خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/03 - 19:48
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
صالحی دارانی مطرح کرد؛

بهره‌مندی از حق اعتراض در مناسب‌ترین زمان با اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، گفت: پیش بینی زمان پیش ثبت نام برای داوطلب نمایندگی مجلس موجب شده افراد بتوانند از حق اعتراض خود در زمان مناسب بهره مند شوند که این امر مسبوق به سابقه نیست.

حسین محمدصالحی دارانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مزیت های اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: همگان می دانند که مدت زمان برای بررسی مدارک افراد در سنوات گذشته برگزاری انتخابات کم بود و این موضوع موجب هجمه علیه شورای نگهبان و غیره شده بود به همین جهت در اصلاح قانون انتخابات مجلس موضوع پیش ثبت نام را آوردیم تا این نقص رفع شود.



نماینده مردم فریدن و چادگان، فریدونشهر، بوئین و میاندشت در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بر اساس اصلاح جدید قانون انتخابات مجلس  و در جریان بررسی صحت سنجی مدارک در مرحله پیش ثبت نام اگر فردی رد شود، به معنای رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان نیست بلکه نقص مدارک داشته است. از سوی دیگر بر حسب اصلاحات صورت گرفته اگر فردی نهایتا و در مرحله ثبت نام اصلی رد صلاحیت شود، می‌تواند در شورای نگهبان از حق اعتراض خود استفاده کند.



وی در این راستا، ادامه داد: در گذشته فردی که رد صلاحیت می‌شد می‌بایست درخواست شکایت خود را ثبت و موضوع از سوی هیات مرکزی و شورای نگهبان پیگیری کند لذا زمانی برای فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغات افراد باقی نمی‌ماند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه طبق اصلاحات صورت گرفته شورای نگهبان اکنون باید با مدارک و مستندات دلایل رد شدن افراد را اعلام کند، افزود: بر این اساس مشاهده می شود افراد متقاضی داوطلب نمایندگی مجلس دوازدهم تا 26 مهرماه فرصت پیگیری اعتراضشان را دارند و می توانند استعلام های مورد نیاز را از مراجع مشخص شده اخذ و جهت دریافت کد رهگیری به وزارت کشور ارائه کنند.



عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: دو هفته قبل جلسه ای با حضور وزیر کشور و سایر مسئولان مرتبط در امر انتخابات  درکمیسیون برگزار شد، ایرادات و اشکالاتی که در مرحله پیش ثبت نام ها وجود داشت را مطرح کردیم و در اسرع وقت از سوی وزارت کشور اصلاح شد؛ همگان اعتقاد دارند رویه های یاد شده، زمینه ساز برگزاری انتخابات الکترونیکی است  زیرا جلوی بروز و ظهور بسیاری از تقلب‌ها یا ایرادات شکلی و غیره از این طریق گرفته می شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 368792
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار