ای در لایه‌های فضاهای رسانه‌ای و مجازی شاهدیم که اینگونه فهم می‌شود برخی اقدامات هدفمند و جهت دهی شده برای بحران آفرینی و ایجاد نگرانی‌های غیرضروری و تخریب روابط ایران و افغانستان صورت می‌گیرد. مطالب و فیلم‌ها و تصاویر و کلیپ‌هایی دیده می‌شود که ریشه‌های واقعی و درستی ندارند و اینگونه برداشت می‌کنیم طرف‌هایی سعی می‌کنند روابط بین دو ملت همسایه را مخدوش کنند و هم دنبال بحران‌های کاذب با اهداف خاص خودشان هستند. دستگاه‌های ذیربط کشور به این موضوعات توجه دارند.



ایران بارها به همه کشورهای اسلامی درباره عادی سازی روابط با اسرائیل گوشزد کرده است



وی در مورد نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات فلسطین و توصیه به عادی سازی روابط با رژیم صهیونسیتی و خطاب رهبری انقلاب، گفت: این پیام و مخاطبان آن روشن است و در این زمینه آنها باید به مصلحت اسلام و ملت خود توجه کنند. ما اساسأ در گفت و گو با همه کشورهای اسلامی و جهانی به خطر عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اشاره می‌کنیم.



وی در مورد آزادسازی پول های بلوکه شده کشورمان، گفت : اطلاع جدیدی ندارم و در مورد هزینه کرد منابع قبلی هم جز به جز پیگیری نمی‌کنم چراکه مربوط به بانک مرکزی و بخش اقتصادی کشور است.



همدردی با خانواده‌های داغدار زلزله افغانستان 



سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد احتمال سیل مهاجرت در پی زلزله افغانستان به کشورمان،  ضمن همدردی با خانواده های داغدار در کشور همسایه و آرزوی سلامتی برای مجروحان، گفت: ما از ابتدا موضوع را دنبال کردیم و بلافاصله نیروهای امدادی ما کمک هایی را ارسال کردند و به مناطق زلزله وارد شدند و با مقامات افغان در تماس هستیم و به طور عام در ارتباط همکاری های خود را از منظر انسانی داریم، انشاالله طرف افغانستانی بتوانند کمک های داخلی را بسیج و کمک های خارجی را بسیج کنند اما موضوع پیش فرض مهاجران فعلا قابل اشاره نیست.



وی بیان کرد: دیشب هم گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با امیرخان متقی انجام و آخرین وضعیت مورد تبادل نظر قرار گرفت. جهات ذیربط ایران از جمله هلال احمر تلاش‌های خود را انجام می‌دهند. 



سفر رئیس جمهور به ترکیه در چارچوب مناسبات دو کشور



کنعانی در مورد سفر احتمالی رییس جمهور به کشور ترکیه، گفت: تاریخ دقیقی برای این سفر مشخص نشده اما اصل آن مورد توافق قرار گرفته است و در چارچوب مناسبات دو کشور خواهد بود.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ خبرنگار رسانه ترکیه‌ای با بیان اینکه عملیات طوفان الاقصی از نظر غرب یک حمله تروریستی اعلام شده است و اینکه ایران مستقیما از حماس حمایت می‌کند، نظر سخنگوی وزارت خارجه را جویا شد که وی گفت: متاسفانه هستند کشورهایی که جای ظالم را با مظلوم عوض می‌کنند. ظالم و اشغالگر را دارای حق جلوه می‌دهند و از ملتی که سرزمینشان اشغال شد و به صورت روزمره از سوی رژیم اشغالگر مورد تجاوز و تعدی قرار می‌گیرند حمایت می‌کنند. اما ایران از حقوق ملت فلسطین برای آزادی سرزمینشان حمایت می‌کند. 



کنعانی گفت: حمایت از غصب و جرم و جنایت رژیم صهیونیستی به معنای مشروعیت بخشیدن به آن است. حقوق ملت فلسطین شایسته حمایت است و همه دولت‌ها و ملت‌ها باید از آن حمایت کنند.



 هر حمایت  از رژیم صهیونیستی به معنای قرار گرفتن در کنار ظالم است



سخنگوی وزارت خارجه درباره اعزام ناو آمریکایی به منطقه نیز بیان کرد: گسیل ناو و یا هر حمایت دیگری از رژیم صهیونیستی به معنای قرار گرفتن در کنار ظالم است. اینکه این درگیری گسترش یابد جزو احتمالات است. تأکید داریم که تداوم حملات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین اقدام آتش افروزانه است و کشورها باید مداخله کرده و از اقدامات جنون آمیز رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند. این رژیم در وضعیت بدی قرار دارد. 



کنعانی درباره حملات ترکیه به مقر کردها در عراق و سوریه نیز گفت: حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها باید مورد احترام قرار بگیرد. تروریسم یک خطر مشترک برای کشورهای منطقه است و باید در چارچوب همکاری مشترک بین کشورهای منطقه دفع شود. ایران به تحولات نگاه می‌کند و در صورت ضرورت ورود کرده و دیدگاه‌های خود را اعلام خواهد کرد.



 سفر وزیر راه  به باکو



سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر بذرپاش به باکو و همکاری ایران و آذربایجان در کریدور شرق و غرب، اظهار کرد: این موضوع جدیدی نیست و ایران در طول 34 سال گذشته برای همکاری در چارچوب مناسبات دوستانه و توأم با حسن همسایگی ایران و جمهوری آذربایجان خاک خودش را و کریدور ارتباطی خود را در اختیار آذربایجان قرار داده و از خاک ایران برای ارتباط بین آذربایجان و نخجوان استفاده شده است و در این چارچوب همکاری‌ها ادامه دارد و با توجه به آزادسازی قره‌باغ امکان برقراری همکاری‌های جدید متناسب با شرایط جدید جغرافیایی وجود دارد و طرف آذربایجانی درخواست همکاری‌ها با ایران با هدف کوتاه کردن مسیر ارتباطی آذربایجان با نخجوان مطرح کرده که مورد استقبال ایران قرار گرفته است. سفر بذرپاش و افتتاح پل در همان چارچوب برای استفاده از کریدور ترانزیتی ایران صورت می‌گیرد و این همکاری‌ها با جدیت در حال استمرار است.



وی گفت: از همکاری‌های مربوط به حوزه ترانزیت و فعال سازی کریدورهای منطقه‌ای حمایت می‌کنیم ولی باید ناظر به احترام به استقلال کشورها و قوانین بین‌المللی صورت بگیرد. ایران از همکاری‌های دو و چندجانبه استقبال می‌کند.



سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بذرپاش با همتای خود گفت‌وگوهای خوبی در چارچوب فعال کردن همکاری‌های اقتصادی دو کشور انجام داد و دیدار خیلی خوبی هم با الهام‌ علی‌اف انجام شد و گفت‌وگوها در فضای سازنده و مثبتی انجام شد.



این دیپلمات ارشد ایرانی درباره چشم انداز طوفان الاقصی از نظر ایران بیان کرد: درباره روند جاری نمی‌توانم پیش بینی کنم. ملت فلسطین در حال دفاع از حقوق خود هستند. /



پایان پیام



 

  • کد خبر : 369476
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار