خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/22 - 16:28
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
حیدری با اشاره به سفر وزیر خارجه عراق به ایران؛

امنیت و ثبات پایدار مولفه مهمی برای توسعه روابط است/ نباید تحرکی علیه ایران رخ دهد

نایب رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: مسئولیت تمامیت جغرافیایی عراق با دولت مرکزی این کشور بوده و هر اتفاقی رخ دهد باید پاسخگو باشد که ناامنی در مرزهای مشترک نیز شامل این امر می شود.

شهریار حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  با اشاره به سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران و بررسی توافقنامه مشترک دو کشور برای اخراج گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب از مرزهای مشترک، گفت: مقامات عراقی همواره برای پیگیری موضوعات مختلف و مشترک به ایران سفر می کنند تا بتوان توافقنامه های اقتصادی، سیاسی و غیره را اجرایی کنیم.



نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از یک هزار و 300 کیلومتر مرز مشترک خاکی و آبی میان ایران و عراق وجود دارد و حوزه ژئوپلتیک منطقه محسوب می شود، اظهار کرد: بر این اساس می توان اذعان کرد مباحث امنیتی و ثبات پایدار در میان کشورها یکی از مولفه های مهم برای برقراری و عمیق روابط است.



وی ادامه داد: عراق طی سالیان متعدد در زمان رژیم بعث دچار آسیب هایی شد و پس از آن نیز به واسطه حضور نظامیان آمریکایی و گروه تروریستی داعش خسارات زیادی را متحمل شد؛ اما این مهم در حالیست که اکنون امنیت و ثبات به عراق بازگشته و زمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و دیپلماتیک است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن تاکید بر اینکه دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان در چارچوب قوانین ملی این کشور روابط حسنه ای با تهران دارند، افزود: این مهم در حالیست که مسئولیت تمامیت جغرافیایی عراق با دولت مرکزی این کشور بوده و هر اتفاقی رخ دهد باید پاسخگو باشد که ناامنی در مرزهای مشترک نیز شامل این امر می شود.



نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر این اساس و مطابق توافقنامه ای که منعقد شده، نباید هیچ تحرکی امنیتی علیه ایران در مرزهای مشترک صورت بگیرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 368088
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار