خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/11/29 - 18:21
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : سیاسی
طحان نظیف در نشست خبری مطرح کرد:

داوطلب آقازاده یا روستازاده‌ نداریم/ همه در مقابل قانون یکسان هستند

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات، گفت: ما داوطلب آقازاده و روستازاده‌ نداریم زیرا افراد در مقابل قانون یکسان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست خبری هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان بعد از امروز (یکشنبه ۲۹ بهمن ماه) با حضور اصحاب رسانه در مصلی تهران برگزار شد.

طحان نظیف در این نشست با اشاره به بررسی ۹ طرح و لایحه و یک اساسنامه توسط شورای نگهبان، گفت: طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور پس از رفع ایرادات، خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها که چندین مرتبه رفت و آمد داشت، همچنان سه ابهام وجود دارد که پس از برطرف شدن، امکان تایید آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه لایحه الحاق بند یک به تبصره پنج قانون بودجه کشور بررسی شد و یک‌ ابهام شرعی از سوی فقها گرفته شد، ادامه داد: همچنین لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان بررسی شد؛ صرفا نسبت به دو ماده ابهام وجود داشت که از سوی مجلس برطرف شده و هم اکنون منتظر دریافت آخرین اصلاح هستیم.

طحان نظیف تصریح کرد: لایحه بودجه نیز از سوی مجلس برطرف شده و به محض دریافت، مجدداً مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: همچنین اساسنامه پست بانک نیز پس از رفع ایرادات از سوی دولت، مراحل ابلاغ آن طی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی نسبت به موضوع طرح طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرائی و سایر نهاد‌ها در شورای نگهبان، ادامه داد: این طرح از سوی مجلس اصلاح و اخیرا دریافت شده است که بررسی می‌شود.

طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگری  در خصوص لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نیز از عدم دریافت اصلاح آن گفت.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با آخرین وضعیت صلاحیت کاندیداهای که از سوی هیأت های استانی تایید شدند اما از سوی شورای نگهبان رد شدند، گفت: افرادی که ثبت نام کرده بودند اما رد شده بودند، فرصت طرح شکایت داشتند؛ عدد مربوط به هیات های نظارت ۱۱ هزار نفر بود که پس از بررسی به ۱۵ هزار نفر افزایش یافت.

وی ادامه داد: در مراحل بررسی اسناد و مدارک دریافت میشد که تایید شده بودند که البته عدد مربوط به آنها حدود ۲۰۰ نفر می‌شوند؛ در این میان دو نفر از نمایندگان کنونی مجلس هستند.

طحان نظیف بیان کرد: فردا ۳۰ بهمن ماه نیز آخرین فرصت بررسی شکایت افرادی است که همچنان اعتراض داشتند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی، گفت: آغاز تبلیغات مجلس شورای اسلامی پس از اعلام نهایی شورای نگهبان از فردا، انجام خواهد شد.

وی در رابطه با طرح ساماندهی کارکنان دولت، ادامه داد: اخیرا شنیدم این طرح از سوی مجلس اصلاح شده اما هنوز به شورای نگهبان ارسال نشده لذا پس از دریافت، بررسی می‌شود.

طحان نظیف در خصوص عدم احراز صلاحیت‌ها و نقد جریان های سیاسی و غیره به این امر، تصریح کرد: بخاطر اصلاحیه قانون انتخابات و افزایش فرصت رسیدگی به صلاحیت ها، در این دوره انتخابات تعداد عدم احرازها کاهش یافت.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در انتخابات سال ۹۸ بیش از بیست و پنج درصد (حدود ۱۶ هزار نفر) عدم احراز دریافت کردند اما عدد عدم احراز این دوره از انتخابات به کمتر از ده درصد کاهش پیدا کرد؛ این مهم درحالیست که تعداد ثبت نام کنندگان نیز افزایش داشته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تخلفات نامزدهای انتخابات در استان ها، ادامه داد: شورای نگهبان ناظر انتخابات است و تمام مراحل را دربر می‌گیرد. اکنون گزارش قابل توجهی که سلب کننده صلاحیت باشد، هنوز دریافت نشده لذا امیدواریم در این دوره شاهد هیچ تخلفی نباشیم.

طحان نظیف در رابطه با اهمیت یافتن انتخابات برای غرب و تلاش معاندین برای بی اهمیت جلوه دادن انتخابات، تصریح کرد: مشارکت در انتخابات آبروی کشور است لذا طبیعی است که همه دنیا چشمش به انتخابات ایران باشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طی چهل و پنج سال گذشته، به طور متوسط هر سال یک انتخابات داشتیم که نشان دهنده اداره امور کشور به دست مردم است.

وی تصریح کرد: انتخابات مظهر مردم سالاری دینی است که طی چهل و پنج سال گذشته اجرایی شده است؛ انتخابات در کشورمان با هدایت یک کشور خاص یا غیره اداره نشده بلکه مردم اراده کردند که یک شخص یا جریان سیاسی قدرت را بدست بگیرد؛ امیدواریم مجلس قوی ریل گذاری در امور اقتصادی، اشتغال، ازدواج و غیره انجام دهد؛ هر چند مجلس کنونی نیز اقدامات خوبی انجام داده است.

طحان نظیف د‌ر رابطه با عدم احراز صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان، گفت: حدود ۹۵ درصد افرادی که در این انتخابات احراز صلاحیت نشدند، بخاطر بند مربوط به شرایط لازم علمی بوده است که مشخصاً بحث اجتهاد است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص برخی دوگانه که از سوی افراد و جریان های سیاسی مطرح می‌شود، اظهار کرد: ما داوطلب عادی و ویژه، درجه یک و دو نداریم؛ برخی فکر می‌کنند ما داوطلب آقازاده و روستازاده‌ داریم در صورتی که افراد در مقابل قانون یکسان هستند. افراد باید شرایط داشته باشند.

وی در خصوص اعتراض برخی افراد نسبت به اینکه موارد عدم احرازشان به آنها اعلام نشده است، تصریح کرد: در قانون انتخابات ذکر شده که دلایل باید اعلام شود؛ در این دوره سامانه داوطلب پیش بینی شده بود که ارتباط با افراد تسهیل شود؛ حدود ۸ هزار جلسه یا تماس با داوطلبان گرفته شده است.

طحان نظیف گفت: در واقع باید اذعان کرد در شورای نگهبان اصرار داشتیم که موارد با افراد مطرح شود تا مشکلی پیش نیاید.

سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه، اظهار کرد: برخی دیدارها و تماس‌ها در اصلاح نظر ما اثر داشت؛ ممکن است افرادی سوابق و کارنامه‌ای داشته باشند اما شرایط قانونی را از دست داده باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی از روسای‌جمهور سابق ردصلاحیت می‌شوند، گفت: شورای نگهبان چک سفید امضا به هیچ کسی نمی‌دهد. هر انتخاباتی شرایطی دارد از این رو هر بار و در هر دوره‌ای صلاحیت افراد را بررسی می‌کنیم و هیچ کس مصون از قانون و نظارت نیست.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی که چرا دلایل ردصلاحیت رییس جمهوری سابق اعلام نمی‌شود، تصریح کرد: اولویت ما در شورای نگهبان بررسی شکایات داوطلبانی است که نسبت به صلاحیت خودشان اعتراض داشتند؛ کسانی که شکایت‌شان را ثبت نکردند در اولویت بعد قرار دارند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیک، بیان کرد: تمام تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک در حوزه‌های مشخص شده پیش بینی شده تا مردم به راحتی بتوانند رای خود را بدهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه به دلیل مصاحبه‌هایی که علیه دولت داشتند، رد صلاحیت شدند، ادامه داد: ۲۲ نفر از نمایندگان مجلس فعلی نتوانستند صلاحیت حضور در انتخابات مجلس بعدی را داشته باشند که حتی یک مورد از آن‌ها نبوده که صلاحیتش بخاطر انتقاد از دولت یا شورای نگهبان یا نهاد دیگری رد شده باشد.

بر اساس این گزارش، طحان نظیف در پاسخ به سوالی نسبت به میزان مشارکت در انتخابات پیش رو، گفت: باید یادآور شد در سال ۹۸ بیش از ۸۰۰ نفر در انتخابات حضور داشتند و امسال این عدد به بیش از ۱۷۰۰ نفر رسیده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آمار تعداد افراد تایید صلاحیت شده به تفکیک استان‌ها، خبر داد: متوسط به ازای هر کرسی ۵۱ نفر به رقابت خواهند پرداخت؛ برای مثال در استان آذربایجان شرقی برای ۱۹ کرسی ۷۰۳ نفر، در استان اصفهان برای ۲۰ کرسی، ۷۵۰ نفر و در استان البرز با ۳ کرسی، ۴۶۵ نفر تأیید صلاحیت شده اند.

وی افزود: همچنین در استان خراسان رضوی برای ۱۸ کرسی ۱۰۱۹ نفر و استان سیستان و بلوچستان برای ۸ کرسی ۲۵۱ نفر به رقابت خواهند پرداخت.

طحان نظیف در ادامه این نشست خبری با اشاره به شایعات شکل گرفته درخصوص انصراف آیت الله امامی کاشانی از انتخابات مجلس خبرگان، تصریح کرد: ایشان از بزرگان کشور و مجلس خبرگان رهبری هستند؛ باید یادآور شد ایشان سوابق ارزنده بسیاری دارد و منشا آثار و برکات فراوانی بوده‌اند.

وی افزود: آیت الله امامی کاشانی بعد از تایید صلاحیت تصمیم گرفتند به دلیل شرایط جسمانی انصراف دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص علت وجود نداشتن سازوکار جبران بار مالی هزینه‌های انصراف داوطلبان انتخابات ها از کاندیداتوری با تاکید بر اینکه هم داوطلبی حق افراد است و هم انصراف دادن حق افراد است، اظهار کرد: شاید این که هزینه‌هایی برای بررسی صلاحیت افراد می‌شود صحیح باشد اما در حال حاضر هیچ منع قانونی در این زمینه نداریم./

پایان پیام

 

خبرنگار: ریحانه ورزنه

  • کد خبر : 375957
کلمات کلیدی