خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/20 - 15:59
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
رحیمی جهان آبادی:

احیای روابط تهران و ریاض مذاکرات هسته ای را تسهیل می کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سیاست جدید تنش زدایی در خاورمیانه بین ریاض و تهران می تواند پیامدهای مثبت و سازنده ای برای کشورهای منطقه داشته باشد، اظهار داشت: این تنش زدایی می تواند مسئله روابط ایران با کشورهای غربی و مسئله برجام را تسهیل کند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با ارزیابی برقراری روابط ایران و عربستان گفت: بعد از 5 دور مذاکراتی که بین ایران و عربستان انجام شد و همچنین میانجیگری های عراق و چین بلاخره بازگشایی بین تهران و ریاض اتفاق افتاد. ایران و عربستان دو کشوری هستند که اختلاف دیدگاه و اختلاف سیاست شان در خاورمیانه قابل کتمان نیست، همین امر فراز و فرودهایی در روابط این دو کشور بزرگ اسلامی ایجاد کرده است.



نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آبادی در مجلس بیان کرد: بعد از خروج آمریکا از افغانستان و عراق و وضعیتی که در توازن قدرت جهانی و منطقه ای رخ می دهد، شرایطی را بر خاورمیانه حاکم کرده که به دنبال آن عربستان و ایران را به سمت سیاست آسیایی و کاهش تنش ها سوق داده است.



وی ادامه داد: از طرفی کشور چین به دنبال آن است که در آسیا حرف آخر را بزند و نقش اساسی در جهان و آسیا ایفا کند. طبیعتا رابطه چین با ایران و عربستان به نفع پکن است و تمایل ندارد تنها یکی از دو کشور را داشته باشد پکن هم می خواهد با کشورهای محافظه کار عربی رابطه داشته باشد هم با ایران.



این نماینده مجلس افزود: با تلاش چینی ها و سیاستی که ایران برای نگرش آسیایی و تنش زدایی با همسایگان در دولت جدید پیش گرفت، روابط تهران و ریاض احیا شد که به نظر می رسد این احیای روابط می تواند مقدمه ای برای احیای روابط ایران با اردن، مصر، امارات و بحرین باشد، پیش از این ایران برای برقراری ارتباط با این چهار کشور تلاش خود کرده است همچنین هم این کشورها در مقاطع مختلف تمایل خود را برای روابط با ایران نشان داده اند.



رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه به هر میزان که این روابط گسترش پیدا کند برای امنیت خلیج فارس و خاورمیانه به نفع کشورهای منطقه است از نفوذ اسرائیلی ها و آمریکایی ها در منطقه می کاهد، گفت: از سوی دیگر سیاست ایران هراسی آمریکا در منطقه که بر پایه آن میلیاردها دلار اسلحه به منطقه فروخته می شد، کاهش می یابد.



وی بیان کرد: همچنین با تقویت روابط ایران و عربستان، روابط اقتصادی، روابط اتباع، مسئله حج و گردشگری بین ایران و کشورهای عربی رونق پیدا می کند، هر کشوری منافع و دیدگاه خاص خود را دارد اما از نظر ایران و مجموعه کسانی که در حاکمیت از جمله در مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی حضور دارند این کار باید زودتر اتفاق می افتد و تنش زدایی رخ می داد.



این نماینده مجلس با بیان اینکه سیاست جدید تنش زدایی در خاورمیانه بین ریاض و تهران می تواند پیامدهای مثبت و سازنده ای برای کشورهای منطقه داشته باشد، اظهار داشت: از سوی دیگر این تنش زدایی می تواند مسئله روابط ایران با کشورهای غربی و مسئله برجام را تسهیل کند، البته مسئله ما و غربی ها در برجام موضوع جداگانه ای از موضوع ما با عربستان است باید دید طرف های غربی چه برنامه ای دارند اما تغییراتی که در توازن خاورمیانه و منطقه ای آسیا رخ می دهد و پیوندهای جدید ایجاد می شود به نظر می رسد غرب را در شرایطی قرار می دهد تا با واقع گرایی بیشتر و از موضع متعادل تر با ایران گفت‌وگو کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 358686
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار