خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/07 - 12:56
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
کوثری با اشاره به اهمیت گسترش روابط با آسیا و آفریقا مطرح کرد؛

جلب آرای کشورهای آفریقایی و آسیایی در مجامع بین‌المللی به نفع ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اهمیت توسعه میدان دیپلماسی با استفاده از ظرفیت آفریقا و آسیا از منظر رهبری، گفت: گسترش روابط با این کشورها که تعداد آنها نیز کم نیست می‌تواند آرای بیشتری را در مجامع بین‌المللی به نفع ایران جلب کند.

اسماعیل کوثری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور کشورمان، گفت: ایشان در حوزه سیاست خارجی، گسترش روابط با همسایگان را در اولویت کار دولت چهاردهم دانستند و فرمودند بعد از آن می توان با سایر کشورها نیز به تعامل پرداخت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: اگر ما ارتباط با همسایگان را تقویت کنیم می توانیم به صورت دقیق تر از منابع و ظرفیت های یکدیگر مطلع باشیم و از این رهگذر نیازهای یکدیگر را با کمترین هزینه و بدون نیاز به ارتباط با کشورهای دوردست، برطرف کنیم.

وی در ادامه افزود: همچنین دستگاه دیپلماسی باید به شناسایی ظرفیت کشورهای مختلف به لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بپردازد تا به فراخور و بر اساس اولویت نیازهای کشور برای تقویت ارتباط با آنها برنامه ریزی کند.

کوثری همچنین به تبیین فرمایش رهبری درباره توسعه میدان دیپلماسی از طریق ارتباط با کشورهای آسیایی و آفریقایی پرداخت و گفت: آسیا و آفریقا مملو از منابعی هستند که در قاره های دیگر نظیر آنها نیست؛ از سوی دیگر این کشورها نیاز به سرمایه گذاری به ویژه در حوزه زیرساخت دارند که ما می توانیم در این حوزه به آنها کمک کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادامه داد: جمهوری اسلامی بعد از انقلاب توانست به تکنولوژی های مهمی در حوزه های گوناگون دست پیدا کند که از جمله آن در حوزه زیرساخت ها، عمران، سدسازی، جاده سازی، حمل و نقل و غیره است که ما می توانیم با انتقال این تجربیات از طریق انعقاد قرارداد پروژه های مختلف به نوعی از منابع آنها نیز بهره مند شویم.

کوثری اضافه کرد: البته رهبر معظم انقلاب ارتباط با کشورهای اروپایی و آمریکا را رد نکردند و فرمودند اگر این کشورها رفتار خود را اصلاح کنند می توان با آنها وارد مذاکره شد اما تا اینجای کار این کشورها نگاه بالا به پایین به ما داشته اند که ما این نگاه را نمی پذیریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان به بیان یکی دیگر از ظرفیت های برقراری ارتباط با کشورهای آسیایی و آفریقایی پرداخت و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی می تواند از رأی و نظر این کشورها که تعداد آنها نیز کم نیست به نفع خود استفاده کند که همه اینها نیازمند گسترش روابط دوجانبه است./

پایان پیام

  • کد خبر : 381100
فائزه ظهیری
خبرنگار

فائزه ظهیری

آخرین اخبار