خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/07 - 11:32
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : سیاسی
طحان نظیف در نشست خبری بین‌المللی با اصحاب رسانه؛

برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حدود 59 هزار شعبه اخذ رای

سخنگوی شورای نگهبان از برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حدود 59 هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (پنج شنبه ۷ تیرماه) در نشست خبری بین‌المللی با اصحاب رسانه که در تالار قلم مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد در خصوص چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: حدود ۴۰ روز پیش رییس جمهور کشورمان در سانحه سقوط بالگرد به همراه وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه، استاندار آذربایجان شرقی و کادر پروازی در مسیر خدمت به شهادت رسیدند
 
سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مترقی است؛ در اصل ۱۳۱ این قانون برای فقدان رییس جمهور پیش بینی های خوبی صورت گرفته و ظرف مدت حداکثر پنجاه روز رییس جمهور جدید انتخاب شود.
 
وی افزود: در عمل با رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی که فرمودند نباید در امور کشور خلل ایجاد شود، مسیر مذکور طی شد؛ بر این اساس شاهد افتتاح دو مجلس در کشور بودیم که نشان می‌دهد نظام جمهوری اسلامی ایران از استحکام قوی و اقتدار برخوردار است.
 
طحان نظیف ادامه داد: اینکه در چنین شرایطی و با سرعت به سراغ آرای مردمی می‌رود؛ این نشان میدهد در نظام سیاسی ما خواست و نظر مردم دارای اهمیت است.
 
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: بر این اساس از روزی که خبر شهادت رییس جمهور مطرح شد، برنامه ریزی و جدول زمان بندی پیش بینی شد و هیات های نظارت و غیره تشکیل شد و اکنون در حال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم هستیم.
 
وی بیان کرد: تمام فرآیندها مطابق جدول زمان بندی انجام شده و بازه زمانی کوتاه سبب نشد نقصی ایجاد شود؛ چنین موضوعی در بین نظام های سیاسی بی نظیر است.
 
طحان نظیف گفت: هشتاد نفر ثبت نام کردند و همه آنها بر اساس قانون بررسی شدند که نهایتاً ۶ نفر بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی حائز صلاحیت شدند و تا به امروز فعالیت داشتند.
 
سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: انتخابات در حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در کشور و 95 کشور برگزار می‌شود. در راستای وظایف نظارتی شورای نگهبان، ناظران در تمامی شعب حضور دارند و بر فرایند اخذ رای نظارت دارند.
 
وی ادامه داد: بر این اساس در هر شعبه سه الی چهار نفر از ناظران حضور دارند؛ سازوکار نظارت طوری طراحی شده که نمونه کم نظیر از جمع سپاری است لذا می‌توان اذعان کرد ناظران مردمی از اقشار مختلف هستند.
 
طحان نظیف تصریح کرد: همچنین نمایندگان نامزدها نیز برای نظارت در شعب اخذ رای حضور دارند و این نماینده ها در ستاد مرکزی نظارت نیز حضور دارند. در این میان مردم نیز می‌توانند از طریق سامانه مردم ناظر با شورای نگهبان در ارتباط باشند.
وی بیان کرد: در این دوره از انتخابات مانند دوره های قبل، جریانات مختلف حضور دارند و نامزدهای حاضر جریانات مختلفی را نمایندگی می‌کنند لذا شاهد رقابت های جدی هستیم.
 
طحان نظیف در پاسخ به سوالی، گفت: اخذ رای در داخل و خارج کشور در یک روز انجام می‌شود و مدت زمان ۱۰ ساعت بوده و در صورت نیاز قابل تمدید است. هیات های اجرایی و نظارت در خارج از کشور نیز حضور دارند و هیچ نگرانی در خصوص نظارت در خارج از مرز ها وجود ندارد.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری نسبت به نظارت بر شعب سیار، اظهار کرد: ناظران در تمامی شعب حضور دارند و به طور متوسط در هر شعبه سه تا چهار ناظر را داریم؛ این فرآیند در شعب ثابت و سیار به یک شکل است. تاکید می‌کنم در کنار نظارت ناظران، سامانه مردم ناظر نیز در اختیار و دسترس عموم قرار دارد و اگر مواردی مشاهد شد می‌توانند به شورای نگهبان منتقل کنند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص میزان مشارکت، ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ما هر سال یک انتخابات برگزار کردیم و انتخابات پیش رو چهل و دومین انتخابات است. این امر نشان می‌دهد در نظام سیاسی اراده و خواست مردم جایگاه بالایی دارد.
 
طحان نظیف تصریح کرد: با توجه به زمان کم از شهادت رییس جمهوری، تمامی تمهیدات و مقدمات برای حضور پرشور مردم فراهم شده و شواهد هم نشان می‌دهد رقابت ها جدی است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان مشارکت با توجه به حضور جریانات مختلف در میان کاندیداها، بیان کرد: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری یکسال زودتر تز موعد در حال برگزاری است؛ کمتر از چهل روز از فقدان رییس جمهور شهیدمان می‌گذرد و در کمتر نظام سیاسی شاهد چنین موضوعی هستیم. نشانه های شور و نشاط و رقابت انتخاباتی وجود دارد لذا دعوت می‌کنیم مردم حضور پررنگ داشته باشند.
 
طحان نظیف در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص کارگروه مشترک شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک، گفت: فرآیند برگزاری انتخابات الکترونیک حدود بیست و پنج مرحله دارد؛ بحث اخذ آرای به صورت الکترونیک در انتخابات مجلس تجربه شد و رضایت بخش بود اما با توجه به زمان اندک در این دوره، مهلت کافی برای بررسی مراحل مختلف وجود نداشت لذا این موضوع به این دوره نرسید و امیدوارم در دوره های دیگر از این شیوه استفاده کنیم.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص دعوت از مهمانان خارجی برای مشاهده روند برگزاری انتخابات، اظهار کرد: حضور یکصد و هشتاد نفر از رسانه‌های خارجی را شاهد خواهیم بود.
 
وی در خصوص زمان روی کار بودن دولت فعلی، ادامه داد: قانون اساسی جزییات را پیش بینی کرده است؛ بر اساس اصل ۱۳۱ قانون مذکور، موضوع تنفیذ و غیره پیش بینی شده است.
 
طحان نظیف در خصوص زمان برای اعلام انصراف، تصریح کرد: در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ما با حکمی روبرو نیستیم و در ادوار گذشته هم شاهد بودیم که شاید افراد در شب انتخابات اقدام کنند.
وی بیان کرد: مبنای ما در شورای نگهبان قانون است و در این دوره نیز بررسی صلاحیت ها انجام شد؛ در کشور ما مبنای بررسی صلاحیت ها در انتخابات ریاست جمهوری قانون اساسی است و شرایط در اصل ۱۱۵ ذکر شده و ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری به آنها اشاره کرده است.
 
طحان نظیف با اشاره به اینکه شورای نگهبان نهادی تخصصی است و نگاه سیاسی ندارد، گفت: ملاک ها و تعاریف  و ضوابط نیز بیان شده که مربوط به شرط مدرک تحصیلی و غیره است؛ بر این اساس باید اذعان کرد مکانیزم مشخصی در این زمینه وجود دارد و پس از ثبت نام افراد، بررسی ها در شورای نگهبان صورت می‌گیرد و استعلام ها انجام می‌شود.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی نسبت حضور کاندیداهای پوششی، اظهار کرد: شورای نگهبان از نیات و انگیزه های درونی افراد اطلاع ندارد و در قانون نیز پیش بینی نشده که از ثبت نام افراد جلوگیری شود. افراد وارد رقابت های انتخاباتی می‌شوند و در گذشت روند به دلیل عدم اقبال عمومی یا غیره انصراف می‌دهند که در روند گذشته شاهد این موضوع بودیم.
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تمایز برگزاری انتخابات در ایران و روسیه، ادامه داد: در کشورمان مبنای انتخابات قانون است و به لحاظ اهمیت انتخابات ریاست جمهوری، جزییات در قانون اساسی بیان شده است. این موارد در ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری ذکر شده و شورای نگهبان نیز مصوبه ای برای شرایط رجل سیاسی و غیره دارد.
 
طحان نظیف در خصوص تمهیدات برگزاری‌ انتخابات در خارج کشور، تصریح کرد: مجری انتخابات بر عهده وزارت کشور است و وزارت امور خارجه هماهنگ کننده است؛ اطلاع دارم هماهنگی ها صورت گرفته و هیات های نظارت نیز تشکیل شده و تعرفه ها نیز ارسال شده لذا همه چیز آماده است ایرانیان خارج از کشور از حق تعیین سرنوشت استفاده کنند.
وی در خصوص برگزاری انتخابات در دور دوم و احتمال اخذ رای الکترونیکی، بیان کرد: با توجه به کمبود زمان، در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، باز هم اخذ رای به صورت دستی صورت می‌گیرد و امیداریم در ادوار بعدی به صورت الکترونیک باشد.
 
طحان نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص لغو برگزای همایش تبلیغاتی آقای پزشکیان، گفت: کاندیداها برنامه‌های مختلفی داشته اند و بنده در این خصوص مطلع نیستم زیرا مجوز ها از سوی وزارت کشور صادر می‌شود که می‌توانید از آنها پیگیری کرد.
 
سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: در بیش از ۹۵ کشور انتخابات برگزار می‌شود و البتع در معدودی از کشورها هنوز موافقت لازم صورت نگرفته اما مسئولان درصدد هماهنگی و رایزنی مانند عربستان سعودی هستند. امیدواریم دولت این کشور نیز با توجه به رویکرد جدید همکاری لازم را انجام دهد. در کشوری مثل کانادا هم مخالفت خود را اعلام کردند لذا متأسفیم هموطنان علاقه مند برای تعیین سرنوشت از حق رای خود محروم شدند.
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص صیانت از آرای مردمی، ادامه داد: از اقشار مختلفی برای نظارت حضور دارند لذا هیچ نگرانی و شبهه ای وجود ندارد. همچنین نمایندگان کاندیداها نیز حضور دارند و اگر ابهامی داشته باشند می‌توانند با شورای نگهبان در میان بگذارند و همکاران ما به لحظه آن را پیگیری می‌کنند.
 
طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهار نظر نماینده یکی از کاندیداها در خصوص احراز هویت افراد رای گیرنده و عدم زدن مهر در شناسنامه ها و غیره، تصریح کرد: در کشور ما هر انتخاباتی قانون خاص خودش را دارد؛ مثلا در انتخابات مجلس پنج مدرک برای احراز هویت به رسمیت شناخته شده اما برای ریاست جمهوری دو مدرک مورد تایید است. اتفاقاً استقبال مردم در انتخابات اخیر با کارت ملی بود که جای مهر هم ندارد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه نظارت بر انتخابات و استفاده از نهادهای بین‌المللی، بیان کرد: مدل نظارت در کشورمان مردمی است و آرای حق الناس محسوب می‌شود؛ تعداد فراوان ناظران بیانگر اهمیت نظارت است لذا ما تجارب خوبی داریم و می‌توانیم در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم. مدل مردمی و جمع سپاری است و نمایندگان کاندیداها نیز حضور دارند.
 
طحان نظیف در خصوص روند بررسی آرای، گفت: پس از اتمام رای گیری، کار شمارش آغاز می‌شود و هر گاه شمارش تمام شود شاهد تجمیع آرای خواهیم بود. با توجه به تعداد اندک کاندیداها، روند سریع تر خواهد بود.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص دخالت های خارجی و نهادی برای جلوگیری از این امر، اظهار کرد: در بند شش سیاست کلی انتخابات موضوع ممنوع این امر از سوی کاندیداها مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است لذا در کشورمان این امر اهمیت دارد. به نظرم نظام حقوقی ما قوانین محکم و قوی در این خصوص دارد تا از دخالت بیگانگان جلوگیری کند.
 
وی ادامه داد: کاندیداهای مختلف نیز انسجام و فهم منافع ملی را دارند که نسبت به این امر چه نوع برخوردی داشته باشند؛ باید یادآور شد تلاش برای دخالت های خارجی در کشورهای مختلف وجود دارد اما نظام حقوقی ما قوی است.
 
طحان نظیف در خصوص اقدام برخی کاندیداها و اعلام پیروزی زودهنگام، تصریح کرد: وزارت کشور مرجع اعلام رسمی نتایج است لذا توصیه می‌شود ستادها از هر نوع اظهار نظر غیر رسمی خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم اخبار خوبی توسط رسانه های مختلف از حضور پرشور مردمی به دنیا مخابره شود و انتخابات پیش رو موجب سرفرازی بیشتر مردم ایران شود./
 
پایان پیام
  • کد خبر : 380008
کلمات کلیدی
فاطمه ضرغامی
خبرنگار

فاطمه ضرغامی

آخرین اخبار