خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/11/09 - 19:33
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : سیاسی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

فقه منبع اصلی استخراج قوانین جامعه اسلامی است/ تقدیر از دست اندرکاران چهارمین کنفرانس بین الملی فقه و قانون

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید با اشاره به اینکه فقه منبع اصلی استخراج قوانین جامعه اسلامی است، گفت: این فقها هستند که با استنباط حکم خداوند بر اساس ادله و حجت‌های موجود بن‌مایۀ اصلی این قوانین را به دست آورده و در اختیار قانون گذاران قرار می دهند تا بر اساس آن، قوانین مورد نیاز جامعه را وضع کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید با صدور پیامی به چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون تحت عنوان حکمرانی دینی و تنظیم گری مسائل اساسی معاصر، که توسط دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس قرائت شد، خاطرنشان کرد: قانون، یکی از نیازهای اساسی جوامع انسانی است و برترین قوانین، قوانینی است که از سوی پروردگار متعال و بواسطۀ انبیاء به انسان‌ها رسیده است. قوانین الهی تأمین کنندۀ مصالح انسان در معاش و رستگاری او در معاد می‌باشد و تبعیت از قوانین الهی در واقع تطبیق اراده خداوند متعال در زندگی انسان است.



وی ادامه داد: به نظر میرسد برای دستیابی به این امر مهم، یعنی تعامل میان قانونگذار و فقیه، وضع قوانین مطابق با شرع مقدس و سپس شناخت مسائل اساسی و تنظیم آن بر اساس رأی برگزیده و مورد تأیید دو نهاد قانون گذاری و فقاهت، مسیری طولانی در پیش است و بخش زیادی از پیمودن این راه در گرو شناخت هر دو گروه از دیگری است. 



آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: با ورود حوزویان به عرصۀ شناخت قانون و لوازم و شؤون مرتبط با آن و از سوی دیگر آشنایی قانونگذاران با دستگاه فقاهت و مقتضیات آن و عنایت و توجه به چارچوب پذیرفته شده توسط فقیهان، میتوان نتایج سودمندی را به دست آورد و البته قوانینی که جامع میان هر دو جنبه فوق می‌باشد تا حد زیادی مورد پذیرش جامعه مسلمان و متدین و پیشرفته ما نیز خواهد بود. امیدوارم این همایش و امثال آن بتواند راهکارهایی در جهت تأمین این مسأله ارائه نماید.











چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون


 



وی همچنین خاطرنشان کرد:  لازم است از همه مسئولین و دست اندرکاران این کنفرانس تشکر نموده و امیدوارم که این همایش به اهداف مورد نظر خویش نائل گردد.



چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون تحت عنوان “حکمرانی دینی و تنظیم‌گری در مسائل اساسی جهان معاصر" به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به مدت سه روز در قم ادامه دارد.



در این کنفرانس بین المللی آیات احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری، سید محمدعلی مدرسی یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و حجج اسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیر گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس سخنرانی می‌کنند.



عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به فرآیند کنفرانس گفت: بیش از ۱۵۰ چکیده و مقاله کامل به دبیرخانه کنفرانس بین المللی فقه و قانون ارسال شده که بعد از داوری و ارزیابی توسط محققان و اساتید حوزه و دانشگاه، ۳۶ مقاله در هشت پنل تخصصی ارائه خواهد شد.



وی افزود: بیش از ۲۴ پیش نشست و کرسی علمی ترویجی در ارتباط با موضوعات کنفرانس بین المللی فقه و قانون برگزار شده است.



رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: پنل های تخصصی چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون روز سه شنبه دهم بهمن ماه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و ۷ موسسه و مرکز علمی و تحقیقاتی قم با حضور اساتید، طلاب و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی برگزار می شود.



رفیعی آتانی اظهار کرد: این پنل های تخصصی از روز سه شنبه 10 بهمن ماه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با موضوعات حقوقی و مدیریت، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با موضوعات فقهی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوعات حکمرانی دینی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوعات سیاسی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با موضوعات اقتصادی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) با موضوعات فرهنگی و اجتماعی، ستادهای راهبری حوزه های علمیه با موضوعات تولیدی و زیر بنایی و دانشگاه قم با موضوع معماری و شهرسازی اسلامی برگزار می شود.











چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون


آیت الله سید محمدعلی مدرسی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون گفت: وجود مراکزی مانند مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و برگزاری سلسله کنفرانس‌های فقه و قانون، فقه را بسیار غنی تر و حوزه های علمیه و مراکز پژوهشی را به تکاپوی بیشتری وا می دارد.



وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت های فقهی وهمچنین مباحث نظری در قانونگذاری گفت: نماینده مجلس باید اگر به طرح یا لایحه ای که قرار است قانون شود، رای می دهد باید از بعد مبانی قانع شود که چرا باید رای دهد.



آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این کنفرانس بین المللی گفت:  کنفرانس بین المللی فقه و قانون نه تنها برکتی برای حوزه علمیه قم است، بلکه تنها کنفرانسی است که می تواند فاصله بین فقه و قانون را به درستی طی کند و حتی در سطح جهان اسلام تاثیرگذار باشد، همچنان که این کنفرانس در کشورهای اسلامی تولید ادبیات کرده است.



وی با اشاره به اهمیت نظریه پردازی فقهی در مباحث مربوط به قانونگذاری گفت: بدون داشتن نظریه فقهی و دینی، ورود به آن موضوع راه به بیراهه بردن و به جاده خاکی افتادن است، بنابراین حتما باید دارای نظریه باشیم.



عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی باید نظریه کلامی و فقهی در مورد موضوعات نوپیدا داشته باشد، خطاب به محققان حوزوی و دانشگاهی گفت: اگر نظریه پردازی نکنید و سراسیمه وارد یک موضوع شوید،  فقه بدون نظریه پردازی آن فقهی نیست که مبنای قانونگذاری قرار بگیرد.











چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون


 



وی گفت: اگر اقتصادنای شهید صدر مفید بود، به دلیل داشتن نظریه بود، بدون یک نگاه کلان نمی توان در دنیای امروزحرکت کرد، باید پیرامون موضوعی که قرار است قانون پیرامون آن شکل بگیرد نظریه معطوف به آن شکل بگیرد.



وی در بخش دیگری از سخنان خود مباحثی مانند برابری، شفافیت، مشورت ، عدالت و مسئولیت پذیری وعزم ملی برای مقابله با مشکلات را از اصول اصلی و محوری در حکمرانی اسلامی دانست.



آیت الله مبلغی یادآورشد: ما اگر مسیر حکمرانی اسلامی را به درستی طی کنیم  نعمت الهی بر ما فرو می بارد.



 حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی مدیر گروه حکمرانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با تقدیر از دست اندرکاران چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون به ظرفیت های فقه در حوزه حکمرانی پرداخت.



وی با طرح سوالی گفت: آیا توصیه فقه جواهری موجود این است که کنش گران عرصه حکمرانی فقط دولتی و خواص باشند یا اینکه آحاد مردم در همه سطوح مختلف، سهم و نقش و تکلیف داشته باشد که در اداره امور مشارکت کند؟ کسانی که با فقه سرکار دارند می دانند پاسخ مثبت است یعنی فقه تکالیف را روی دوش مومنین و مردم می گذار.



وی با اشاره به مراحل پنج گانه تمدن سازی اسلامی گفت:  تا نظریه دولت اسلامی محقق نشود سیستم امت و امامت با همه ظرفیت نمی تواند کار کند.



نورالدین ابولحیه استاد دانشگاه الجزایر نیز در این کنفرانس بین المللی با موضوع عدالت مطلق در قرآن کریم سخنرانی کرد و طی سخنانی گفت: متاسفانه در دنیای امروز مشاهده می کنیم که بر اساس «قانون وتو» در سازمان ملل، یک دولت برخلاف همه قوانین دولتهای دیگر، رفتار و ظالمانه عمل می کند و این با عدالت همخوانی ندارد.وی گفت: ستم ، ستم است حتی اگر همه عالم بر آن توافق کنند.



پنل‌های تخصصی چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون روز سه شنبه نیز  در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با موضوعات حقوقی و مدیریت، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با موضوعات فقهی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوعات حکمرانی دینی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوعات سیاسی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با موضوعات اقتصادی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) با موضوعات فرهنگی و اجتماعی، ستادهای راهبری حوزه‌های علمیه با موضوعات تولیدی و زیربنایی و دانشگاه قم با موضوع معماری و شهرسازی اسلامی برگزار می‌شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 375557
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم