خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/04 - 09:51
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
رفیعی آتانی در پنجمین دوره مدرسه پارلمانی:

تحقق مردمسالاری دینی نیازمند پذیرش حکمرانی مشارکتی است/ باید بخشی از مدیریت‌ها و تصدی‌گری‌ها به مردم واگذار شود

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه دولت در نگاه اسلامی یک مربی حکومت و داور بوده و بازیگر نیست، گفت: دولت باید کار را به مردم سپرده و بر آن نظارت کند که این وظیفه دولت اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عطاءالله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در پنجمین دوره مدرسه پارلمانی با موضوع «جایگاه، ساختار و کارکرد کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در افق کارکرد نظارتی مجلس» که صبح امروز (پنجشنبه، 4 اسفند ماه) به همت مرکز تحقیقات قوه مقننه و کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با بیان اینکه دوره فعلی، پنجمین دوره مدرسه پارلمانی با هدف آموزش و ترویج کارکرد پارلمان است، گفت: این دوره برای پژوهشگران و همکاران مجلس شورای اسلامی و حتی آنهایی که قصد دارند در آینده در مجلس فعالیت کنند بسیار مؤثر است.



وی ادامه داد: این مدرسه ها عمدتا با مشارکت نهادهایی از مجلس و خارج از آن برگزار می شود که دوره فعلی با همت و حمایت ویژه نصراله پژمان فر رئیس کمیسیون اصل نود و در چارچوب پیگیری وظایف کمیسیون اصل نود در حال پیگیری است.



رفیعی آتانی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیش از 10 سال قبل به دستور رئیس وقت مجلس و با مدیریت آیت الله مبلغی تأسیس و مدیریت شد که هدف آن حمایت پژوهشی به منظور تحقق اصل چهارم قانون اساسی بود که بر اساس آن قانونگذاری باید مطابق شریعت باشد و مفاد این اصل نیز قوی تر از اصول قانون اساسی است که شورای نگهبان را تعیین می کند.



رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ادامه عمل بر اصل 4 قانون اساسی را انحصارا بر عهده مجلس دانست و افزود: بر این اساس مرکز تحقیقات اساسی موظف است در چارچوب فقه که دانش عالی و اعلای اسلامی است و علاوه بر آن بر اساس دانش های نوپدید اسلامی که در چارچوب علوم اسلامی همچون مدیریت اسلامی، اقتصاد اسلامی و سایر دستاوردها در گفتمان اسلامی شکل گرفته است، انجام می دهد.



وی افزود: گروه های علمی حقوق، سیاست، زیربنایی، تولیدی و حکمرانی که در چارچوب دغدغه های رئیس مجلس شورای اسلامی فعالیت می کنند و رشته این موضوعات نیز در دانشگاه های مختلف تدریس می شود. اولین های(متخصص ترین) حوزه را در هر کدام از این حوزه های دانشی به عنوان مدیرگروه قرار داده ایم.



آتانی در ادامه با بیان اینکه بیش از 500 کارشناس با تحصیلات حوزوی و دینی در مرکز تحقیقات اسلامی حضور داشتند که بیش از 680 نشست تخصصی برگزار کرده اند، گفت: این گزارش برای دوره فعلی است. بیش از 550 گزارش تحقیقی از ابتدای کار تا کنون تولید شده که 170 مورد برای دوره فعلی است. حدود 500 نفر از محققان با ما همکاری می کنند و روی طرح ها و لوایح مجلس نیز اظهار نظر می کنیم.



رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ادامه با اشاره به کار مهم دیگری که مرکز انجام داده است، گفت: تا کنون 3 دوره کنفرانس بین المللی در حوزه فقه و حقوق برگزار کرده ایم و هم اکنون در حال آماده سازی دوره چهارم آن هستیم.



وی با تأکید بر اینکه ما با نگاه بر اصل نظارت در نظام سیاسی-اصلاحی فعالیت می کنیم، عنوان کرد: اصل نخست در قلمرو مناسبات دولت و مردم، عدم دخالت دولت در امور مردم است که باید با تفصیل از آن گفتگو کنیم. حضرت امام(ره) به صراحت می فرمایند دولت نباید در حوزه اقتصادی در کاری که از مردم ساخته است ورود کند و این ورود نامشروع است.



رفیعی آتانی با بیان اینکه وظایف دولت از منظر تحقق اهداف اسلام در زندگی معنا می یابد، اظهار کرد: پیشرفت در عدالت و تعالی اخلاق در اداره جامعه از نمونه آن است. مسئولیت هایی از این حیث بر عهده دولت است که متناظر با اهداف تعریف می شود. دولت در نگاه اسلامی یک مربی حکومت و داور است و بازیگر نیست. دولت باید کار را به مردم سپرده و بر آن نظارت کند که این وظیفه دولت اسلامی است.



رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در پایان با بیان اینکه جامعه ای که مسئولیت را درک می کند نظام سیاسی را به وجود می آورد که بر نظارت تلاش می کند و همچنین جامعه را چنان هدایت می کند که به سمت مقاصد اسلامی حرکت کند، خاطرنشان ساخت: ما باید حکمرانی مشارکتی را بپذیریم که سطح پیشرفته تری از آن است که الان داریم تا مردمسالاری دینی تحقق یابد. در جریان این نوع حکمرانی نیز باید بخشی از تصدی گری ها و مدیریت ها واگذار شود که باعث رشد مردم می شود و قوی ترین استدلال برای تحقق مردمسالاری همین موضوع است./



پایان پیام

  • کد خبر : 357655
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار