خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/17 - 15:06
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
معاون وزیر امور خارجه در یادداشت اختصاصی به مناسبت عضویت رسمی ایران در بریکس تاکید کرد؛

نقش دیپلماسی پارلمانی در توسعه بریکس

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در یادداشت اختصاصی برای خانه ملت در خصوص عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس تاکید کرد: بریکس به واسطه دارا بودن ظرفیت اقتصاد بسیار بالا، منابع انسانی و طبیعی غنی، پتانسیل بسیار بالایی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد جهانی را دارد.

خبرگزاری خانه ملت-گروه بریکس به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور شامل چین، هند، آفریقای جنوبی، برزیل و روسیه  حدود 30 درصد از مساحت جهان، 42 درصد از جمعیت جهان و 32 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را دارا است. بریکس به واسطه دارا بودن ظرفیت اقتصاد بسیار بالا، منابع انسانی و طبیعی غنی، پتانسیل بسیار بالایی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد جهانی را دارد. همچنین سیاست چندجانبه گرایی بریکس این فرصت را فراهم خواهد کرد تا با یکجانبه گرایی فعلی نظم جهانی مقابله کند.



بر اساس تصمیم پانزدهمین اجلاس سران بریکس در تاریخ 2 شهریور 1402 در ژوهانسبورک شش کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، آرژانتین، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی برای عضویت در بریکس دعوت شدند. در این میان این کشورها، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال 2024 میلادی به عضویت کامل و رسمی بریکس در خواهند آمد. با پیوستن کشورهای جدید به گروه بریکس ظرفیت بالقوه این گروه بیش از پیش تقویت خواهد شد.



تولید ناخالص داخلی کشورهای بریکس در حال حاضر و با اعضای کنونی، از GDP  کشورهای پیشی گرفته در آینده توانمندی‌های آن افزون‌تر خواهد شد. این مجموعه روزبه‌روز در حال پیشرفت است و عضویت ایران در بریکس سود متقابل خواهد داشت. ایران و کشورهای بریکس به طور متقابل از توانمندی‌های یکدیگر بهره خواهند برد. همکاری های همه جانبه این کشورها بویژه در امور اقتصادی ( به معنای اعم) نیازمند هماهنگی و همسویی قوانین و مقررات مربوط به اقتصاد، سرمایه‌گذاری، تجارت، تعرفه‌ها، گمرک، استاندارد، کسب و کار، آمار و ... کشورها با یکدیگر  و همسویی مواضع خواهد بود. در این میان نقش همکاری‌های پارلمانی برای تدوین قوانین برای بسترسازی حقوقی و تسهیل همکاری‌ها بی‌بدیل است. از این رو سفر جناب آقای قالیباف به ژوهانسبورگ اولین گام مهم و سرآغاز همکاری‌های پارلمانی ایران و بریکس بشمار می‌رود.  پیش‌بینی می‌شود اجلاس بعدی روسای پارلمان کشورهای بریکس در سال بعد در شهر سنت پطرزبورگ برگزار شود.



جناب آقای قالیباف در سفر به ژوهانسبورگ علاوه بر سخنرانی بسیار تاثیرگذار و مهم در نهمین مجمع پارلمانی بریکس که با استقبال زایدالوصف همتایان و مستمعین قرار گرفت، با هر دو رییس مجلس آفریقای جنوبی (آفریقای جنوبی دو مجلس دارد)، رئیس پارلمان مصر و رئیس پارلمان نامیبا نیز ملاقات و گفتگو کرد.



در ملاقات جناب آقای قالیباف با روسای پارلمان‌های آفریقای جنوبی بر گسترش همکاری‌های پارلمانی در قالب دوجانبه و همچنین بریکس تاکید و توافقات خوبی بعمل آمد. همچنین طرف‌های آفریقای جنوبی حضور ایران در بریکس را به جهت موقعیت جغرافیایی، قدرت و توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی، کسب‌وکار دانش‌بنیان و دیگر ظرفیت‌های کشورمان برای اعضای بریکس را بسیار مهم توصیف کردند. در این دیدار طرف آفریقای جنوبی پیشنهاد ارتقای سطح کمیسیون مشترک دو کشور به سطح سران را پیشنهاد کرد.



در دیدار ثمربخش رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس پارلمان مصر، دو طرف بر توسعه و گسترش روابط بین پارلمان‌های دو کشور تاکید کردند. در این دیدار رئیس پارلمان مصر از جناب آقای قالیباف برای سفر به مصر دعوت بعمل آورد.



جناب آقای قالیباف در این سفر همچنین با شخصیت های مختلف ملاقات و برنامه های متنوعی را از جمله ملاقات با وزیر دفاع آفریقای جنوبی و دیدار با شخصیت های برجسته سیاسی، فرهنگی، احزاب سیاسی، اجتماعی و ... در آفریقایی جنوبی انجام داد که یکی از محورهای اصلی این دیدار مسئله فلسطین و مقاومت بود. در این دیدار جناب آقای قالیباف بر مبارزات به حق مردم فلسطین و مقاومت تاکید کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی دیداری با ایرانیان مقیم و فعال در زمینه های اقتصادی، تجاری، صنعتی، فرهنگی، علمی، آموزشی و دانشگاهی داشت و مصاحبه مطبوعاتی با برخی شبکه های ایرانی و خارجی و مصاحبه اختصاصی با راشاتودی انجام داد، بازدید از موزه آپارتاید و بازدید از مرکز اسلامی ژوهانسبورگ از دیگر برنامه‌های رئیس قوه در حاشیه سفر به آفریقای جنوبی بود. حضور جناب آقای سلیمی، کریمی، فیروزجانی، گودرزوند چگینی و آشوری سلیمی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ترکیب هیات پارلمانی بسیار مغتنم بود و در جهت حل و فصل مشکلات دیپلماسی اقتصادی و پارلمانی کشور بسیار راهگشا بود.

  • کد خبر : 374172
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم