خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/11/04 - 14:07
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : سیاسی
در گفتگوی ویژه شبکه خبر درباره کمیسیون عالی همکاری‌های پارلمانی ایران و روسیه مطرح شد

از تشریح میزان تبادلات بانکی تهران و مسکو تا مشارکت طرف روسی در پروژه های عمرانی ایران

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: جدیت مسئولین، ویژگی اصلی جلسات کمیسیون عالی همکاری‌های پارلمانی ایران و روسیه بود و به جزئیات و زمان‌بندی‌ها به دقت اشاره شد. در حوزه انرژی 40 میلیادر دلار تفاهم شد که 4 میلیادر دلار آن در حال عملیاتی شدن است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، گفتگوی ویژه شبکه خبر (روز دوشنبه 3 بهمن ماه) با حضور مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادت مجلس، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و با مشارکت تلفنی کاظم جلالی سفیر در روسیه برگزار شد.



مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ابتدا برنامه گفتگوی ویژه خبری پیرامون سطح بالای هیئت روسی حاضر در مجلس شورای اسلامی گفت: گروه عالی رتبه‌ای با حدود 26 نفر عضو، متشکل از 7 نفر از رؤسای کمیسیون ها و تعدادی از وزیران و مشاوران  رئیس جمهور به کشورمان آمدند  و چند بحث  مهم در جلسات دو و چند جانبه مطرح شد.



وی افزود: موضوعات حمل و نقل، انرژی، نفت، گاز، هسته‌ای، مالی، بانکی و کشاورزی از جمله موضوعات مطرح شده در دیدارهای پارلمانی روز گذشته بود  که در کمیسیون مشترک به آن پرداخته شد.



نماینده زنجان تصریح کرد: مهمترین بحث در تجارت تبادلات بانکی با ارزهای دوکشور و همچنین  وام و تسهیلات و خط اعتباری است که در خصوص آن مذاکرات مفصلی صورت گرفت ضمن اینکه  توافقات در مورد  تبادلات بانکی بیش از  60 درصد محقق شده اما عمده موانع به دلیل تحریم‌های 2 کشور در بحث سوئیفت است که هنوز موانعی وجود دارد و  بحث کارت خوان‌ها و ارتباطات بانکی نیز مطرح شد و امیدوارم در ماه‌های آینده موانع باقی مانده بر طرف شده  و عقب ماندگی‌ها جبران شود.



وی ادامه داد: بحث امکانات زیرساختی اگر از طریق دولت‌ها حل شود تجار کار را پیش خواهند برد البته باید پذیرفت در برخی مسائل روسیه جلوتر از ما است و در بنادر عمق بندر را افزایش داده اند اما  در کشور ما ما بنادر وضع خوبی ندارند؛ عمده کشتی‌های ما در بنادر  جنوب مستقر است و درصد کمی در شمال است و در فصل سرما نیز این موانعی برای جابجایی دریایی داریم.



وی با بیان اینکه جلسات مجالس ایران و دومای دولتی روسیه با جدیت دنبال شد تصریح کرد: جدیت مسئولین، ویژگی اصلی جلسات  بود و به جزئیات و زمان‌بندی‌ها به دقت اشاره شد و هرگز شاهد مذاکرات دیپلماتیک و کلی نبودیم و گفت‌و‌گوها عملیاتی پیش رفت و در حوزه انرژی به عنوان مثال 40 میلیادر دلار تفاهم شد که 4 میلیادر دلار آن در حال عملیاتی شدن است.



 طاهری خاطر نشان کرد: مقرر شد بررسی‌هایی انجام شود تا بخشی از گاز روسیه که به دلیل موانع ایجاد شده در جنگ با اکراین  قابل صادرات نیست از سوی کشور ما مورد بهره‌برداری قرارگیرد و همچنین با توجه به امکانات خود آنرا صادر کنیم  همینطور در بخش برق هم توافقاتی شد  و در حوزه نیروگاه‌های اتمی هم در فازهای جدید بحث و با جدیدت برای آن برنامه ریزی شد.



وی در بخش دیگری از صحبت های خود و در خصوص مشارکت طرف های روسی برای تامین مالی  پروژه های عمرانی گفت: برای مشارکت روس ها در تامین اعتبارات مالی در خواست شد حداقل رقم  10 میلیارد دلار پیش بینی شود و باتوجه به ظرفیت های زیادی که در بخش صنعت وجود دارد  مثل خودرو، مخابرات و  لوازم خانگی قرار شد توافقات در این بخش در آینده انجام شود. همچنین عقب مانده‌هایی در بخش فازهای جدید هسته‌ای وجود دارد که باید جبران شود وبخش زیادی از جلسه به آن پرداخته شد.



ماهیانه ظرفیت جابجایی 500 تا 1 میلیون تن بار از مرز سرخس به سمت بندرعباس وجود دارد



در ادامه شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه نیز با اشاره به دستاورهای حضور هیئت سیاسی، اقتصادی و پارلمانی روسیه در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث کریدور شمال و جنوب و راه اندازی آن ماه ها است که مطرح شده و خوشبختانه حدود 3 ماه است به سمت عملیاتی شدن آن در بخش غربی رشت - آستارا حرکت می کنیم و توافقی برای تامین مالی آن با روسیه انجام شده و امیدواریم طی 3-2 ماه آینده تفاهم نامه‌ای برای آن 162 کیلومتر انجام شود، البته بخش دیگری از پروژه در بخش شرقی یعنی در منطقه سرخس است که  خوشبختانه تفاهم های خوبی برای فعال شدن این قسمت دریای انجام شده و شاهد آن هستیم که قطارهای روسیه ازطریق قزاقستان-ترکمنستان وازبکستان وارد ایران شده و سعی کردیم تعرفه های مشترکی نیز برای آن  تنظیم کنیم و توافق خوبی با سایر کشورها در این خصوص صورت گرفته است.



وی ادامه داد: مرز سرخس به سمت بندرعباس آمادگی خوبی ایجاد شده تا ماهیانه  500تا 1 میلیون تن بار جابجایی داشته باشیم و در نشست مجلس  بحث شد و  ایران و روسیه تعرفه گزاری مشترکی را تنظیم کردند.



وی تاکید کرد: ما این ظرفیت را داریم که 20 میلیون تن را از  روش‌های مختلف جابجا کنیم، در صورتی که بحث شد شرق و غرب فعال شود، البته روس ها نشان دادند علاقه‌مند به رشد روابط ترانزیتی در طولانی مدت با ایران هستند.











شهریار افندی زاده


 



معاون وزیر راه مسکن و شهرسازی خاطر نشان کرد: در بخش حمل و نقل ترکیبی ما پیش‌تر یک هدف 10 میلیون تن را تا پایان سال 2023پیش بینی کردیم  و باید از محور های مختلف برای رسیدن به این هدف استفاده کنیم که یکی از آنها محور  سرخس در شرق است .



وی اضافه کرد: حمل و نقل جاده‌ای یکی دیگر از روش‌های توسعه‌ای است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و ما  به دنبال این هستیم تا  پایانه‌ها را به محل عبور تبدیل و اسناد را الکترونیکی کنیم، همچنین  ترانزیت دریایی  نیز موضوع دیگری است که  که در این سال‌ها مغفول مانده است و در پی آن هستیم که بندر انزلی  و بندر کاسپین را به رشت و  از طریق ریل متصل کنیم و اگر بتوانیم تا اوایل سال آینده مسیر دریایی - ریلی را راه اندازی کنیم به توفیق خوبی رسیده‌ایم البته در جلسه امروز تاکید شد نباید منتظر تکمیل پروژه رشت آستارا باشیم.



افندی زاده با بیان اینکه مقررات برای ایجاد جذابیت لازم است اصلاح شود گفت: مشخص شدن نوع تجارت و اولویت بندی آن بر عهده تجار است  و لازم می‌دانیم جذابیت‌های لازم نیز  ایجاد و توافقات مطلوبی بین کشور های دخیل انجام گیرد البته مقررات تسهیل کننده نیز باید داشته باشیم ، همچنین  اصلاحات در در پایانه ها هم موضوعی ضروری در این زمینه است.



مراودات ایران و روسیه در سال 2021و 2022 به رقم بی سابقه‌ای رسید



کاظم جلالی سفیر کشورمان در مسکو که به صورت تلفنی در این برنامه بود نیز با بیان اینکه :سطح روابط ایران و روسیه به دلیل رویکرد های مشترک و بحث همسایگی رو به گسترش است خاطر نشان کرد: در سال 2021و 2022 مراودات ایران و روسیه به رقم بی سابقه‌ای رسید اما هنوز موانعی در مسیر آن وجود دارد.



وی افزود: یکی از موانع توسعه روابط ایران و روسیه موانع  ترانزیتی است که باید با ایجاد اتصالات در حوزه جاده ای، ریلی و ترکیبی در دریا جاده و ریل از بین برود همچنین   موانع بانکی  زیادی نیز در مسیر توسعه روابط وجود دارد که برای آن برنامه ریزی هایی انجام شده است.











کاظم جلالی


 جلالی خاطر نشان کرد: در بخش  گمرکی نیز مشکلاتی وجود دارد که باید در کشور ما اصلاحات شود .ما در بخش تجهیزات دچار مشکل هستیم و کامیون و کشتی های ما مشکلاتی دارند که موجب شده است قیمت حمل کالا افزایش باید که خوشبختانه  اراده جدی بر حل و فصل موانع است./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 355995
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار