خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/07/04 - 09:38
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : صحن
نمایندگان در مخالفت با استعفای نماینده نقده و اشنویه مطرح کردند؛

نمایندگی بار امانتی است که مردم بر دوش ما نهاده اند

نمایندگان در نشست امروز در مخالفت با تقاضای استعفای عبدالکریم حسین زاده از سمت نمایندگی تأکید کردند که جایگاه نمایندگی امانتی است که از سوی مردم به ما سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 4 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تقاضای استعفای حسین زاده نماینده نقده و اشنویه، گفت: همکاران گرامی برادر عزیز حسین زاده مطالبی را در خصوص استعفای خود عنوان کردند، مقام معظم رهبری فرمودند مجلس را سکویی برای رفتن به جایگاه های دیگر نکنید، خودشان مخالف رفتن بودند، جناب رئیس جمهور ایشان را انتخاب کردند؛ اما تعداد نمایندگانی که از مجلس برای دولت رفته اند غیر متعارف است، فکر می کنم این عدم توجه به شانیت مجلس و نمایندگی مردم است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جایگاه نماینده بسیار ارزشمند است، ادامه داد: جایگاه نماینده و شأن نمایندگی مردم که افتخار وکالت مردم را دارد و منتخب مردم است نباید زیر سوال برود، بار امانتی که بر دوش ما گذاشته اند برای سمت های دیگر که افراد شایسته در بیرون مجلس برای این جایگاه ها کم نیستند؛ اگر قرار این باشد که بار امانت را به زمین بگذاریم جسارت به شأن مردم است، باید امانت داری را حفظ کنیم. نمایندگان دو گونه کار دارند یکی در سطح ملی و دیگر در سطح استانی، سوال من این است مردم نقده و اشنویه که به برادر حسین زاده رأی داده اند چه کسی باید به آن ها خدمت کند؟

وی در ادامه تاکید کرد: حق مردمی که به نماینده رأی داده اند آن هم در یک منطقه مرزی باید حفظ شود، بار امانت آن ها باید به سر منزل مقصود برسد، شاید برادر حسین زاده عنوان کند بنده در جایگاه دولتی قرار می گیرم و از اعتبارات دولتی به حوزه انتخابیه خود رسیدگی می کنم اما سوال اینجاست آیا این تبعیض قابل توجیه است؟ قرار نیست کسی که در جایگاهی قرار گرفت اعتبارات را برای حوزه انتخابیه خود صرف کند لذا به اعتقاد بنده بار امانت مردم بر زمین می ماند.

ذوالنوری در ادامه تاکید کرد: نیاز به انتخابات از مجلس برای جایگاه های حساس نبود، برادر حسین زاده در بخش خصوصی و شهرسازی فعالیت داشته است حداکثر مشاور استاندار بوده اند، کسی که در این جایگاه قرار می گیرد اگر بخواهد به جغرافیای مناطق محروم آشنا شود حداقل چند سال زمان نیاز دارد و آشنایی و پراکندگی با مناطق محروم زمان بر است. ایشان باید تجارب کار کلان و مسئولیت در مشاغل راهبردی را داشته باشند، کسانی که در این جایگاه قرار می گیرند باید حداقل سابقه استانداری داشته باشند، باید به نظام مسائل محروم آشنا باشند، ما نمی توانیم اشراف و آشنایی یک منطقه را تعمیم دهیم به سایر مناطق کشور.

استعفای نماینده نقده و اشنویه آسیب به حوزه انتخابیه است

مهرداد لاهوتی در مخالفت با تقاضای استعفای نماینده نقده و اشنویه در مجلس، گفت: بنده افتخار همکاری با ایشان را در کمیسیون عمران داشته ام و به توانمندی ایشان اعتقاد دارم، بر اساس اصل 63 قانون اساسی نمایندگان باید به مدت 4 سال انتخاب شوند، برگزاری انتخابات میلیاردها تومان هزینه دارد، همگی به پروسه انتخابات آشنا هستیم، پیچیدگی که یک انتخابات دارد را همگی آشنا هستیم، این چهارمین نماینده ای است که از مجلس به جایگاه های دولتی دعوت می شود، امروز هم شاهد این هستیم که آقای حسین زاده به این جایگاه دعوت شده اند، بر اساس اصل 63 قانون اساسی نمایندگان برای 4 سال انتخاب می شوند، چه بخواهیم چه نخواهیم این حوزه بدون نماینده خواهند ماند، این آسیب به کل منطقه وارد می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: قوه مقننه دو وظیفه دارد، وظیفه نخست آن قانونگذاری و از طرفی نظارت بر اجرای درست قوانین است که می تواند مسیر حرکت درست را مشخص کند.

مصطفی پوردهقان در مخالفت با تقاضای استعفای عبدالکریم حسین زاده از سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی، گفت: بنده از نزدیک به آقای حسین زاده شناخت لازم را دارم و مخالفتم با استعفای وی به این دلیل است که وی یک فرد فنی و متخصص در حوزه‌های عمرانی است با این حال رییس جمهور تصمیمی گرفته‌اند و ما هم تعهد داده‌ایم که با رییس جمهور همراه باشیم.

وی با بیان اینکه حسین زاده در صورت موافقت نمایندگان با استعفایش باید تعهداتی را به نمایندگان مجلس بدهد، گفت: در حال حاضر وضعیت فعلی روستاها نامناسب است. مردم روستاها از فقر، محرومیت، تبعیض در توزیع اعتبارات در بخش معادن و صنایع رنج می‌برند و از همه مواهب طبیعی که در کنارشان است استفاده نمی‌کنند و از این موضوع گلایه‌مند هستند.

پوردهقان ادامه داد: انتظار داشتیم در برنامه‌های آقای حسین زاده در رابطه با توزیع صحیح و عادلانه منابع به بخش روستا مطالبی را بشنویم چرا که در حال حاضر مناطق روستایی از قوانین دست و پا گیر رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی از روستاها همچنان با بروکراسی اداری مواجه هستیم گفت: انتظار داریم آقای حسین زاده در صورت قبول سمت جدید به قبیل موضوعات به صورت محوری بپردازند.

احمد مرادی در مخالفت با تقاضای استعفای عبدالکریم حسین زاده از سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی، گفت: همه ما آقای حسین زاده را تایید می‌کنیم.

وی افزود: حسین زاده از افراد خوش نام، فعال و مورد وثوق مردم در حوزه انتخابیه، بین همکاران و بین مردم در سراسر کشور است.

نماینده مردم بندرعباس تاکید کرد: به واقع مخالفت بنده حقیر و همکاران با استعفای وی به این دلیل است که وی ظرفیت‌های زیادی داشته و می‌توانند توانمندی‌های خود را در مجلس به کار گیرند. با این حال به این نکته واقف هستیم که مسئولیتی که در مناطق محروم برعهده وی گذاشته شده می‌تواند منشا خیری برای مردم باشد.

هادی قوامی در نشست علنی امروز در مخالفت با استعفای عبدالکریم حسین زاده از سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی، گفت: جایگاه نمایندگی براساس قانون همتراز با وزیر است، و معاونت  توسعه روستایی و مناطق محروم در هیات دولت و هیات وزیران حق رای ندارد و اگر ایشان به عنوان وزیر پیشنهاد می‌شد شان نمایندگی حفظ می‌شد و اگر با استعفایش موافقت کنیم شان نمایندگی تنزل می‌یابد.

وی ادامه داد: باید هر منطقه‌ای را به فراخور استعدادش رشد دهیم و تبعیض نباشد، اما نابرابری‌ها زیاد شده و 63 درصد نقدینگی در استان تهران است، ایشان چه برنامه‌ای برای حل این مشکل دارد، همچنین 40 درصد جمعیت کشورمان در کلان شهرها است و بیشترین پزشکان و امکاناتمان در کلان شهرها و پایتخت قرار دارد. چه برنامه‌ای برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم دارد؛ 2 درصد کشور یعنی عشایر و روستاییان 25 درصد پروتئین کشور را تولید می‌کنند چه برنامه‌ای برای حمایت از این قشر وجود دارد و تولید در مناطق محروم و روستاها مورد توجه نیست و متولی درستی ندارد و چنانچه فردی را بخواهیم برای این معاونت انتخاب کنیم باید آن را ارتقا داد تا بتواند موثر و حق رای داشته باشد؛ حسین زاده شخصیت دلسوزی است و از مناطق محروم است اما باید برنامه جامعی برای رفع مشکلات مناطق محروم داشته باشد و شاخص‌ها را ارتقا دهد./

پایان پیام

  • کد خبر : 383950
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار