خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/09/21 - 14:14
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
نماینده آبادان:

رونق منطقه اروند در گرو دیپلماسی فعال‌ وزارت خارجه است

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: رونق منطقه اروند و بندر آبادان در گرو دیپلماسی فعال وزارت خارجه و مذاکره جدی با دولت جدید عراق است.

محمد مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با اشاره به ظرفیت های مشترک ایران و عراق در حوزه مرزی اظهار داشت: در رژیم حقوقی بین المللی امکانات مرزی برای هر دو سوی مرز قابل بهره برداری است و برای کشور ها مرزها مهم و فرصت است.



وی افزود: مرز مشترک استان خوزستان با عراق، در منطقه آبادان و خرمشهر با استان مهم بصره عراق از ظرفیت‌های مغفول مانده کشورمان است که سالها مورد بی‌مهری قرار گرفته است، این مرز ویژگی‌های فراوانی با سایر مرزهای کشور دارد، روابط اجتماعی مردم دو سوی مرز، تنیدگی فرهنگی و اشتراکات زبانی و آداب و رسوم مردم آبادان و خرمشهر و استان بصره و همچنین ظرفیت‌های خوب تجاری از جمله این ویژگی ها است.



نماینده مردم آبادان با بیان اینکه پس از جنگ تحمیلی مشکلات زیادی برای مرز آبی اروند ایجاد شد گفت: جابجایی مرز، عدم توجه به مسائل زیست محیطی و شناورهای مغروقه اثر منفی بر رونق اروند گذاشت اما اتفاقات اخیر سیاسی در عراق این احساس را ایجاد کرد تا بتوانیم از حاکثر ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.



وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که ما دنبال کردیم جریان یافتن تردد آبی بین بندر آبادان و اسکله واصلیه در منطقه سیبه عراق با فاصله حدود 7 دقیقه است و این موضوع برای رونق کسب و کار و گردشگری به شدت اهمیت دارد و مذاکراتی با هماهنگی وزارت خارجه، وزارت کشور، سازمان بنادر و گمرکات انجام شده و امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد.



وی تاکید کرد: رفع انسداد بندر آبادان بار مسافری و تجاری مرز شلمچه را سبک می کند و با توجه به جاذبه توریستی منطقه می تواند منشاء خیر برای مردم باشد و باتوجه به اینکه این مساله در قانون و در کارگروه کمیته مرزی مورد تاکید قرار گرفته است ما در تلاش هستیم تا اسفند ماه سال جاری اقدامات اجرایی آن نهایی شود البته برای رونق اروند لازم است وزرات امور خارجه ورود کند و با مذاکرات با طرف عراقی مشکلات آن را حل نمایند.



پایان پیام.

  • کد خبر : 353606
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار