خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/06/19 - 13:38
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
سرویس : سیاسی
نمایندگان ملت تحلیل و ارزیابی کردند:

بازسازی خاطره شکست حصر آبادان با شکست حصر دیرالزور / کردهای آمریکایی در تدارک برخورد با ارتش سوریه

نمایندگان ملت با بیان این که شکست حصر دیرالزور منجر به افزایش قدرت تهاجمی ارتش سوریه و توان اقتصادی دمشق خواهد شد از برنامه ریزی کردهای آمریکایی برای برخورد با ارتش سوریه را مطرح کردند.

خبرگزاری خانه ملت ، گروه سیاسی: ارتش سوریه و ائتلاف متحدین دمشق دیروز(شنبه) محاصره داعش از فرودگاه دیرالزور را هم شکستند تا داعش یک شکست مهم دیگر را در شرق سوریه متحمل شود.همزمان با موفقیت‌های ارتش سوریه، منابع محلی می‌گویند،‌ فردی موسوم به «ابو لادن العراقی» که والی داعش در شهر مهم المیادین در جنوب شهر دیرالزور (در جنوب استان دیرالزور) است، گریخته است.



از سوی دیگر، خبرگزاری آناتولی در خبری به نقل از منابع محلی در سوریه اعلام کرد: «عملیات نیروهای «پ.ی.د» و «پ.ک.ک» با حمایت آمریکا برای حمله به دیرالزور از سمت شمال این شهر آغاز شده است.»



بنا به اعلام خبرگزاری دولتی ترکیه، عملیات این نیروها از منطقه شدادی در جنوب حسکه فرماندهی می شود و عوامل «پ.ی.د» و «پ.ک.ک» از منطقه قرق یدی از توابع حسکه به سوی جنوب غرب پیشروی کرده و به سوی دیرالزور در حال حرکت و پیشروی هستند. بخش اعظم دیرالزور که پیش از جنگ در سوریه 230 هزار تن جمعیت داشت، از جولای 2014 در اشغال داعش است و حومه این شهر در کنترل نیروهای داعش و ارتش سوریه قرار دارد.



شایان ذکر است که فرودگاه دیرالزور یک فرودگاه نظامی است که به ساکنان این شهر نیز خدمات مسافرتی ارائه می کرد. این فرودگاه دارای مساحت 22 کیلومتر مربع و باندی به طول سه هزار و عرض 45 متر است.



استان دیرالزور در شرق سوریه در مرز این کشور با عراق و شهر دیر الزور در کرانه رود فرات واقع شده است.










ولی الله نانواکناری 3406753/7/2016 6:39:05 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/03/201603109461680680_Thum.jpg

ولی الله نانواکناری


شکست حصر دیرالزور یادآور خاطره شکست حصر آبادان



ولی الله نانواکناری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: ائتلاف متحدین دمشق ظرف شش سال گذشته در مقابل تروریست های تکفیری و معارضین سوری مقاومت کرده تا امروز شاهد پیروزی های راهبردی ارتش سوریه باشیم.



نماینده مردم بابلسر در مجلس شورای اسلامی گفت: آزادی و پاکسازی حلب اتفاقی بود که معادلات جنگ سوریه را در سال گذشته دست خوش تغییر و تحول کرد که سرپل شکست داعش بود.



وی در ادامه افزود: دومینوی فروپاشی تروریست های تکفیری که از حلب آغاز شده بود همچنان ادامه دارد و ما شاهدیم که محاصره پایگاه هوایی دیرالزور پس از 3سال مقاومت شکسته شد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: شکست حصر دیرالزور یک پیروزی استراتژیک در جنگ سوریه است که به نوعی یادآور شکست حصر آبادان در جنگ تحمیلی است.



وی بیان داشت: پایگاه هوایی و منطقه دیرالزور به لحاظ سیاسی ، اقتصادی ، نظامی ، اطلاعات و امنیتی دارای اهمیت راهبردی است که روند سقوط سنگر به سنگر داعش را تثبیت می کند.



نانواکناری تصریح کرد: امکان حضور نیروهای تازه نفس ارتش سوریه در پایگاه هوایی دیرالزور به ائتلاف متحدین دمشق قدرت مانور بیشتری برای وارد کردن ضربات کشنده به داعش فراهم می کند.



وی با اشاره به حضور منسجم ارتش سوریه ، نیروهای مقاومت و عملیات هوایی جنگنده های روسیه گفت: ائتلاف متحدین دمشق به توانایی بالایی برای حملات هماهنگ دست یافته است که موفقیت آنها را در مراحل بعدی جنگ سوریه تسریع خواهد کرد.



گفتنی است که ارتش سوریه با کمک نیروهای مقاومت و پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسی و سوری موفق شد محاصره داعش بر فرودگاه دیرالزور را بشکند. پس از آزاد شدن بلندی‌های الربیعات و پس از آنکه داعش بر اثر شدت درگیری‌ها مواضع خود در محور فرودگاه را خالی کرد، ارتش سوریه و متحدین از محور «المقابر» در جنوب غرب شهر، خود را به فرودگاه رساندند.



شبکه‌های اسکای نیوز و الحدث (وابسته به العربیه) نیز به نقل از منابع وابسته به دولت سوریه به رسیدن نیروهای ارتش به فرودگاه دیرالزور اذعان کردند. درگیری‌ها در این محور ادامه دارد و جنگنده‌های روس نیز همچنان عقبه داعش در چندین محور را هدف می‌گیرند.



بیش از 400 مین و بسته انفجاری در مسیر فرودگاه خنثی شد همچنین دو محله هرابش و طحطوح نیز به همراه شکسته شدن محاصره فرودگاه آزاد شد.سه‌شنبه هفته گذشته نیز ارتش سوریه پس از پیشروی 20 کیلومتری به سوی مقر تیپ 137، موفق شد محاصره داعش بر شهر دیرالزور را نیز بشکند.



شهر دیرالزور، مرکز استان دیرالزور در شرق سوریه، سه سال و حدود دو ماه در محاصره داعش قرار داشت.










ابوالفضل حسن بیکی 3406756/25/2016 1:17:16 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606100689874533_Thum.jpg

ابوالفضل حسن بیکی


آزادی دیرالزور شکست پایتخت سرّی داعش



ایوالفضل حسن بیکی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت گفت: سنگ بنای فتنه تروریست های تکفیری برای تسخیر خاک عراق و سوریه در جهت تشکیل آنچه که «دولت اسلامی عراق و شام» می خوانند گذاشته شد تا آمریکا و رژیم صهیونیستی به اهدافی چندگانه دست پیدا کنند.



نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: بانیان اصلی داعش  به دنبالی برنامه ریزی میان مدت برای تجزیه دو کشور عراق و سوریه در سایه جنگ ادعایی با تروریسم بوده و هستند.



وی در ادامه افزود: تامین امنیت سرزمین اشغالی و رژیم صهیونیستی اصلی ترین راهبرد آمریکا در بالکانیزاسیون خاورمیانه بوده است اما این توطئه تا کنون ناکام مانده است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رویکرد تکفیری- وهابی که داعش دنبال می کرد در حقیقت طراحی و مهندسی شده آمریکایی ها بر لطمه زدن به جهان اسلام است.



وی بیان داشت: ائتلاف کذایی آمریکا برای جنگ با تروریسم در خاورمیانه که با مشارکت اعراب مرتجع تشکیل شد تاکنون هیچ اقدامی در جهت جنگ با داعش انجام نداده است.



حسن بیکی گفت: ائتلاف متحدین دمشق با حضور ارتش عراق و ارتش سوریه تنها دشمنان اصلی تروریسم تکفیری بوده اند و تاکنون ضربات کشنده ای به داعش وارد کرده اند.



وی تصریح کرد: در طول 6 سال گذشته جنگی خانمان سوز با تروریست های تکفیری درجریان بوده است اما از یک سال پیش به این سو شاهدیم که که داعش مجبور به عقب نشینی سنگر به سنگر شده است.



اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک دیرالزور



این نماینده مجلس دهم گفت: امروز عملا با آزادی تلعفر پس از تکمیل پاکسازی موصل خاک عراق از وجود تروریست های تکفیری پاکسازی شده و تنها چند منطقه محدود در دست داعش است.



وی با بیان این که موفقیت ارتش سوریه در دیرالزور از 3 جنبه مورد توجه قرار گیرد ، گفت: تروریست های تکفیری باتوجه به شکست های دومینویی که متحمل شده بودند تمام مراکز فرماندهی خود را به شهر دیرالزور منتقل کرده بودند.



حسن بیکی با تاکید بر اهمیت ژئوپلیتیک دیرالزور گفت: این منطقه به دلیل برخورداری از ذخایر انرژی ، نزدیکی به مرز عراق و ترکیه ، برخورداری از پایگاه نظامی هوایی به پایتخت سرّی داعش تبدیل شده بود.



وی خاطرنشان کرد: امروز تروریست های تکفیری اخراج شده از عراق در سوریه هم دیگر جایی ندارند اما آمریکایی ها با تمام توان تلاش می کنند ادامه حضور داعش را تضمین کنند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بنا به گزارش های فاش شده ، تحلیل موساد و سیا این بوده است که دیرالزور دژ تسخیر ناپذیر داعش است اما ارتش سوریه اثبات کرد قادر به انجام هر عملیات غیر ممکنی است.



وی گفت: آزادی پایگاه هوایی دیرالزور منجر به فراهم شدن زمینه گسترش حملات سریع نیروی هوایی ارتش سوریه را فراهم خواهد کرد.










شهروز برزگر 3406756/25/2016 10:02:51 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606104872861306_Thum.jpg

شهروز برزگر


انسجام سرزمینی و افزایش منابع اقتصادی سوریه با آزادی دیرالزور



شهروز برزگرکلشانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: شکست های دومینویی داعش و سقوط سنگر به سنگر پایگاه های داعش نتیجه 6 سال مقاومت ارتش سوریه ، ارتش عراق تحت حمایت های ایران و روسیه است.



نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت: بانیان داعش گمان می کردند که ظرف چند هفته تروریست های تکفیری همانند طالبان در جنگ افغانستان می تواند دمشق را تسخیر کند اما در عمل دیدیم که این توطئه ناکام ماند.



وی در ادامه افزود: آزادی دیرالزور مراحل بعدی پاکسازی مناطق تحت تسلط  داعش را تسهیل خواهد کرد.



حفظ انسجام سرزمینی و افزایش توان اقتصادی سوریه



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بارزترین نتیجه آزادی شهردیرالزور تثبیت انسجام سرزمینی خاک سوریه است.



وی بیان داشت: دیرالزور گسل مورد توجه طراحان تجزیه کشور سوریه بوده است اما سیطره دمشق مانع جدی در راه توطئه تدارک دیده شده آمریکایی ها است.



برزگرکلشانی گفت: باتوجه به فاصله شهر دیرالزور با مرز عراق ، پیوند نیروهای ارتش عراق با ارتش سوریه به انسجام در مقابل داعش کمک خواهد کرد.  در همین حال ، نیروی تهاجمی دمشق باتوجه به توانایی استفاده از پایگاه هوایی این شهر به شدت افزایش خواهد یافت.



وی تصریح کرد: قطع دسترسی داعش به درآمدنفتی از منابع انرژی دیرالزور و توانایی بهره گیری دمشق از مناطق حاصل خیز کشاورزی این منطقه در حاشیه رود فرات به منابع اقتصادی دمشق کمک خواهد کرد.



انهدام روحیه داعش و توسعه قدرت تهاجمی دمشق



این نماینده مجلس دهم گفت: سقوط سومین شهر راهبردی داعش در شرایطی می شود که آنها در عراق شکست خورده اند و دیگر رهبری منسجم هم ندارند ، منجر به تضعیف شدید روحیه تروریست های تکفیری می شود.



وی تاکید کرد: ارتش سوریه پس از شکست داعش به سراغ گروه های تروریستی دیگر نظیر جبهه النصره خواهد رفت و توانایی گسترش میدان عملیات جنگ با تروریسم را به دست خواهد آورد.



برزگرکلشانی گفت: نکته حائز اهمیت در جنگ با تروریسم این است که سرچشمه های تروریسم تکفیری در خاورمیانه باید مورد هدف گذاری قرار بگیرد و نباید تنها به جنگ میدانی بسنده کرد.










سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر 3406759/4/2017 2:03:14 PMhttp://media.icana.ir/Image/2017/09/201709103419852037_Thum.jpg

سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر


شکست حصر دیرالزور فرصت طلایی سوریه برای شکست نهایی داعش



سیدمحمدجواد ابطحی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: شکست های زنجیره ای تروریست های تکفیری با آزادی تلعفر در عراق و دیرالزور در سوریه نشان می دهد که انسجام دولت کذایی داعش ازهم پاشیده شده است.



نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: زمان بندی 12 هفته ای برای آزادی شهر دیرالزور و پایگاه هوایی این شهر در طول 2 هفته به نتیجه رسید که نشان دهنده از بین رفتن انگیزه های داعش است.



وی بیان داشت: شهر دیرالزور پس از حلب و رقه به عنوان سومین کانون مهم داعش محسوب می شد اما امروز می بینیم که آزادی حلب تکمیل شد و عملا تروریست های تکفیری پایگاه مهی در اختیار ندارند.



ابطحی گفت: فکر تشکیل دولت اسلامی مورد نظر تکفیری که منجر به تسخیر دوسوم خاک عراق و سوریه شده بود امروز عملا ازبین رفته است.



وی تصریح کرد: شکست حصر پایگاه هوایی دیرالزور فرصتی طلایی  است که نباید به تروریست ها فرصت تنفس دارد و عملیات گسترده برای آزادی ادلب و رقه  عملیاتی شود.



این نماینده مجلس دهم گفت: مقاومت جانانه نیروهای ارتش سوریه در 3سال حصر پایگاه هوایی دیرالزور که در تاریخ جنگ های جهان بی سابقه است ، باید مورد تمجید قرار بگیرد.



وی خاطرنشان کرد: امکان سوخت گیری و طراحی عملیات هوایی برای ائتلاف متحدین دمشق منجر به شکل گیری حملات منسجم علیه تروریست های تکفیری خواهد شد. این اتفاقات تحولی مهم در معادلات آینده جنگ سوریه خواهد شد.



تل آویو در تدارک ایجاد چتر حمایتی از داعش



ابطحی ضمن پیش کشیدن حملات گاه و بی گاه جنگنده های صهیونیستی به ارتش سوریه گفت: تل آویو از پایان جنگ سوریه و شکست تروریست های تکفیری به شدت وحشت کرده است.



وی بیان داشت: رژیم صهیونیستی در سکوت شورای امنیت سازمان ملل متحد در تدارک نقض حاکمیت ملی سوریه و ایجاد چترحمایتی برای داعش با حمله به مواضع ارتش سوریه است.



نماینده مردم خمینی شهر در مجلس گفت: سامانه های پدافندی سوریه باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد زیرا نگرانی درباره حملات صهیونیستی برای ادامه حضور داعش جدی است.



وی با اشاره به پرونده های ادعایی درباره حملات شیمیایی در سوریه گفت: استفاده تروریست های تکفیری یا معارضین سوری تسلیح شده توسط رژیم صهیونیستی از تسلیحات شیمیایی برای متهم کردن دمشق گزینه ای است که نباید از ذهن دور کرد.



لزوم نقش آفرینی ریاض در جنگ با تفکر داعش



وی تاکید کرد: شکست های میدانی تروریست های تکفیری منجر به پایان دردسر داعش نخواهد شد زیرا تفکر و رویکرد آنها باید منهدم شود.



ابطحی گفت: تغییر مواضع عربستان سعودی در مسائل خاورمیانه نقطه امیدواری است که ریاض بتواند با ایجاد محدودیت برای شیوخ وهابی و تکفیری بتواند در جهت رفع مشکل داعش به دنیای اسلام کمک کند.



وی در انتها گفت: داعش و رویکرد تکفیری به دنیای اسلام لطمات سنگینی وارد کرده است که تبعات آن گریبان خاندان سعودی را نیز خواهد گرفت. ریاض باید متوجه باشد که تروریسم چاقویی است که دسته خود را هم می برد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 210784
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار