خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/14 - 16:59
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
عضو کمیسیون اصل نود خواستار شد؛

ضرورت اصلاح آیین نامه داخلی مجلس برای بررسی بدون نقص لوایح بودجه

عضو کمیسیون اصل نود، خواستار اصلاح آیین نامه داخلی مجلس برای بررسی بدون نقص لوایح بودجه سنواتی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت ، سیدمصطفی آقامیرسلیم در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس خواستار اصلاح آیین نامه داخلی مجلس برای بررسی بدون نقص لوایح بودجه سنواتی شد.



متن نامه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس به شرح زیر است:



بسمه تعالی



جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف



رئیس محترم مجلس شورای اسلامی



با سلام،



هفته گذشته ، هر روز در سه نوبت کاری، به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ پرداختیم؛ برای تهیه این لایحه دولت اهتمام ورزیده ولی لایحه تقدیمی دولت به مجلس خالی از اشکال نیست. پس از رای آوردن کلیات لایحه ، کمیسیون تلفیق تشکیل شد و اعضای آن بسیار زحمت کشیدند و لایحه دولت و پیشنهادهای ارسالی از کمیسیونهای تخصصی را بررسی کردند و در موعد مقرر محصول کار خود را بار گذاری کردند تا پیشنهاد های نمایندگان در تکمیل کار کمیسیون تلفیق برای رفع نقص‌های آن ثبت شود و در نهایت مجموعه مصوب کمیسیون تلفیق و پیشنهادهای نمایندگان بر روی آن،در دستور کار صحن مجلس قرارگرفت تا مراحل قانونی خود را طبق مفاد آیین نامه داخلی مجلس طی کند.



با توجه به تعداد پیشنهادها و فرصت محدودی که در اختیار است، سختی کار هیئت رئیسه بویژه رئیس مجلس خود را نشان می دهد: اگر بخواهیم به تمام پیشنهادها بدقت برسیم عملا تصویب لایحه بودجه تا اردیبهشت ماه سال آینده به درازا می کشد و اگر بخواهیم به سرعت اصالت بدهیم بسیاری از پیشنهادها  فدا می شود و بویژه اشکالات متعددی که به مغایرت با شرع و قانون اساسی برمی‌گردد باقی می‌ماند که کار شورای نگهبان را طولانی و مشکل می کند و بعد از عودت اشکالات به مجلس که رسیدگی مجدد آنها معمولا در کمیسیون تلفیق انجام می‌گیرد ، تصویب بعدی در صحن مجلس ، طبق روالی که رائج شده‌است بدون اشراف بر جزئیات تغییرانجام خواهد  گرفت و همه می دانیم چه مسائلی به بارمی‌آورد و چندین بار این نحوه بررسی اصلاحات پیرو ایرادات شورای نگهبان به اعتراض نمایندگان در صحن مجلس انجامیده‌است و به فرآیند تصویب در مجلس لطمه زده و کارآمدی مجلس را تنزل داده‌است: این جااست که، در انتظار اصلاح قانون آیین نامه داخلی، اهمیت مدیریت هیئت رئیسه روشن می شود و شایسته است با همفکری نمایندگان و استفاده ازتخصص و تجربه  آنان چاره‌جویی مناسب انجام گیرد. در حال حاضر تمام این بار بر دوش رئیس مجلس است که با ابزارهای محدودی که به لحاظ کارشناسی در اختیار دارد، سعی می کند به راه چاره بهینه، در عمل، برسد. 



اشکالاتی که در هفته گذشته رخ داد چند ضعف اصلی را نشان داد:



الف- پیشنهادهای مهم و جزئی کم اهمیت از هم تفکیک نشده است.



ب- اغلب نمایندگان خود را موظف می دانند قبل از ورود در موضوع بحث، از فرصتی که به دست آورده‌اند برای ایراد خطبه یا حتی تذکر و اخطار یا حتی مطالب خارج از دستور، استفاده کنند به جای اظهار نظر محض در مخالفت یا موافقت، و همین باعث اتلاف وقت می شود.



ج- بسیاری از پیشنهادهای ارزشمند، با تصمیم رئیس در تنگنای وقت، از دست می رود و متقابلا برخی پیشنهادهای کم اهمیت یا فاقد اهمیت لازم به بحث گذاشته می شود و وقت مجلس را به هدر می دهد.



د- فرآیند تذکر و اخطار روال درستی ندارد و به برخی هیچ‌گاه نوبت اظهار نظر نمی رسد و اشکال باقی ماند و در واقع موارد متعدد خلاف شرع یا خلاف قانون اساسی یا خلاف سیاست کلی تصویب می شود که بعدا شورای نگهبان آنها را برمی‌گرداند. استفاده رئیس جلسه از اخطارها و تذکرهای بجا بویژه با اطلاعاتی که معمولا شخص رئیس مجلس دارد می تواند مانع تصویب مطالبی شود که در مرحله بررسی شورای نگهبان مردود یا عودت داده می شود. البته اگر به صحنه اجرا برسد مفاسدی برای کشور ایجاد می کند. یکی از مثالهای روشن آن تهاتر قیر است که برخی از نمایندگان ، با حسن نیت و برای کمک به روستاها و جاده‌های دسترسی و مدارس و غیره، متقاضی تحویل قیر یارانه ای به پیمانکارانند  ولی روش اتخاذ شده نه تنها مقصود قانونگذار را محقق نکرده ، انحرافات اداری و مفاسد متعددی  آفریده است. جناب‌عالی به عنوان رئیس مجلس از عمق این فساد و انحراف، بنا به گزارش تقدیمی مراجع نظارتی، آگاهی دارید و می توانستید موضوع را برای اصلاح فرآیند به کمیسیون تلفیق عودت دهید تا روش اقدام را اصلاح کنند و در نتیجه ، هم خدمت به جاده سازی روستائی و بهبود مدارس و غیره انجام گیرد و هم جلو انحراف و ویژه‌خواری و قاچاق حدودا ۳ میلیون تن قیر و ارز سرگردان ناشی از آن ، که جز تضعیف ارزش پول ملی اثری ندارد، گرفته شود. البته این یک نمونه بیش نیست.



متاسفانه امکان تذکر بموقع برای دلسوزان و خبرگان و متخصصان مجلس، برای تضمین شفافیت کلان در مورد بودجه ، فراهم نیست و امیدوارم در ادامه بررسی لایحه با تدبیر مناسب بتوانید جبران مافات بفرمایید.



با تشکر



سید مصطفی میرسلیم



۱۲ اسفند ۱۴۰۱

  • کد خبر : 358428
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار