خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/09 - 12:48
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : سیاسی
طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

برگزاری انتخابات الکترونیک در ۱۷۰۰ شعبه أخذ رای/ نظارت بر روند انتخابات با حضور ۲۳۰ هزار ناظر مردمی

سخنگوی شورای نگهبان از برگزاری انتخابات الکترونیک در یک هزار و هفتصد شعبه اخذ رای خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست خبری هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (چهارشنبه ۹ اسفندماه) با حضور رسانه های داخلی و خارجی در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه ناظران در انتخابات مردمی هستند، گفت: در این دوره از ۲۳۰ هزار رابط مردمی استفاده می‌شود که هیچ رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند. در این میان در روز أخذ رای، حدود ۶۲ هزار نماینده، از سوی افراد کاندیدا نیز در محل های اخذ رای حضور دارند‌.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: در این میان حدود ۸۰۰ هزار نفر از عوامل اجرایی در پای صندوق های رای ایفای نقش و وظیفه می‌کنند.

طحان نظیف افزود: در حوزه امنیت نیز ۲۵۰ هزار نفر از سوی دستگاه های امنیتی ذیربط ایفای نقش خواهند کرد.

وی تصریح کرد: حدود ۱۷۰۰ شعبه در شهرهای منتخب که از سوی وزارت کشور اعلام شده، انتخابات به صورت الکترونیک برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: امیدوارم سه راهبرد رقابت، امنیت و سلامت، به تحقق مشارکت حداکثری مردم و انتخاب سرنوشت خود منتهی شود.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی در مورد اهمیت مشارکت مردمی، ادامه داد: نظام اسلامی ایران ریشه های مردمی و انسانی دارد و امور بر اساس نظر مردم سامان یافته است. بر این اساس مشارکت دارای اهمیت است.

وی در رابطه با اینکه آیا برای شورای نگهبان اهمیت دارد کدام گروه‌ یا جریان در انتخابات موفق می‌شود، گفت: خیر، شورای نگهبان نسبت به هیچ فهرست یا گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد و همه چیز بر اساس نظر مردم تعیین می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص بررسی میزان برگزاری انتخابات در دیگر کشورها، اظهار کرد: بررسی هایی در پژوهشکده شورای نگهبان صورت گرفته است؛ می‌توان اذعان کرد تا این میزان تایید صلاحیت در کشوری مشاهده نشده است.

طحان نظیف افزود: به ازای هر کرسی ۵۲ نفر در حال رقابت هستند و انتخاب بر اساس نظر مردم صورت می‌گیرد‌.

وی در رابطه با شرکت افراد ساکن خارج از کشور، گفت:‌ انتخابات ریاست جمهوری در خارج کشور برگزار می شود اما در رابطه با انتخابات مجلس با توجه به اینکه محلی انجام می‌شود، در خارج از کشور امکام رای گیری وجود ندارد اما اگر در داخل کشور حضور داشته باشند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت آقای روحانی، اظهار کرد: هر انتخاباتی قانون خودش را دارد که در رابطه با ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و غیره صدق می‌کند. شرایطی برای خبرگان تبیین شده لذا باید فرآیند از سوی فقهای شورای نگهبان طی شود. در خصوص ایشان نیز این موضوع صدق می‌کند و طبیعی است فردی در زمانی شرایط را داشته اما بعداً شرایط را از دست داده است.

طحان نظیف در خصوص میزان تخلفات رخ داده، افزود: شاهد شور و نشاط انتخاباتی در کشور هستیم. اکنون گزارش ویژه‌ای از تخلف دریافت نکرده ایم. بر اساس قانون انتخابات، شورای نگهبان ناظر انتخابات است و در این میان بررسی صلاحیت ها تا زمان صدور اعتبارنامه انجام می‌شود. قانون پیش بینی کرده اگر اسناد جدیدی بدست بیاید بررسی شود اما تجربه نشان داده این موارد محدود است.

وی در رابطه با میزان رد صلاحیت ها، تصریح کرد: قانون معیار هایی را برای صلاحیت افراد پیش بینی کرده است؛ بر اساس قانون هیات های اجرایی ۱۵ روز و هیات های نظارت ۵۰ روز فرصت داشتند نظر بدهند و نهایتاً شورای نگهبان نظر نهایی را اعلام می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه، بیان کرد: از حدود ۲۰ هزار نفر که شرایط ثبت نام داشتند، ۱۵ هزار نفر تایید صلاحیت شدند که مابقی یا ردصلاحیت شدند یا شرایط آنها احراز نشده است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی نسبت به میزان درصد کاندیداهای خانم و آقا و بازه سنی آنها، ادامه داد: حدود ۱۲ یا ۱۳ درصد خانم ها بوده و مابقی آقایان هستند. بر اساس قانون سن شرکت کننده ۳۰ سال تا ۷۵ سال است.

وی در این رابطه، گفت: آمار سنی بر اساس محدوده قانونی است لذا می‌توان اذعان کرد مطابق آمارها، حدود ۴۰۰ نفر دهه هفتادی و بیش از ۳ هزار نفر دهه شصتی هستند و در این میان افراد با تجربه نیز حضور دارند. مهم نظر مردم است که به کدام جریان و افراد رای می‌دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص میزان مشارکت مردمی، اظهار کرد: مشارکت در انتخابات همواره دارای نوسان بوده است لذا این نوسان همیشه در سطح متوسط و رو به بالا بوده است.

طحان نظیف افزود: مشاهدات میدانی و نظرسنجی های دانشگاهی و غیردانشگاهی نشان دهنده مشارکت خوب در انتخابات خواهیم بود.

وی در خصوص نقدهای وارد شده به شورای نگهبان نسبت به ردصلاحیت ها و غیره، گفت: شورای نگهبان نهاد عالی حقوقی بوده و مبتنی بر مکانیزم های پیش بینی شده در قانون به وظایف خود عمل می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در این راستا، اظهار کرد: ما در شورای نگهبان به هیچ عنوان نگاه حزبی، جناهی و غیره به افراد نداریم؛ در پرسش نامه ثبت نامی، هیچ الزامی برای اعلام نگاه حزبی وجود ندارد.

طحان نظیف در این زمینه، افزود: کسانی که شرایط پیش بینی شده در مفاد قانون را داشنه باشند، می توانند در انتخابات حضور داشته باشند. برای شورای نگهبان رعایت شدن حق مردم و داوطلبان بر اساس قانون اهمیت دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خارجی حاضر در این نشست خبری در خصوص مولفه های رد یا تایید صلاحیت افراد، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم قانون انتخابات ترجمه شده و در اختیار رسانه‌های خارجی قرار بگیرد تا مطالعه کنند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: ماده ۳۱ الی ۳۳ قانون انتخابات مجلس، شرایطی را ذکر کرده که دارای شرایط شکلی و غیره است. مثلا میزان سن، مدرک تحصیلی و غیره اعلام شده است.

طحان نظیف در خصوص انتخابات آزاد، ادامه داد: بر اساس معیارهای حقوقی انتخابات آزاد، باید شاهد برگزاری انتخابات مردمی، آزاد و غیره را شاهد باشیم که این موضوع در کشورمان رعایت می‌شود. در برخی از کشورها شرکت در انتخابات اجباری است یا حتی برای افراد جریمه در نظر گرفته می‌شود که هیچ کدام از این موارد در کشورمان وجود ندارد‌.

وی در خصوص سوال خبرنگار خبرگزاری خارجی نسبت به بروز ناامیدی برای مردم بخاطر ردصلاحیت افراد، گفت: برای هر کرسی ۵۲ نفر شرکت و رقابت می‌کنند؛ به ازای هر ۴ ثبت نام کننده، ۳ نفر رقابت می‌کنند. آیا در کشورهای خارجی این رویه وجود دارد؟.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با وعده‌های خارج‌ از عرف برخی از داوطلبان، اظهار کرد: در ماده ۸۲ قانون وعده های خارج از قانون را جرم تلقی کرده است؛ اگر چنین وعده‌هایی مشخص و ثابت شود، علاوه بر مجازات، محرومیت از نمایندگی نیز پیش بینی شده است.

طحان نظیف در خصوص تغییر روابط با آمریکا از سوی مجلس جدید و همچنین اقدامات مجلس خبرگان، افزود: بنده اهل پیش گویی نیستم؛ مردم هستند که ترکیب مجلس آینده را مشخص می‌کنند. مجلس قوی می‌تواند تصمیمات مهمی را اتخاذ کند. همچنین باید اذعان کرد بر اساس قانون اساسی و خبرگان، وظایف خبرگان رهبری خطیر است و در هر زمان که نیاز باشد، به وظایف خود عمل خواهند کرد./

پایان پیام

  • کد خبر : 376059
کلمات کلیدی
محمدجواد یافتیان
خبرنگار

محمدجواد یافتیان

آخرین اخبار