خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/11/21 - 12:23
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
محمودوند با اشاره به سفر وزیر خارجه به آمریکای لاتین:

آمریکای لاتین علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران/ جمهوری اسلامی تامین کننده نیازهای اصلی آمریکای لاتین می‌تواند باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به همراهی خود با وزیر امور خارجه به چهار کشور موریتانی، نیکاراگوئه، ونزوئلا و کوبا، گفت: جمهوری اسلامی ایران به موفقیت‌هایی دست یافته که می‌تواند تامین کننده نیازهای اصلی آمریکای لاتین باشد.

مرتضی محمودوند در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در توضیح دستاوردهای سفر وزیر امور خارجه به آمریکای لاتین، گفت: سفر به کشورهای موریتانی، نیکاراگوئه، ونزوئلا و کوبا با هدف پیشبرد مسائل تجاری و اقتصادی و مقابله با تحریم‌ها انجام گرفت. مدیر کل آمریکا وزارت خارجه و بنده از طرف مجلس شورای اسلامی نیز آقای امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی کردیم.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: هیات ایرانی نشست‌های مختلفی با مقامات کشورهای موریتانی، نیکاراگوئه، ونزوئلا و کوبا جهت استحکام روابط و با هدف پیگیری مطالبات مالی ایران برگزار کرد، هماهنگی مجلس و وزارت خارجه جهت رفع موانع و پیگیری پرداخت بدهی‌های طرف‌های مقابل به ایران در این سفر قابل توجه بود.



نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مشکلات بروکراسی اداری کشورمان در مراودات دو جانبه از سوی کشور کوبا مورد انتقاد و گلایه قرار گرفت، مبلغ 119 میلیون دلار صادرات نفت ایران به کوبا بوده است که پیگیری‌هایی برای پرداخت مطالبات ایران انجام گرفت.



وی در ادامه اظهار کرد: پیگیری و رفع موانع قانونی برای تسهیل روابط دو و چند جانبه از موضوعات مرتبط با مجلس در این سفر بود، لذا گفتگو برای حل مشکلات و تسهیل روابط و مناسبات در این سفر و در دیدار با مقامات و مسئولان سطوح مختلف این چهار کشور انجام گرفت.



محمودوند با اشاره به توسعه فعالیت‌ سفارتخانه‌های ایران در آمریکای لاتین را از دیگر موضوعات سفر دانست و گفت: ما با اندک منابعی می‌توانیم موقعیت سفارتخانه‌های خود را ارتقاء دهیم و از دریچه دیپلماسی اقتصادی بسیاری از مشکلاتمان را حل کنیم. صنعت کشتی سازی ایران نیز از موضوعات مورد توجه آمریکای لاتین به ویژه کشور ونزوئلا بود،این کشورها به شدت علاقمند به سرمایه گذاری در این صنعت ایرانی هستند، ونزوئلا از کشورهای مهم تولید کننده نفت در جهان است اما خرید نفت از ایران توسط ونزوئلا با توجه به کیفیت نفت ایران و اینکه این نفت مورد نیاز صنعت ونزوئلا است، شایان توجه و از موضوعات با اهمیتی است که حوزه تجارت و صنعت ما باید به آن توجه داشته باشند.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسائل سیاسی و امنیتی در کنار موضوعات تجاری و اقتصادی نیز در این سفر و در دیدارها عنوان شد. یکی از مدیران همراه هیات، بحث رفع موانع تحریم را مطرح و به همین منظور جلساتی با مسئولان چهار کشور آمریکای لاتین شکل گرفت. تحریم، موضوع مشترک بین ایران با ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه است که اتحادی ویژه بین این کشورها شکل داد تا ضمن توسعه روابط اقتصادی بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.



محمودوند با بیان اینکه صادرات نفت به آمریکای لاتین در شرایطی که اجماع گسترده در سطح بین الملل علیه ایران شکل گرفته، موفقیت بزرگی است، گفت: ایران می‌تواند اقلام مورد نیاز این کشورها که نمی‌توانند از غرب تهیه کنند را تامین کند. جمهوری اسلامی ایران به موفقیت‌هایی دست یافته که تامین کننده نیازهای اصلی آمریکای لاتین است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: در نهایت گزارش سفر و موضوعات مطرح در این سفر را به سمع و نظر نمایندگان کمیسیون امنیت ملی ارایه کردم./



پایان پیام

  • کد خبر : 356992
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار