خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/01 - 18:20
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
رضازاده:

استفاده از ارزهای ملی سبب بی‌اثر شدن عدم دسترسی به سوئیفت می‌شود

عضو هیات رییسه کمیسیون سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد استفاده از ارزهای ملی در معاملات تجاری می تواند تحریم ها و محدودیت های ظالمانه غربی ها را دور بزند و به نوعی این امر به مرور تبدیل به رویه ای خواهد شد که می تواند از تاثیرات منفی عدم دسترسی به سوئیفت و اینستکس بکاهد.

یعقوب رضازاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اهمیت استفاده از ارزهای ملی در میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: متاسفانه به دلیل تحریم های یکجانبه غربی ها کشورمان در معاملات اقتصادی دچار مشکل می شود زیرا نقل و انتقال پول باید بر اساس مکانیزم های بین المللی مالی مانند سوئیفت و غیره صورت بگیرد.



نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع رفع این تحریم همان موضوعی است که غربی ها باید در توافق برجام به آن عمل می کردند اما مشاهده شد که بدعهدی کرده و در مقابل راهکار ایجاد سازوکار اینستکس رو مطرح کردند که آن هم عملیاتی نشد.



وی با اشاره به اینکه استفاده از ارزهای ملی در معاملات تجاری می تواند تحریم ها و محدودیت های ظالمانه غربی ها را دور بزند، ادامه داد: در واقع تحقق این امر به مرور تبدیل به رویه ای خواهد شد که می تواند از تاثیرات منفی عدم دسترسی به سوئیفت و اینستکس بکاهد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم در این راستا، افزود: برای استفاده از ارزهای ملی می توان پیمان های پولی تدوین کرد که کشورها بر اساس آن اقدام به مبادلات اقتصادی کنند و این ظرفیت در سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود داشته و در دسترس است.



عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این میان باید یادآور شد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز تاکید جدی بر ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازار‌های هدف دارد لذا استفاده از ارزهای ملی یکی از ابزارهای مهم برای تحقق این موضوع است./



پایان پیام

  • کد خبر : 357439
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار