خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/01/19 - 14:24
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
رحیمی جهان آبادی با اشاره به بیانیه مشترک ایران و عربستان:

غربی ها توافق ایران-عربستان را خلاف منافع و سیاست های خود می دانند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: قدرت و نفوذ ایران باعث شده متحد آمریکا در منطقه یعنی سعودی ها به سمت ایران حرکت کند و تنش زدایی و بهبود روابط را در دستور کار قرار دهد، غربی ها این اتفاق را خلاف منافع، سیاست های بلند مدت و کوتاه مدت خود ظرف چند دهه اخیر می دانند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بیانیه مشترک ایران و عربستان و و اکنش ترامپ به بهبود روابط تهران و ریاض گفت: استراتژی آمریکا و اسرائیل طی چند دهه گذشته، ایران هراسی در خاورمیانه بوده است، می خواستند ایران را دشمن کشورهای عربی معرفی کنند و از طریق این فضا، نفوذ خود در کشورهای عربی را افزایش داده و به اتحاد خود را با این کشورها تحکیم ببخشند.



نماینده مردم تایباد، تربت جام، باخرز و صالح آباد در مجلس اظهار داشت: به دنبال برقراری ارتباط بین ایران و عربستان شاهد تنش زدایی، کاهش اختلافات و امضای قرارداد همکاری بوده ایم و مهم تر از آن چینی ها واسطه بهبود روابط بودند که این مسئله برای آمریکایی ها زنگ خطر بزرگ است، چرا که نفوذ چین در خاورمیانه و کشورهای عربی افزایش پیدا می کند، در ثانی قدرت و نفوذ ایران باعث شده متحد آمریکا در منطقه یعنی سعودی ها به سمت ایران حرکت کند و تنش زدایی و بهبود روابط را در دستور کار قرار دهد، غربی ها این اتفاق را خلاف منافع، سیاست های بلند مدت و کوتاه مدت خود ظرف چند دهه اخیر می دانند.



وی ادامه داد: عربستان با تفاهم با ایران نشان داد که به سمت سیاست مذهبی، توسعه محور و اقتصادی حرکت می کند. به همین دلیل نیاز به آرامش و بهبود روابط با کشورهای منطقه دارد و می خواهد تنش ها با ایران را مدیریت کند، میخواهد خود را از بحران یمن نجات دهد در ثانی سیاست متوازنی را در پیش بگیرد و همان میزان که باغربی ها رابطه دارد می خواهد با چین، بلوک شرق و آسیا روابط نزدیک‌تری داشته باشد. عربستان با امضای قراردادی که با ایران منعقد ساخت نشان داد نگاه آسیایی عربستان در حال تقویت است.



این نماینده مجلس مطرح کرد: همین روند را ایران نیز طی کرده است و ظرف چند سال گذشته گرایش بیشتری به  سیاست آسیایی نشان داده، به شانگهای پیوسته، روابط خود با روسیه و چین را تحت قرردادهای 20 و 25 ساله تقویت کرده و از طریق کمک چینی ها تنش‌زدایی در منطقه را دنبال می‌کند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ترکیه هم برخلاف مقاطعی که به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا بود سیاست آسیایی را در پیش گرفته و به سمت بهبود رابطه با کشورهای عربی حرکت می کند، اخیرا شاهد توافقنامه هایی بین ترکیه و عراق بودیم که  نشان می دهد آسیا در حال تبدیل شدن به قطب اثرگذار در نظام بین الملل جدید است و عربستان این را به خوبی درک کرده  از این رو عربستان نیاز به تغییر و تنش زدایی در منطقه ای دارد که قرار است قطب جدیدی در نظام بین الملل باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 359676
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار