خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/23 - 14:01
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
رحیمی جهان آبادی مطرح کرد؛

بهبود روابط بین کشورهای منطقه به دنبال از سرگیری مناسبات تهران- ریاض

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بهبود روابط ایران و عربستان در مناسبات و سایر روابط خارجی کشورهای منطقه تاثیر گذار خواهد گذاشت، گفت: سفر مقامات دو کشور به ایران یا عربستان در رفع کامل اختلافات و توسعه روابط اقتصادی هم بسیار تاثیرگذار است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به توافق تهران و ریاض و تاثیر این توافق بر مناسبات منطقه‌ای، گفت: جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دو کشور پرنفوذ منطقه و جهان اسلام به شمار می‌آیند و اختلاف و تنش میان این دو کشور به حامیان، همفکران و همراهان آنها هم سرایت پیدا می‌کند بنابراین بهبود روابط این دو کشور بزرگ مسلمان منطقه هم به تبع در مناسبات و سایر روابط خارجی کشورهای منطقه تاثیر گذار خواهد بود.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، معتقد است: از سرگیری روابط ایران و عربستان در بهبود شرایط یمن و لبنان نیز موثر است، کما اینکه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و خروج سوریه از انزوا هم از آثار این توافق است.



وی در خصوص تاثیر توافق تهران- ریاض در گسترش مناسبات تجاری کشورهای منطقه و بهبود شرایط فرهنگی و اقتصادی کشورهایی چون لبنان و سوریه، گفت: رسیدن به چنین هدفی به زمان نیاز دارد البته معتقدیم سفر وزرای خارجه ایران و عربستان یا سفر رئیس جمهور کشورمان به عربستان یا مقامات بلندپایه سعودی به ایران یا بالعکس به رفع کامل اختلافات و توسعه روابط اقتصادی کمک بسیار خواهد کرد.



رحیمی جهان آبادی افزود: ضمن انجام سفر مقامات دو کشور قطعا موافقتنامه‌ها و قراردادهایی به امضا خواهد رسید که در تسریع توسعه روابط اقتصادی و  بهبود وضعیت منطقه و حتی کشورهایی چون لبنان، سوریه و یمن تاثیرگذار است.



نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در حال حاضر هم آثار این توافق در موضوع روابط ایران و بحرین، پایان جنگ در یمن و بهبود وضعیت سوریه و عراق می‌توان مشاهده کرد البته این موضوع به اراده ملت‌ها و دولت‌ها هم بستگی دارد و این توافق به تنهایی نمی‌تواند کمک کننده باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 361616
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار