خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/12/28 - 12:19
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
شوشتری تشریح کرد:

عملکرد کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس در سال 97

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به عملکرد کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس در سال 97، گفت: عمده فعالیت کمیته پیرامون شکایت ایران از آمریکا به دیوان لاهه بود که در نهایت به پیروزی ارزشمند ایران ختم شد.

هادی شوشتری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در توضیح عملکرد کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: در روزهای پایانی اسفند ماه 97 کمیته در چهلمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در مقر ژنو حضور پیدا کرد، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم قرار بود در این اجلاس سخنرانی کند اما روز سخنرانی با استعفای آقای ظریف مقارن شد لذا ایشان نتوانستند حضور پیدا کنند.



نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اعضای این کمیته ضمن حضور در این اجلاس با تعدادی از مسئولان و مقامات دیدار و گفت‌وگو کردند.



عمده فعالیت کمیته حقوق بشر در سال 97 پیرامون شکایت ایران از آمریکا در لاهه



وی افزود: عمده فعالیت کمیته در سال 97 پیرامون شکایت دولت از آمریکا به دادگاه لاهه بود، خوشبختانه دیوان لاهه در مورد شکایت ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام و تحریم‌ها احراز صلاحیت رسیدگی را اعلام کرد. رسیدگی دیوان دو مرحله‌ ای است به نوعی که در مرحله نخست احراز صلاحیت خود را اعلام و در گام بعد وارد ماهیت دعوا می‌شود.



شوشتری ادامه داد: در مورد شکایت دوم ایران مبنی بر توقیف 2 میلیارد دلار دارایی‌های بانک مرکزی نیز  در ماه های پایانی سال 97 دیوان لاهه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد، کارکرد این اقدام بسیار مهم بود زیرا دولت موضوع سیاسی را در مرجع بین المللی مطرح و آن را به بحث حقوقی تبدیل کرد.



پیروزی ایران در لاهه در هیاهوی فضای داخلی کشور گم شد



این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: مرجع بین المللی هم بر حقانیت ایران صحه گذاشت و این پیروزی برای جمهوری اسلامی بسیار ارزشمند بود اما متاسفانه این پیروزی در مباحث داخلی کشور گم شد.



وی با اشاره به نقض عهدهای مختلف آمریکا در سال 97 و خروج از معاهدات مختلف، گفت: یکی از نکاتی که در داخل کشور مورد غفلت واقع شد، راهبرد خروج ایالات متحده آمریکا از پیمان‌های بین المللی بود که برجام، یونسکو، شورای حقوق بشر نمونه‌ای از این موارد بود. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا در دوره قبل تلاش بسیار برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل کرد اما در راستای خروج ایالات متحده آمریکا از پیمان‌های بین‌المللی از این شورا هم خارج شد.



رویکرد و سیاست ترامپ خروج از پروتکل‌های بین‌المللی است



شوشتری تصریح کرد: زمانی که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شد باید در کشور توضیح داده می‌شد که جهت‌گیری، رویکرد و سیاست ترامپ خروج از پروتکل‌های بین‌المللی است اما در کشور به دولت حمله شد. کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای برگزار و به این مباحث پرداخت.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد:  از این رو از سوی کمیته پیشنهادی به وزارت امور خارجه شد تا توضیح کاملی داده شود مبنی بر اینکه اساسا راهبرد دولت ایالات متحده آمریکا خروج از پیمان های بین المللی است، برخی منتقدین می‌گفتند ما در برجام تضمین لازم نگرفتیم اما باید بدانند که در صورت درست بودن حرف آنها، اگر ما تضمین لازم هم می‌گرفتیم این رفتار ترامپ را چگونه ارزیابی می‌کردند.



رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آیا مجمع عمومی سازمان ملل با 47 عضو شورای حقوق بشر را هم باید ملامت کرد که چرا تضمین لازم از ایالات متحده آمریکا نگرفتید. در مجموع پیشنهادی دادیم اما در هیاهوی مسائل داخلی گم شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 276649
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار