خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/24 - 13:43
  • زمان مطالعه : 16 دقیقه
سرویس : سیاسی
دقایقی قبل؛

بخش دوم نشست فراکسیون گام دوم انقلاب با حضور منتخبان مجلس دوازدهم آغاز شد

بخش دوم نخستین نشست فراکسیون گام دوم انقلاب قوه مقننه با حضور منتخبان مجلس دوازدهم آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ نخستین نشست فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس دوازدهم از صبح امروز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه در حال برگزاری است و دومین بخش این نشست دقایقی قبل با حضور منتخبان دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

زنگنه: یک نماینده در مجلس می‌تواند منشا تحولات موثر باشد

محسن زنگنه رئیس فراکسیون گام دوم انقلاب اسلامی در بخش دوم این نشست، گفت: این نشست برای تشریح تجربیات و اقداماتی است که نمایندگان مجلس یازدهم به عنوان نمایندگان جوان مجلس تحت عنوان گام دوم انقلاب خدماتی را که انجام دادند به اشتراک بگذارند.

وی ادامه داد: در این نشست 85 نماینده در رده سنی 35 تا 47 سال بدون توجه به لیست و جناح دعوت شدند.

زنگنه با اشاره به اینکه مجلس تلاش وافری برای تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت داشت، ادامه داد: در سال گذشته 60 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای این قانون اختصاص داده شد و اتفاقات خوبی در کشور رقم خورد و این قانون در راستای تلاش بسیار آقای بانکی پور به تصویب رسید، لذا یک نماینده در مجلس می تواند برخلاف دولت و سایر دستگاه ها منشا تحولات موثر باشد.

بانکی پور: مجلس دوازدهم باید ماموریت محور باشد/ جلوگیری از کاهش نرخ باروری و ایجاد الگوی چندفرزندی در مجلس یازدهم

امیرحسین بانکی پور در ادامه نشست فراکسیون گام دوم انقلاب با بیان اینکه همان طور که در مجلس یازدهم مطرح شد، در مجلس دوازدهم باید مأموریت محور حرکت کنیم تا به نتیجه برسیم، گفت: ضروری است در مجلس دوازدهم هر نماینده موضوعی را انتخاب کرده و بر روی آن متمرکز شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص قانون جوانی جمعیت افزود: مجلس به راحتی مسئله‌ای را اصل 85 نمی کند ولی این مجلس به 85 شدن قانون جوانی جمعیت رأی داد و اگر همراهی مجلس نبود این امر محقق نمی شد.

وی ادامه داد: این مجلس می‌تواند دوشنبه را مخصوص کمیسیون مشترک قرار دهد و این کمیسیون مسائل اصلی مانند بورس، بانک و ... که از مسائل اصلی است را باید به صورت متمرکز و مأموریت محوری بررسی کند چرا که در غیر این صورت به نتیجه نمی رسیم.

این نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های قانون جوانی جمعیت این بود که سال اول مجلس تصویب شد و فرصت پیگیری آن پیدا کردیم. قانون های خوب دیگری نیز در مجلس یازدهم به تصویب رسید اما اجرا نشد لذا پیشنهاد می‌کنم در دوره جدید که تلاش شود تا هر نماینده مأموریت پیگیری قوانینی را به عهده بگیرد و در این میان باید به سراغ تصویب قوانین متناسب با سیاست های ابلاغی رویم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تا قانون نوشته نشود، سیاست ها پیگیری نمی شود، بیان کرد: نمایندگان جدید باید مأموریت خود را از بین سیاست های ابلاغی رهبری انتخاب کنند و در آن حوزه تخصص و دغدغه‌ داشته باشند تا اگر نظرات کارشناسان مغایر بود، بتوان به درستی تصمیم‌گیری کرد.

وی در خصوص لایحه جوانی جمعیت نیز گفت: با توجه به نتایج ثبت احوال از سال 94 نرخ باروری صعودی بود، امسال اولین سالی است که در 14 استان شاهد افزایش زاد و ولد بودیم. در 10 سال اخیر تعداد مادران 25 تا 40 سال به شدت کاهش یافته است، لذا  دو کار اساسی در این خصوص انجام دادیم؛ اول اینکه از کاهش نرخ باوری جلوگیری کردیم و دوم الگوی چند فرزندی در جامعه ایجاد کردیم که شاهد اتفاقات خوبی نیز بودیم.

مجتبی یوسفی نیز در ادامه با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در اجلاسیه سوم و چهارم که فرمودند مجلس یازدهم نظام مسائل را شناخت و برای حل آنها تلاش کرد تا قوانینی را مصوب کند، گفت: با وجود اینکه مجالس و دولت‌ها خوب عمل کرده‌اند اما مردم گلایه‌مند هستند چرا که مشکلات حل نشده است، مشکل اینجاست که یا اولویت‌بندی در قوانین درست نیست یا در اطلاع‌رسانی مشکل وجود دارد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس در خصوص کارهای انجام شده مجلس یازدهم در زمینه اشتغال و کسب و کار و رونق ادامه داد: در سال 1400 قانون دو قانون تصویب شد؛ قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که ارائه کننده خدمات علمی با هزینه اولیه اشتغال پایین و بهره وری بالا بود. یک قانون زمان به خوبی اجرا می شود که جنبه بازدارندگی داشته باشد، در این زمینه بازدارندگی‌های لازم در نظر گرفته شد. قانون دیگر در زمینه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس  بیان کرد: ما می‌خواهیم محصولی نهایی در جهت اشتغالزایی با بهره‌وری بالا و هزینه اولیه تولید پایین و انرژی کم تولید کنیم. در صورت انجام صادرات، ارز در اختیار صادرکننده قرار می‌گیرد که با ایجاد تورم، سرمایه او نیز افزایش می‌یابد.

یوسفی کار اقدام دیگرمجلس یازدهم را اعمال مالیات بر روی محصولات خام و نیمه خام عنوان کرد و گفت: در حوزه مسکن نیز قانون مالیات بر خانه‌های خالی که از سال 94 کنار گذاشته شده بود نیز در دستور کار قرار گرفت. در این حوزه دو کار می‌توان انجام داد؛ ساخت و ساز که در بلند مدت انجام می‌شود و طرف عرضه است و طرف دیگر تقاضا است که باید در این حوزه مدیریت‌های لازم انجام می‌شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم نیز بیان کرد: از آنجایی که ارزش پول پایین آمده مردم به سراغ خرید سکه، ارز و دلار می‌روند، به همین دلیل خلق نقدینگی انجام نمی‌شود بنابراین تورم ایجاد می‌شود. از طرف دیگر پول باید در جهت تولید به کار گرفته شود نه واسطه‌گری و از آنجا که ارزش پول کاهش می‌یابد بنابراین با انجام کار واسطه گری ارزش پول تا 20 برابر افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در سامانه که قصد راه‌اندازی برای مالیات بر خانه‌های خالی بود، نسبت به درآمد خیلی پایین‌تر بود که اصلا نگاه غلط بود، بحث درآمد نبود بلکه استفاده از رگولاتوری برای بازدارندگی است. این قانون در جهت بازدارندگی به روز شد، این قانون برای مردم عادی که دو واحد مسکونی در نقاط مختلف ایران دارد، نیست بلکه برای انبوه سازانی است که 500 واحد دارند که باید به چرخه مصرف برود. خرید و فروش یا رهن و اجازه شامل این قانون نمی‌شود، خانه خالی تا دو سال شامل مالیات نمی شود و بعد از آن 10 درصد مالیات به آن تعلق می گیرد. در بازه 5 ساله که 60 تا 70 درصد باید مالیات بدهد که نگهداری آن به صرفه نیست.

یوسفی اضافه کرد: در ماده 4 قانون جهش تولید مسکن تأمین منابع مالی از قبیل اختصاص 20 درصد اعتبار برای تسهیلات مسکن اشاره شده است. وام بانکی به این منظور از بنگاهداری و سوداگری جلوگیری می‌کرد چرا که مضاربه یک ساله برای بانک‌ها با سود 40 درصد نفع بیشتری به همراه داشت. قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی و در حوزه انرژی هم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از اقدام دیگر مجلس یازدهم بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی، در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، در حوزه خودرو با تلاش کمیسیون صنایع قانون حمایت از دانش بنیان‌ها در حوزه خودروسازی، در حوزه رقابت  با واردات خودروهای نو و دست دوم جهت مدیریت بازار از جمله اقدامات مجلس یازدهم بود.

یوسفی افزود: بنابراین نیاز است در این دوره از مجلس هر نماینده در یک کمیسیون بر اساس تخصص و علاقه وارد شده و  یکی دو موضوع را انتخاب کند تا به ثمر برسد، مثلا لایحه مشارکت عمومی و خصوصی که در کمیسیون عمران مانده بود، گره کور حل بیش از 3 هزار همت پروژه های نیمه تمام بود. باید ادبیات درستی در حوزه قانونگذاری و نظارت از شرح  وظایف قوه قضائیه به مردم برسد و همچنین خودمان نیز در این زمینه کمک کنیم، قوانین مهمی وجود دارد اما برای حل آن نیازمند قانون مادر است. این دو اقدام باید در حوزه قانونگذاری و تقنین و حوزه اطلاع رسانی و بالا بردن سطح اطلاعات عمومی مخاطب انجام شود؛ در این صورت مخاطب درست قضاوت می‌کنند و مسئول اجرایی کار خود را به دوش نماینده نمی‌اندازد تا نشان از ناکارآمدی قوه مقننه باشد.

آزاد: عملکرد موثر کمیسیون اصل نود مجلس در بحث نظارت

الهام آزاد عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس با ابراز امیدواری از اینکه منتخبین مجلس دوازدهم خادمان خوبی برای ملت و کشور باشند، گفت: جوانان مهمترین کلیدواژه ای است که در بیانیه گام دوم انقلاب مورد تاکید رهبر معظم انقلاب گرفت؛ قدرت و اختیارات نمایندگان بر اساس قانون گسترده است و نقش موثری در سیاست های کلی نظام دارند و امیدواریم بتوان در مجلس دوازدهم با قدرت و توان بیشتری عمل کنیم کنیم؛ بنده به عنوان تنها خانم عضو اتحادیه بین المجالس بودم و در این اتحادیه 180 کشور عضو هستند و تلاش کردیم در اجلاسیه ها فرآیند و رشد زنان پس از انقلاب اسلامی را تبیین کنیم زیرا تفسیرهای غلط واهی در رابطه با زنان ایران وجود داشت و امیدواریم در مجلس دوازدهم زنان نقش تاثیر پذیرتری داشته باشند و با خلاقیت و ابتکار عمل این نقش را دوچندان کنیم.

وی ادامه داد: نمایندگان زن مجلس دوازدهم 14 نفر هستند و معتقدم این تعداد کم نیستند و می توان با هم افزایی و قدرت و پشتکار در مسیر رفع مشکلات گام برداریم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به صورت فعال و پویا در بعد نظارتی بسیار خوب عمل کرد و فعالانه در بعد نظارتی عمل کرد. طرح جامع حدنگار با پیگیری و نظارت کمیسیون اصل ۹۰ به خوبی اجرایی و از ۶ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافت.

آزاد با اشاره به اقدامات موثر کمیسیون اصل 90 مجلس، گفت: ما در کمیسیون به صورت فعال و پویا در بعد نظارتی بسیار خوب عمل کردیم و در این رابطه اجرای طرح حدنگار و کاداستر با پیگیری های کمیسیون اصل 90 از 6 درصد به 60 درصد رسید و در مورد تامین دستبند و پابند الکترونیک، نظارت بر زندان ها و بازاجتماعی شدن آن ها اقدامات موثری انجام شد و همچنین به عملکرد وزارت دادگستری، استرداد مجرمان و اموال ناشی از جرم ورود موثری داشتیم و همچنین بحث اصلاح قانون چک را در کمیسیون پیگیری کردیم که کاهش جمعیت کیفری را در پی داشت و استقبال منتخبان مجلس دوازدهم برای حضور در این کمیسیون نشانه این است که ما در مورد مباحث مختلف اقدامات موثری انجام دادیم و امیدواریم با هم در مسیر درستی حرکت کنیم.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با یادآوری اینکه مصوبات و قوانین ما با سیاست های کلی مغایرت ندارد، تصریح کرد: البته باید دانست که تا چه اندازه قوانین را در راستای این سیاست ها تصویب کردیم.

شریعتی: در مورد ناترازی انرژی نگرانی وجود دارد

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی هم در ادامه نشست، گفت: رهبر معظم انقلاب در آغاز فعالیت مجلس توصیه کردند که که بین خودتان و افراد با تجربه خط کش نگذارید بلکه باید از تجربیات آنها استفاده شود و نباید این گونه احساس شود که دو طیف هستیم  و معظم له در آخرین دیدار با نمایندگان هم تاکید کردند که مسابقه برای ارتقای جایگاه نداشته باشید و نباید این تلقی ایجاد شود که ما از الان برای جایگاه های دیگر تلاش می کنیم و همین یک صندلی اینقدر اثرگذاری دارد که نیاز به رفتن در هیات رئیسه و یا سایر پست‌ها و صندلی‌ها نیست.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند نمایندگان با شناخت و پاکدستی وظیفه قانون گذاری را انجام دهند و مجلس ۲ کارکرد سیاسی و تخصصی دارد. عمده کار در کمیسیون‌ها تخصصی است و در فراکسیون‌ها هم تخصصی است و نباید انگیزه سیاسی در مجلس بر مسائل تخصصی غلبه کند؛ کمیسیون ها بار اصلی صحن را به دوش می کشند تا طرح ها و لوایح سریع تر به نتیجه برسند.

وی با یادآوری اینکه در مورد ناترازی انرژی نگرانی وجود دارد، زیرا در حوزه صنعت، تولید و درآمد کشور تاثیرگذار است، افزود: حدود 5 هزار میلیارد تومان در بودجه 1403 برای واردات بنزین پیش بینی شده البته در مورد پراکندگی در حوزه انرژی سازمانی ذیل رئیس جمهور تشکیل می شود و در حوزه ناترازی برق و ساماندهی حوزه برق، نفت و گاز اقدامات خوبی در کمیسیون صورت گرفته و روابط مالی شفاف و اصلاح شد و باید به حوزه ناترازی ها توجه کرد.

شریعتی با یادآوری اینکه نباید در این فراکسیون کار سیاسی کرد بلکه باید کار تخصصی انجام داد، گفت: باید توان هایمان را جمع و به هم کمک کنیم، سال 1403 سال طلایی کار ما است زیرا سال اول فعالیت مجلس دوازدهم و آخر دولت سیزدهم است و باید 4 کار اولویت دار و زود بازده را با همکاری دولت به سرانجام برسانیم و برخی معضلات را در قانون گذاری و نظارت به ویژه برای طبقات محروم جامعه حل کنیم. می توان در این فراکسیون گام های بزرگی برداریم و خروجی خوبی را برای مجلس دوازدهم رقم بزنیم.

خدادادی: باید اثرات، ثمرات و دستاوردهای انقلاب برای نسل جوان تبیین شود

زهرا خدادادی منتخب مجلس دوازدهم در ادامه این نشست، با اشاره به اینکه فراکسیون گام دوم انقلاب بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب، فراکسیونی جوان و فعال است، گفت: در بیانیه گام دوم دو نکته اساسی مطرح شده که یکی تبیین 40 سال گذشته انقلاب است و باید اثرات، ثمرات و دستاوردهای آن برای نسل جوان تبیین شود زیرا این موضوع بین نسل جوان و انقلاب شکاف ایجاد کرده و انتظار این بود که جوانان قرابت بیشتری را با ارزش های انقلاب داشته باشند اما در این حوزه کم کاری شده که نمونه آن کاهش شرکت در انتخابات و بی حجابی بوده است و باید در فراکسیون این مسائل را تبیین کنیم.

وی ادامه داد: راهبرد و افق آینده هم نکته دوم است که باید با استفاده از نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف در مسیر پیشرفت در بحث تولید و اقتصاد گام برداشت و بر اساس فرمایشات رهبری ضعف مدیریت و تحریم ها دو چالش اساسی است، البته ضعف مدیریت بیشتر به چشم می خورد و امیدواریم در 4 سال آینده بگوییم که در راستای بند به بند این بیانیه چه اقداماتی انجام شده است.

فلاحی: باید در حوزه تولید اقدامات موثری انجام داد

فلاحی دیگر نماینده منتخب مجلس دوازدهم هم در ادامه این نشست با تاکید بر ضرورت توجه به نیروی انسانی با بهره وری بالا تاکید کرد که رکود و سوءمدیریت مشکلات زیادی را ایجاد کرده و امیدواریم بتوانیم در حوزه تولید اقدامات موثری انجام دهیم.

قاسمی: ضرورت توجه بیشتر به شان نظارتی مجلس

قاسمی نماینده منتخب مجلس دوازدهم هم بر ضرورت توجه بیشتر به شأن نظارتی مجلس تاکید کرد و گفت: باید دانست که نقش بانک ها در انجام وظیفه در جهت تولید مسکن چه میزان بوده و چرا بیش از 76 درصد در تامین منابع کوتاهی کرده اند، در این رابطه نقش نظارتی مجلس کجا بوده است؛ متاسفانه برنامه محور نیستیم و علیرغم داشتن برنامه به آن توجه نمی شود البته توجه به ردیف های خارج از بودجه هم امری مهم است.

وی ادامه داد: شأن نظارتی مجلس را باید با تشکیل کمیته هایی مدنظر قرار دهیم و متاسفانه تاثیرات مناسبی در مورد اعتبارات در قالب ارز نیمایی و ترجیحی نداشتیم و باید بازنگری لازم را در تبیین رویکرد مبانی بودجه ای داشته باشیم.

زنگنه: مجلس دوازدهم از نظر سنی 2 تا 3 سال نسبت به مجلس یازدهم جوان تر شده است

محسن زنگنه در ادامه بخش دوم نشست فراکسیون گام دوم انقلاب با بیان اینکه ایجاد تحول در مجلس از مسیر نمایندگان می گذرد، گفت: بحث نیروی انسانی مهم است و نیروی انسانی متخصص در مجلس موضوعی مهم تر است.

وی ادامه داد: مجلس آینده نسبت به مجلس فعلی از نظر دانش و تخصص نمره بالاتری خواهد داشت و از نظر سنی نیز 2 تا 3 سال جوان تر شده است و این موضوع امید را در جامعه افزایش می دهد.

زنگنه با تاکید بر اینکه باید مصلحت مردم و کشور را بر مسائل حزبی و رفاقت های منطقه ای و مصلحت های کاری ترجیح داد، افزود: به طور حتم مجلس باید از دولت حمایت کند و موانع پیش روی آن را بردارد و این چیز بدی نیست که مجالس وظیفه خودشان را کمک به دولت بدانند البته این مهم به معنای تمجید و تعریف از لوایح و سیاست های دولت نیست و در صورتی که نقدی بر دولت داشته باشیم به معنای عدم حمایت نخواهد بود.

رئیس فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس یازدهم ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه ارزی در بند (س) تبصره 6 بودجه برای معافیت های مالیاتی سقف گذاشتیم اما برخی انتقاد کردند که این تبصره باعث متضرر شدن شرکت های خصوصی و بورس می شود در حالی که به هیچ وجه چنین کاری انجام نمی شود و این مهم به معنای مخالفت با دولت نیست بلکه در جهت اصلاح امور کشور است؛ متاسفانه ارز ارزان هیچ گاه در محصول نهایی و سر سفره مردم نمی آید.

وی با یادآوری اینکه مجلس یازدهم اصلاح ساختار بودجه را به خوبی انجام داد که از محل شفافیت بودجه شاهد اتفاقات خوبی مانند افزایش رقم یارانه‌ها بودیم، تصریح کرد: در بحث تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار امضاهای طلایی حذف شد و امروزه حتی یک فروش مجوز نداریم زیرا موضوع صدور مجوزها تسهیل و روان شد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس یازدهم با بیان اینکه بر ضرورت توجه به شایسته سالاری تاکید کرد و گفت: باید نمایندگان بدون اینکه به منافع و آینده کاری خود فکر کنند بر اساس تخصص ها عضو کمیسیون ها شوند؛ متاسفانه در برخی موارد رؤسای کمیسیون های تخصصی بر اساس لابی گری انتخاب می شوند، در این رابطه مجلس یازدهم چند قدم از مجلس دهم جلوتر بود و به این موضوعات کمتر توجه داشت؛ بهتر است نمایندگان جدید جوگیر فضای سیاسی مجلس نشوند و امیدواریم در کنار همه فراکسیون های سیاسی بتوان به مسائل اساسی و اصلی کشور توجه کرد و فراکسیون تخصصی و کارآمدی را داشته باشیم و پس از راه اندازی مجلس با هم همفکری لازم را خواهیم داشت و ساختاری را برای فراکسیون ایجاد خواهیم کرد و باید به هم کمک کنیم که در مجموع فرآیندها به صورت درست پیش برود./

پایان پیام

  • کد خبر : 378347
کلمات کلیدی
گل زری  فرخنده بخش
خبرنگار

گل زری فرخنده بخش

آخرین اخبار