خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/30 - 13:53
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

استماع گزارش معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در آخرین نشست مشهد/ اعضای کمیسیون امنیت ملی در مجامع و شوراها انتخاب شدند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از انتخاب اعضای کمیسیون متبوع خود در مجامع و‌شوراها جهت معرفی به صحن مجلس خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، آخرین نشست تقنینی و نظارتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در شهر مقدس مشهد امروز صبح شنبه ۳۰  تیرماه با حضور کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.

ابراهیم رضائی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح این نشست، گفت: کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس در ابتدای جلسه سیاست های کلی برنامه هفتم در حوزه سیاسی ‌سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی، قانون برنامه هفتم و روند بررسی و رفع نواقص و ابهامات به کمک کمیسیون امنیت ملی مجلس در دور یازدهم را برشمردند.

وی افزود: کارشناسان حاضر در جلسه همچنین یادآور شدند که در حوزه سیاسی و سیاست خارجی قانون برنامه هفتم به موضوعاتی از جمله ساماندهی اتباع خارجی، تقویت دیپلماسی اقتصادی، حمایت از فلسطین و‌محور مقاومت، کنشگری فعال در عرصه منطقه ای و بین المللی و حمایت از ایرانیان خارج از کشور پرداخته شده است.

رضائی ادامه داد: در حوزه دفاعی و امنیتی هم تکالیفی جهت ارتقای توان دفاعی و بازدارندگی کشور، اختصاص حداقل ۵ درصد از منابع بودجه عمومی برای تقویت بنیه دفاعی، استفاده از دستاوردهای دفاعی، تقویت بنیه دفاعی و‌ کمک به افزایش تولیدات معدنی، بهینه سازی خدمت وظیفه عمومی، تقویت بسیج مستضعفین، توسعه پدافند غیر عامل، تقویت امنیت سایبری و‌غیره پیش بینی شده است.

بنا به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برخی از نمایندگان در ادامه جلسه نکاتی را به استناد قانون برنامه هفتم پیرامون مسئله اتباع بیگانه و ضرورت ساماندهی و تصویب قانون تشکیل سازمان ملی مهاجرت، تقویت بسیج و ‌بسیجیان، توجه به ایرانیان خارج از کشور و پدافند غیرعامل را مطرح ‌و بر ضرورت رفع ابهامات و خلاء ها از طریق قانونگذاری و نظارت تاکید کردند.

وی با اشاره به بخش دوم جلسه امروز کمیسیون که با حضور مهدی  صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: ایشان گزارشی از حوزه کاری خود و اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه ارائه کردند و هدف کلی این برنامه‌ها را استقلال اقتصادی کشور، رفع نیازهای اقتصادی، ارزآوری و تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: حوزه‌های ترانزیت و حمل و نقل، صدور خدمات فنی و مهندسی، انتقال تکنولوژی، سوآپ گاز و برق، واردات و صادرات محصولات دانش بنیان از جمله مواردی است که در توسط معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ارائه شد.

رضایی تصریح کرد: همچنین تسهیل مبادلات مالی و ارزی، توسعه زیرساخت‌ها برای حمل و نقل و تجارت از جمله محورهایی بود که ایشان به آن اشاره کردند و به برخی از مشکلات و چالش‌های سیاست خارجی را هم یادآور شدند.

به گزارش خانه ملت؛ وی با بیان اینکه برخی از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی در برخی از شوراها و مجامع انتخاب شدند، تصریح کرد: در هیات امنای موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، سالار ولایت‌مدار نماینده مردم قزوین در مجلس و اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران انتخاب شدند.

رضایی ادامه داد: در دبیرخانه کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین، عباس گلرو نماینده سمنان، احمد عجم نماینده شاهرود، بهنام سعیدی نماینده جیرفت و سید محمود نبویان نماینده تهران انتخاب شدند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران، محمدرضا محسنی ثانی نماینده مردم سبزوار و یعقوب رضازاده نماینده سلماس به صحن مجلس معرفی شدند. همچنین با اجماع اعضای کمیسیون امنیت ملی، علی خضریان نماینده تهران به عنوان نماینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: بنا به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مصوبات این جلسات در طول ایام پیش رو و با همکاری دولت چهاردهم دنبال ‌‌پیگیری می شود./

پایان پیام

  • کد خبر : 380677
کلمات کلیدی
فاطمه رضایی
خبرنگار

فاطمه رضایی

آخرین اخبار