خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/04 - 11:49
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : سیاسی
طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه:

احقاق حق داوطلبان و مردم در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس

سخنگوی شورای نگهبان اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: این طرح در راستای اجرای سیاست‌های کلی انتخابات تصویب شد و لازم‌الاجرا است و مزیت‌هایی در راستای احقاق حق داوطلبان و مردم داشت.

گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، هادی طحان نظیف صبح امروز (شنبه، ۴ آذر ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارشی از بررسی طرح ها و لوایح ارسالی به شورای نگهبان طی چند هفته گذشته، گفت: طرح اصلاح بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. این طرح در خصوص پیگیری برخی از نمایندگان است که آیا مشمول قانون ۸۳ قانون انتخابات می‌شوند یا خیر که صریح تر ذکر شد؛ مواردی که در راستای ایفای وظایف نمایندگی است مشمول این قانون نمی‌شود.



مصوبه مربوط به قیر در بودجه سال جاری  تعیین تکلیف شد



سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اصلاح مصوبه مربوط به قیر در بودجه سال جاری با ایراد شکلی در شورای نگهبان روبرو شده بود. این مصوبه‌ در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفت و تعیین تکلیف شد.



وی تصریح کرد: طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که با ابهاماتی مواجه شد. همچنین طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها از دیگر مواردی است که مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفت. این طرح همچنین با ایراداتی از سوی هیئت عالی نظارت مواجه شد لذا جمع بندی آن به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.



سخنگوی شورای نگهبان افزود: لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از سوی این شورای مورد بررسی قرار گرفت که با ایراداتی که پیش‌تر از سوی بنده عنوان شده بود، مواجه شد. به صورت تفصیلی و در گزارشی ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه را اعلام خواهم کرد.



وی گفت: در این میان چهار اساسنامه اعم از اساس‌نامه سازمان مناطق آزاد کیش، قشم، ارس باران، ماکو و غیره نیز مورد بررسی قرار گرفت و با شرع و قانون مطابقت داده شد.



پس از بررسی رسمی برنامه هفتم درباره افزایش سن بازنشستگی اعلام نظر می‌کنیم



طحان نظیف در خصوص نظر شورا نسبت به افزایش سن بازنشستگی، بیان کرد: با توجه به حجم زیاد برنامه هفتم به طور غیر رسمی ۱۵ جلسه برگزار شده است اما با توجه به اینکه رسما مطلبی دریافت نشده و مورد بررسی قرار نگرفته، نظر قطعی نمی توان مطرح کرد. افزایش سن بازنشستگی در قالب برنامه هفتم آمده که دارای موافقان و مخالفانی است و پس از بررسی رسمی برنامه هفتم درباره آن اعلام نظر می‌کنیم.



وی افزود: هفته گذشته آزمون کتبی خبرگان رهبری برای افرادی که نیاز بود، برگزار شد که مجموعه ۳۲۸ نفر دعوت شدند که از این میان ۶۹ نفر غایب بودند. افراد اعم از شیعه و اهل سنت بودند. ما در ۱ الی ۲ هفته آینده آن کسانی که در ادوار گذشته آزمون کتبی قبول شده‌اند را برای مصاحبه شفاهی دعوت خواهیم کرد و کسانی که در هفته گذشته در آزمون کتبی حضور داشتند طبیعتاً در فرایند تصحیح اوراق قرار دارند و ان‌شاءالله تا ۱ ماه آینده به مصاحبه شفاهی دعوت خواهند شد.



طحان نظیف در خصوص بررسی برنامه هفتم توسعه و کاهش میزان خدمت سربازی در این برنامه، گفت: برنامه هفتم هنوز به صورت رسمی دریافت نشده لذا بررسی ها بعد از دریافت خواهد بود. مستندات و سوابق قانونی بررسی خواهد شد و نظر نهایی اعلام می‌شود.



وی در پاسخ به سوالی نسبت به تغییر زیاد برنامه هفتم و توصیه شورا در خصوص بررسی بودجه سال آینده، ادامه داد: مجلس اختیار دارد در متن تغییراتی را ایجاد کند اما این مهم نباید طوری باشد که شاکله متن را تغییر دهد.



شورای نگهبان توصیه پذیر نیست



سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با طرح اظهاراتی درباره کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان از سوی برخی رسانه‌ها و افراد وابسته به گروه‌های خاصی از جریانات سیاسی کشور درباره بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات، گفت: شورای نگهبان توصیه پذیر نیست و به دنبال انجام وظیفه قانونی خود است؛ حال ممکن است در فضای سیاسی فعالان سیاسی که رقابت‌هایی با هم دارند مطالبی را طرح کنند اما انتظار این است که متعرض وظایف قانونی دستگاه‌های دیگر نشوند و اجازه دهند دستگاه‌ها از جمله شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل کنند و مسئولیت را که بر عهده دارند با دقت و آرامش و بر اساس قانون انجام دهند.



شورای نگهبان هنوز وارد بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نشده است



وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درخواست‌هایی از شورای نگهبان برای رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری وجود داشته است، اظهار کرد: فعلاً ثبت نام مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است و فقهای شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان را بررسی می‌کنند. از سوی دیگر هنوز شورای نگهبان وارد بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نشده است.



به روزرسانی‌ تبلیغات بر اساس قانون اصلاح شده انتخابات مجلس 



وی در ادامه این نشست با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: این طرح در راستای اجرای سیاست‌های کلی انتخابات تصویب شد و لازم‌الاجرا است و مزیت‌هایی در راستای احقاق حق داوطلبان و مردم داشت.



طحان نظیف در این زمینه تصریح کرد: در نظر گرفتن مرحله پیش ثبت نام از جمله نکات مثبت این قانون بود و برای مثال اگر مدرک تحصیلی فردی ایراد داشت، در این مرحله مشخص شد. به روزرسانی هایی هم برای تبلیغات انتخابات بر اساس این قانون شده است.



وی در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیأت‌های اجرایی، بیان کرد: قانون برای بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳ مرحله را پیش‌بینی کرده‌ که یک مرحله از آن هیأت‌های اجرایی هستند که ترکیب آن در قانون آمده است، ۵ نفر از معتمدان مردمی و ۳ نفر از اشخاص حقوقی که باید اظهارنظر کنند و مرحله بعدی هیأت‌های نظارت استانی هستند.



سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر وی نسبت به نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هیأت‌های اجرایی چیست، افزود: اطلاعی از ادله، مستندات و مبانی کار هیأت‌های اجرایی ندارم که توضیح دهم چرا فردی ردصلاحیت یا عدم احراز یا فردی تأیید صلاحیت شده است که در دوره قبل ردصلاحیت شده بود.



امکانات دولتی و عمومی بر اساس قانون باید به طور برابر در اختیار همه داوطلبان باشد



وی در ادامه با اشاره به مفاد قانون انتخابات برای ارائه یکسان امکانات به کاندیداها، تصریح کرد: امیدواریم طبق قانون همه امکانات دولتی و عمومی غیر دولتی مانند شهرداری‌ها به صورت عادلانه در اختیار کاندیداها قرار بگیرد.



وی در این زمینه ادامه داد: بر اساس قانون امکانات دولتی و عمومی باید به طور برابر در اختیار همه داوطلبان باشد. مواد مربوط به تبلیغات نسبت به این موضوعات نکاتی را ذکر کرده است. درج آگهی یا نشر مطالب خلاف واقع ممنوع اعلام شده است. صداوسیما در این خصوص اقداماتی کرده و می‌خواهند صفحاتی را در اختیار افراد قرار دهند.



شورای نگهبان نگاه سیاسی، حزبی و جناحی ندارد​



وی در رابطه برخورد برخی از اصلاح طلبان با موضوع رد صلاحیت ها، تصریح کرد: بارها عنوان کردیم شورای نگهبان نگاه سیاسی، حزبی و جناحی ندارد. ما اهل پیش گویی نیستیم لذا درخواست می‌کنیم افراد نیز پیش داوری نکنند. این شورا داور بوده و درهای شورای نگهبان به روی همه احزاب، گروه‌ها و افراد در چارچوب قانون باز است.



بر اساس گزارش خبرگزاری خانه ملت، وی در پاسخ به پرسشی درباره درصدهای محاسبه شده از سوی برخی رسانه‌ها درباره افراد تایید صلاحیت نشده، اظهار کرد: در زمینه بررسی صلاحیت‌ها آنچه ملاک است، انطباق افراد با شرایط قانونی است. بر این اساس ممکن است این تعداد در دوره‌ای کمتر و در دوره‌ای بیشتر باشد. هر چند در ادواری بودند که نظر هیات های اجرایی بیشتر به تایید بوده و در ادواری هم نظر این هیات ها به رد بوده است. باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه میزان از نظرات هیات های اجرایی با نظر هیات‌ های نظارت و شورای نگهبان تطابق دارد.



حضور خانواده داوطلبان در خارج از کشور فی نفسه نمی‌تواند موجب رد صلاحیت آنها شود



سخنگوی شورای نگهبان همچنین در  پاسخ به این سوال که آیا حضور اعضای خانواده داوطلبان انتخابات در خارج از کشور تاثیری در بررسی صلاحیت آنها دارد یا خیر، تصریح کرد: این موضوع فی نفسه نمی‌تواند موجب رد صلاحیت شود و قانون نسبت به شخص تاکید و تصریح دارد اما نسبت به این موضوع ورودی نکرده است.



طحان نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات برخی از اعضای رد صلاحیت شده در زمینه تخریب جایگاه شورای نگهبان، ادامه داد: در آستانه دو انتخابات مهم در کشور هستیم و مانند همیشه در انتخابات شاهد رقابت های سیاسی بوده و هستیم؛ ممکن است برخی از جریانات نیز چنین اقداماتی را انجام دهند ولی بنظرم بهترین مسیر همیشه مسیر قانونی است و شورای نگهبان نیز بر این موضوع تاکید کرده است. بنابراین طبق قانون انتخابات اگر کسی بر خلاف آنچه به او گفته و اطلاع داده شده است مطالبی را بصورت نادرست و خلاف واقع به شورای نگهبان وارد کند، حق دفاع برای شورای نگهبان وجود دارد.



موضوع برگزاری انتخابات الکترونیک در حال بررسی است



وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزراء کشور و ارتباطات نسبت به وجود آمادگی برای برگزاری انتخابات الکترونیک در سطح استان های کشور و نظر شورای نگهبان در این زمینه، افزود: برگزاری انتخابات الکترونیک در قانون ذکر شده و از 25 مرحله پیش بینی شده، اکنون بخش های عمده ای در حال اجرایی شدن است؛ البته اگر مقصود رای گیری الکترونیک باشد، هم اکنون طرحی از سوی وزارت کشور مطرح شده و در حال بررسی آن هستیم لذا نظر کارشناسی خود را اعلام خواهیم کرد.



سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با تاکید رهبر انقلاب نسبت به وظایف همه دستگاه ها برای برگزاری انتخابات پرشور، تاکید کرد: شورای نگهبان در این راستا از ابتدای سال جلسات کارشناسی متعددی را برگزار کرده تا تمهیدات لازم برای انتخابات پرشکوه فراهم شود و همچنین با آسیب شناسی، اگر موضوعی از دوره های قبل وجود دارد، برای دوره جدید برطرف شده تا امور برای مردم تسهیل شود./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 372036
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم