خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/07/03 - 10:20
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : صحن
در صحن علنی صورت گرفت

موافقت مجلس با کلیات اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

نمایندگان مجلس با کلیات اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 3 مهر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور با کلیات آن با 145 رای موافق، 42 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

محمد صالح جوکار، رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در خصوص این طرح گفت: در حال حاضر نزدیک به شش دوره انتخابات شوراها در کشور برگزار شده است و با کارشناسان امر در خصوص مشکلاتی که تا امروز درباره بحث شوراها در کشور وجود داشت، بررسی‌های لازم صورت گرفت و این طرح به بهترین شکل ممکن به صحن علنی ارایه شده است. لذا لازم است نمایندگان با این طرح موافقت کنند تا انتخابات سال آینده به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

احمد آریایی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس در مخالفت با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، گفت: این طرح باید برای چکش کاری به کمیسیون شوراها برگردد و اصلاحات اساسی در آن انجام شود؛ قانون باید کارآمد و تاویل ناپذیر باشد.

وی ادامه داد: اینکه بابت آزمون وجهی از داوطلبان دریافت شود درست نیست زیرا شوراهای روستاها دستمزدی نمی گیرند و باری هم روی دوش آن ها می گذاریم؛ تقلب در انتخابات الکترونیک زیاد است و احراز هویت انجام نمی شود و این موضوع باید اصلاح شود.

زهرا سعیدی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در مخالفت با کلیات طرح مذکور، تاکید کرد که این طرح برای بررسی بیشتر باید به کمیسیون بازگردد؛ ما یک متولی تحت عنوان شورای نگهبان داریم و تائید و رد انتخابات شوراها را باید به آن بسپاریم و کسانی که مدرک لیسانس و فوق لیسانس و دانشگاهی دارند نباید آزمون دهند؛ باید اجازه دهیم مردم شهرداران را انتخاب کنند و این طرح باید با دقت نظر به کمیسیون مربوطه بازگردد.

وی ادامه داد: دولت، مجلس و قوه قضائیه باید کار خودشان را انجام دهند و ظرفیت مناسبی را برای انتخابات شورای آینده ایجاد کنیم.

مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در مخالفت با کلیات این طرح، افزود: اصلاحات خوبی در قانون صورت گرفت و باید تعارض منافع در تائید صلاحیت شوراها توسط نمایندگان مجلس برداشته شود و ما مکانیزم این کار را نداریم و انتظار داشتیم این مهم در این قانون اصلاح شود؛ همچنین انتخاب و عزل شهرداران و تزلزل مدیریتی در شهرها و عدم استفاده از کارشناسان مجرب در 1400 شهرداری باید مدنظر قرار گیرد و در برخی موارد با دخالت های برخی شوراهای محدود شاهد تزلزل مدیریتی در شوراها و شهرداری ها و انتخاب مکرر و عزل شهرداران را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: اختیارات شورای عالی استان ها به عنوان پارلمان محلی باید افزایش یابد البته در رابطه با تعداد بالای شوراهای شهر و روستا هم با مشکل مواجه هستیم.

محمد بیات، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور گفت: نظارت عالی مجلس در انتخابات باعث می‌شود در این طرح بازنگری صورت بگیرد و اصلاحاتی در طرح قدیم اعمال شود همچنین در طرح جدید شوراها به صورت خاص دیده می‌شوند، این طرح همان طرح کوچک شده انتخابات ریاست جمهوری است با این تفاوت که نظارت‌ها بیشتر صورت گرفته و با تدابیر در نظر گرفته شده مانع از تخلفات می‌شود.

مصطفی نخعی، نهبندان و سربیشه در موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته شفافیت در این طرح مورد توجه قرار می‌گیرد، عدم وجود ظرفیت کافی در روستاها منجر شده مردم انگیزه لازم را برای حضور در شوراها نداشته باشند باید انگیزه را در مردم ایجاد کنیم، زمانی مشخص شده است که با توجه به استعلاماتی که گرفته شده، در زمان مورد نظر پاسخگوی مردم باشیم، اقدامات صورت گرفته نباید باعث کاهش نقش نظارتی مجلس شود. در مجموع وضع این قوانین باید باعث تقویت شوراها شود و همچنین جایگاه آنها ارتقا یابد امیدواریم کمک کنید خلاء جزئیات آن برطرف گردد.

علی اصغر نخعی راد، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث مدیریت واحد شهری اصلاحات آورده نمی‌شود این مساله را به کمیسیون ارجاع می‌دهیم. بدیهی است این مسائل در چند روز گذشته در مجلس بررسی شده است، تمام ذی نفعان در کمیسیون حضور یافته و موضوع را بررسی کردند. اگر قرار اصلاحاتی اعمال شود در انتخابات شوراها صلاحیت را در نظر می‌گیریم. شورای نگهبان این مساله را نمی‌پذیرد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کلیات این بحث مورد بررسی قرار گرفته. اگر قرار است اصلاحاتی اعمال شود در جزئیات است، کمیسیون جلسات متعددی در مورد آن داشته است، نمایندگان با کلیات این طرح موافقت کردند./

پایان پیام 

  • کد خبر : 383845
کلمات کلیدی
علیرضا خادمی
خبرنگار

علیرضا خادمی

آخرین اخبار