خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/24 - 13:38
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : سیاسی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به جلسه امروز صبح بررسی برنامه وزرای پیشنهادی:

عراقچی پایبند به حمایت از محور مقاومت است/ نگاه مومنی به انتخاب استانداران بر اساس شایسته سالاری

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت : از منظر آقای عراقچی به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه محور مقاومت از مولفه‌های قدرت ماست و ایشان پایبند به حمایت از این محور در منطقه و جهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح سومین روز جلسات کمیسیون های تخصصی با وزرای پیشنهادی و در مورد جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: این جلسه دومین جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با آقای عراقچی بود و در این نشست جزییات برنامه های آقای عراقچی بررسی شد.

وی افزود: وزیر پیشنهادی خارجه بر اهمیت محور مقاومت و تاکید کرد و اینکه سیاست خارجی بدون قدرت پیش نخواهد رفت و مهمترین مولفه قدرت ما محور مقاومت است و در این زمینه بکارگیری همه ظرفیت های سیاسی و دیپلماتیک برای رسیدن به اهداف ترسیمی، تقویت محور مقاومت و به رسمیت شناخته شدن بازیگران محور مقاومت تاکید داشت، همینطور به تداوم حمایت از مردم غزه، لبنان و جنبش‌های مقاومت منطقه در مقابل رژیم صهیونسیتی نیز تاکید داشت.

نماینده مردم دشتستان در مجلس در ادامه به محور بعدی برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه پرداخت و تصریح کرد: در بعد دیپلماسی اقتصادی نیز آقای عراقچی بر توسعه همکاری با کشورهای عراق، سوریه و لبنان اشاره کرده و بر لزوم توسعه دیپلماسی مرزی با مناطق همجوار تاکید کردند، همینطور بحث به تقویت نمایندگی ها ایران در خارج از کشور هم اشاره داشت و تصریح کرد که برای عملکرد این نمایندگی ها شاخص تعریف خواهد کرد، وی همچنین یادآور شد که در کنار این موارد موضوع رفع شرافتمندانه تحریم ها را نیز دنبال خواهم کرد.

وی ادامه: توجه به اینکه ایرانیان خارج از کشور و اصلاح ساختار وزارت خارجه در طراز جمهوری اسلامی از دیگر محور های مورد تاکید وزیر پیشنهادی بود و آقای عراقچی تصریح کرد که یک دیپلمات باید تا بن دندان به نظام اسلامی متعهد باشد و همه همت خود را برای دفاع از نظام به کارگیرد، وی تاکید داشت از نیروهای انقلابی و متخصص استفاده خواهد شد همینطور توضیحاتی در مورد مذاکرات دادند و خود را خادم ملت، سرباز مردم و پاسخگوی مجلس معرفی کردند.

رضایی با اشاره به سوال نمایندگان از وزیر پیشنهادی و اینکه آیا ادامه مسیر آقای ظریف هستند یا نه گفت: عراقچی در این خصوص پاسخ داد که من روش و ادبیات خود را دارم و اگر مجلس به من اعتماد کرد به کسی اجازه دخالت در امور وزارت خارجه را نمی‌دهم.

وی افزود: وزیر پیشنهادی خارجه این را مطرح کرد که عملیات وعده صادق نمونه موفق میدان و دیپلماسی بود و باید در ادامه هم از نیروهای انقلابی استفاده کرد و همچنان وزارت خارجه به تزریق نیروهای جهادی نیاز دارد و به این موضوع اشاره داشت که راهبرد جمهوری اسلامی در سیاست خارجی ما مدیریت تخاصم با آمریکا است و رفع مشکل با آمریکا شدنی نیست و اگر روزی ما با آمریکا دوست شدیم یعنی مواضع آمریکا با ایران تغییر کرده است و در مواجهه با قدرت ها ما روابط راهبردی با چین و روسیه را مد نظر داریم و این را هم گفت که وزارت خارجه مجری تصمیمات است و وارد موضوعات موشکی نخواهد شد.

رضایی تصریح کرد: آقای عراقچی خود را دیپلماتی انقلابی معرفی کرد و خاطرنشان کرد معاون بانک مرکزی بدون سفارش وی در بانک مرکزی مسئولیت گرفته و پرونده ایشان هم اداری است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: در ادامه جلسه اعضای کمیسیون برنامه کلی وزیر پیشنهادی امور خارجه را  ارزیابی کردند و مرکز پژوهش ها هم این برنامه را جامع و مرتبط با اسناد و چشم انداز برشمرد. همینطور نمایندگان عضو کمیسیون نیز بر تقویت جبهه مقاومت، جذب نخبگان خارج از کشور، اجرای راهبردهای رهبری نظام، نگاه به شرق و کار در حوزه آسیا، نقد کردن چک برگشتی برجام، مقابله با یکجانبه گرایی، اهمیت سخنگویی، رسانه و دیپلماسی عمومی، لزوم ترسیم طرحی نو برای رفع تحریم در دوره جدید وزارت خارجه تاکید کردند.

تاکید بر شایسته سالاری در انتخاب استانداران

وی همچنین در خصوص جلسه نهایی کمیسیون با وزیر پیشنهادی کشور نیز گفت: در تیم جلسه سردار مومنی بر شایسته سالاری در انتخاب استانداران تاکید کردند و اینکه تفاوتی ندارد که این افراد از کدام جناح مذهب و قومیت باشند و اینکه برای موفقیت تعامل بین بخش های  موثر است  و باتوجه به وظیفه هماهنگی وزارت کشور در بسیاری از امور تعامل مهم است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: مدیریت و کنترل مرزها، مدیریت یکپارچه شهری و شوراها، مدیریت اتباع بیگانه و تشکیل سازمان ملی مهاجرت از دیگر برنامه های ایشان بود، همچنین افزایش مشارکت مردم و ارتقای شأن کارکنان وزارت کشور هم از برنامه های وزیر پیشنهادی بود. در ادامه اعضای کمیسیون هم نظرات خود را بیان کرده و سوالاتی را طرح کردند.

تاکید نمایندگان بر لزوم نظارت بر پخش خانگی در جریان بررسی وزیر پیشنهادی ارشاد

عضو هیئت رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه تصریح کرد: جلسه سوم کمیسیون پیش از ظهر امروز با حضور وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و آقای صالحی در چهار محور به تشریح برنامه های خود پرداخت.

وی افزود: مردمی سازی و عدالت فرهنگی، رونق اقتصاد فرهنگ و توسعه صادرات فرهگ به منظور افزایش قدرت نفوذ و هژمونی جمهوری اسلامی، کاربست فن آوری های نوین برای بهبود تنظیم گری و مقرارت گذاری، پاسداشت و تقویت اصالت و هویت اسلامی و ایرانی از محور های برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ بود.

رضایی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشریح شرایط فرهنگی امروز جامعه گفت که هویت دینی ما خوب است اما دین داری گزینشی و فرد گرایانه شده و حوزه فرهنگ باید با ساختار منسجم، استراتژی همگرا و بودجه مناسب به حرکت خود ادامه دهد و نمایندگان نیز بر ارتقا فرهنگ عمومی، به کارگیری مدیران مناسب و توانمند، توسعه زبان فارسی، لزوم مدیریت چهره ها، توجه به رسانه ها، پرهیز از سیاس ضدگی، توسعه سواد رسانه ای، تقویت هویت ملی، بازگشت مرجعیت رسانه ای به کشور، نظارت بر پخش خانگی از جمله مطالبات نمایندگان بود./

پایان پیام

  • کد خبر : 382203
کلمات کلیدی
صادق حسینی توسل
خبرنگار

صادق حسینی توسل

آخرین اخبار