خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/06 - 09:46
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
رحیمی‌جهان آبادی:

توسعه تجارت خارجی در گرو بهره‌مندی از تجربه بخش خصوصی است/ آمادگی همراهی کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس با دولتمردان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم آمادگی دارد از همه ظرفیت های دیپلماسی پارلمانی در حوزه تحقق دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجارت خارجی به وزارت امور خارجه کمک کند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر تمرکز این وزارتخانه بر دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجارت خارجی، گفت: دولت سیزدهم تلاش کرده معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه احیاء شود و بخش هایی از فعالیت های دیپلماتیک در حوزه اقتصادی و بازرگانی تمرکز کرده است.



نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این مهم در حالیست که دولت هنوز نتوانسته به شعارها و اهدافی که در این راستا بیان کرده بود دست یابد؛ به عنوان مثال تعداد رایزن های اقتصادی در سفارتخانه های کشورمان در دنیا محدود به انگشتان دو دست بوده و حتی گزارش مستندی از اقدامات و آثار مطلوب فعالیت هایشان وجود ندارد.



وی با اشاره به اینکه برای تحقق دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجارت خارجی باید اختیارات لازم به سفراء داده شده و امکانات مورد نیاز هم محیاء شود، ادامه داد: وقتی رایزن اقتصادی فعال و با تجربه در سفارتخانه ها حضور ندارند، چطور می تواند شاهد توسعه تجارت خارجی بود؟. این مهم در حالیست که رایزن ها باید از طریق سازمان تجارت و از بخش خصوصی انتخاب و برگزیده شوند که بتوانند اثرگذار باشند، نه اینکه افراد صرفا سیاسی و اداری و بدون پیشینه اقتصادی به عنوان رایزن معرفی شوند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن تاکید بر اینکه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه تاکنون گزارشی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قوه مقننه ارائه نکرده است، افزود: البته باید یادآور شد تنش زدایی با کشورهای همسایه بر افزایش مناسبات اقتصادی تاثیر گذاشته که نتیجه اقدامات وزیر امور خارجه و سفرهای رییس جمهوری است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه کشورها از حربه اقتصادی علیه یکدیگر استفاده می کنند لذا کشورها درصدد تعمیق روابط تجاری با یکدیگر هستند تا امنیت خودشان در حوزه های مختلف را حفظ کنند، خاطرنشان کرد: کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم آمادگی دارد از همه ظرفیت های دیپلماسی پارلمانی در حوزه تحقق دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجارت خارجی به وزارت امور خارجه کمک کند اما ابتدا باید مسئولان این عرصه گام نخست را بردارند و گزارشی از اقداماتشان را به نمایندگان ارائه کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 362295
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار