خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/19 - 10:05
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و امارات:

سفر دکتر قالیباف به امارات چالش اصلی توسعه روابط دوجانبه را برطرف کرد/ عزم جدی ابوظبی و تهران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و امارات با اشاره به سفر راهبردی دکتر قالیباف رئیس مجلس به امارات متحده عربی که مانع اصلی بر سر راه توسعه روابط دوجانبه را برداشت و آن را تبدیل به انگیزه برای گسترش همکاری‌ها کرد، گفت: اکنون دو طرف عزم جدی برای توسعه روابط به ویژه در حوزه اقتصادی دارند تا خلاءهای گذشته را نیز جبران کنند.

شبیب جویجری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به برقراری مجدد روابط میان جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی طی چند ماه اخیر و تبادل سفیر میان دو کشور، گفت: وزیر امور خارجه کشورمان نیز طی این مدت دو سفر به امارات داشته از این رو دعوت رسمی رئیس مجلس ملی امارات از آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به ابوظبی، نقطه عطفی در روابط میان دو کشور است.



نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه طی این سفر مسائل مهمی در سطوح بالا و در حوزه روابط دوجانبه و منطقه ای مطرح شد، تصریح کرد: طی جلسات مهمی که در این سفر برگزار شد، دو طرف به ابعاد مختلف توسعه روابط از جمله در حوزه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تأکید کردند.



وی که اخیرا دکتر قالیباف رئیس مجلس را در سفر به امارات همراهی کرده بود، با اشاره به اهمیت ظرفیت پارلمانی موجود برای توسعه روابط، عنوان کرد: هم اکنون انتخابات الکترونیکی اماراتی ها برای انتخاب 20 نفر از اعضای پارلمان آنها به صورت مقدماتی صورت گرفته و پس فردا انتخابات پارلمان برگزار می شود تا دوره جدید آن آغاز به کار کند.



جویجری با اشاره به گفت و گوهایی که با رئیس گروه دوستی پارلمانی امارات و ایران و رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی امارات داشت، یادآور شد: قرار شد بعد از تشکیل دوره جدید مجلس ملی امارات، هیأت های پارلمانی تبادل شوند و از همه ظرفیت ها جهت توسعه مناسبات در همه زمینه ها به ویژه در حوزه اقتصادی استفاده شود به خصوص که در گذشته سطح روابط اقتصادی خوبی با این کشور داشتیم اما بعد از گذشت یک دهه هنوز به نقطه اول بازنگشته ایم از این رو با استفاده از ظرفیت های موجود قصد جبران این فاصله را داریم.



عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به متن مذاکراتی که طی این سفر صورت گرفت، تأکید کرد: دو طرف عزم جدی برای توسعه مناسبات به ویژه در حوزه اقتصادی داشتند تا با جدیت در پیگیری آن بتوانیم شاهد توسعه روابط اقتصادی و افزایش حجم سرمایه گذاری ها در دو کشور باشیم.



وی با اشاره به چالش های موجود برسر راه توسعه روابط، عنوان کرد: تا کنون عزمی برای برقراری روابط و توسعه آن میان دو طرف وجود نداشت اما سفر استراتژیک آقای قالیباف که در نوع خود کم نظیر و بی نظیر است، باعث شد مانع اصلی برداشته شده و انگیزه مشترک جهت توسعه مناسبات دوجانبه ایجاد شود.



جویجری در ادامه تصریح کرد: امروز امارات و ایران عزم خود را جزم کرده اند و هیچ چالشی نخواهیم داشت البته مداخلات خارجی ها برای عدم توسعه مناسبات میان دو کشور صورت می گیرد اما این عزم دو طرفه مانع به نتیجه رسیدن توطئه دشمنان خواهد شد.



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و امارات در پایان به اعلام رسمی رئیس دولت و نایب رئیس دولت امارات متحده عربی و رئیس مجلس ملی و نمایندگان این کشور درباره عزم جدی آنها به توسعه مناسبات اشاره و خاطرنشان کرد: مقرر شد بعد از آغاز دوره جدید مجلس ملی امارات، به سرعت گروه دوستی پارلمانی آنها تشکیل شود تا مراودات پارلمانی با ایران که حدود سه سال است گروه دوستی پارلمانی امارات و ایران را تشکیل داده، صورت گیرد و برای توسعه مناسبات زمینه سازی و بسترسازی کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 369636
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار