خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/05 - 17:04
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
در پنجمین دوره مدرسه پارلمانی مطرح شد

تاکید به استفاده بیشتر از ظرفیت نظارتی کمیسیون اصل 90 برای حل مشکلات و مقابله با فساد

دومین روز از نشست پنجمین دوره مدرسه پارلمانی با موضوع جایگاه و ساختار عملکرد کمیسیون اصل 90 در افق کارکرد مجلس شورای اسلامی صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دومین روز از نشست پنجمین دوره مدرسه پارلمانی با موضوع جایگاه و ساختار عملکرد کمیسیون اصل 90 در افق کارکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی صبح امروز برگزار شد.



در نشست صبح امروز پنجمین دوره مدرسه پارلمانی که به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و همچنین کمیسیون اصل 90 برگزار شد، کارشناسان، میهمانان، نمایندگان عضو کمیسیون اصل 90 و اساتید دانشگاه ها حضور داشتند که در خصوص مباحث مختلفی نظیر تحولات ساختار و کارکرد کمیسیون اصل 90 قانون اساسی، ساختار و فرآیند کارکردی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی، راهکارها و موانع کارکرد مطلوب کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مقابله با فساد و ...  به سخنرانی پرداختند.



در این نشست علاوه بر سخنرانی اساتید دانشگاه و کارشناسان طرح سوال هم مطرح بود و اساتید دانشگاه نیز به هر یک از سوالات به صورت مجزا پاسخ می دادند.



در این نشست علی فتاحی قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان در خصوص اهمیت نظارتی کمیسیون اصل 90 گفت: اگر ضمانت های اجرایی کمیسیون اصل 90 از نظارت های حقوقی، قضایی و ... بیش تر نباشد قطعا کمتر نبوده است. معتقدم کمیسیون اصل 90 قانون اساسی دارای ابزار نظارت سیاسی است و قطعا اگر از نظارت های حقوقی و کیفری ضمانت اجرایی بیشتری نداشته باشد کمتر نیز نخواهد بود.



فتاحی عنوان کرد:  ما به خوبی ظرفیت های نظارت سیاسی را در کشورمان نشناختیم چرا که اگر اشتباهی از سوی مسئولی صورت می پذیرد ابزار استیضاح در اختیار مجلس قرار گرفته است و قانون اساسی نیز با همین رویکرد کمیسیون اصل 90 را در اختیار مجلس قرار داده است تا به درستی از ابزارهای نظارتی و تقنینی برای پیشبرد اهداف کشور استفاده کند.



قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان بیان کرد: ما در پژوهشکده شورای نگهبان این آمادگی را داریم تا مباحث کارشناسی در خصوص اصل 90 قانون اساسی بررسی شود.



همچنین محمود حکمت استاد پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی در این دوره مدرسه پارلمانی در خصوص راهکارها و موانع کارکرد مطلوب اصل نودم قانون اساسی در مقابله با فساد گفت:  فساد در معنای لغوی یعنی ایجاد اختلال در امور و اگر این موضوع ادامه پیدا کند دارای پیامدهایی نظیر ناامیدی اجتماعی، زوال عدالت و ... است و باید با جدیت با آن مقابله کرد.



وی افزود: ما باید ساختارهای نظام سازمانی را در بستر اسلامی تدوین کنیم و این ساختارها باید در چارچوب نظام تمدنی کشورمان شکل گیرد و نباید به دنبال عاریه گرفتن از دیگر کشورها باشیم چرا که این موضوع ایجاد سردرگمی خواهد کرد.



در حاشیه این دوره مدرسه پارلمانی نیز سید ناصر حسینی نماینده مردم گچساران و عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت به اهداف برگزاری این دوره و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: این اقدام بسیار مناسبی بود که به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد و ان شاءالله در سال های آتی نیز برگزاری این دوره تدوام خواهد داشت.



وی افزود:اساتید و نخبگان مبانی نظری، ساختارها و جایگاه و رویکرد کمیسیون اصل 90 را تبیین و تشریح کردند اما میدان آن موضوعی خواهد بود که کمیسیون اصل 90 در باب ترک فعل ها و طرز کارها با آن مواجهه است لذا این دو اگر به همدیگر متصل شوند،کارها  بسیار مطلوب و بدون نقص خواهد شد و با این اقدام ما می توانیم عیوب خودمان را در میدان عمل ببینیم.



حسینی بیان کرد: کمیسیون اصل 90 از برگزاری این دوره ها به صورت مستمر استقبال می کند ضمن اینکه 5 پایان نامه مهم از این دوره به رشته تحریر درآمده است و دوستان باید روی این پایان نامه ها کار کنند و موضوعات کلانی که ما به عنوان چالش با آن روبه رو هستیم را آسیب شناسی و نهایتا راهکارها را استخراج کنند تا میدان تکمیل شود.



عضو کمیسیون اصل 90 به تسلط سخنرانان و اساتید اشاره کرد و گفت: اساتید مشرف به مباحث نظری و حتی میدانی بودند و راهکارهای بسیار عملیاتی و همراه با آسیب شناسی ارائه دادند.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، پنجمین دوره مدرسه پارلمانی با موضوع جایگاه و ساختار عملکرد کمیسیون اصل 90 در افق کارکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی به مدت دو روز با حضور نمایندگان، اساتید دانشگاه و کارشناسان برگزار شد که امروز نیز به اتمام رسید./



پایان پیام

  • کد خبر : 357681
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار