خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/09 - 08:40
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
نوش آبادی:

قاره سیاه ظرفیت‌های بسیار فراوانی برای مبادلات اقتصادی و تجاری دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مغفول ماندن ظرفیت های قاره آفریقا برای بهبود روابط اقتصادی و تجاری، گفت: قاره سیاه ظرفیت های بسیار فراوانی برای مبادلات اقتصادی و تجاری دارد.

حسین نوش آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، گفت: مدت ها بود که از حوزه آفریقا غافل بودیم یعنی دیپلماسی خارجی در دهه گذشته به دلیل بحث برجام و چگونگی ارتباط با غربیان بسیار از موقعیت هایی که می توانستیم از آفریقا برای بهبود روابط اقتصادی و تجاری و فرهنگی مان داشته باشیم، غافل بود در صورتی که قاره سیاه ظرفیت های بسیار فراوانی برای مبادلات اقتصادی و تجاری دارد.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس یازدهم ادامه داد: کشورهای آفریقایی به دلیل شرایط اقلیمی که دارند، نیازمند کالاهای ما هستند؛ ما نیز به دلیل اینکه این کشورها ظرفیت های تجاری بالایی دارند باید تقویت ارتباط با آنها را در حوزه سیاست خارجی و اقتصادی مان در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: هر وزیری باید مسئول یک کمیسیون مشترک اقتصادی شود و با توجه به تعدد کشورهای آفریقایی باید چندین وزیر متکفل کمیسیون های مشترک شوند. پیشنهاد ما این است که در سفرهایی که رییس جمهور حضور دارند نسبت به ایجاد تحرک اقتصادی و تشکیل کمیسیون های مشترک اقدام شود.

نوش ابادی همچنین یادآور شد: مقام معظم رهبری بر تحرک خارجی تاکید کردند و در حال حاضر نیز دولت و رییس جمهور تحرک لازم را دارند باید این حرکت ادامه داشته باشد، دستگاه های اجرایی و سایر دستگاه ها باید پیگیر توافق نامه هایی که در سفرها منعقد می شود، باشند. نباید این سفرها در حد سفر باقی بماند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با تاکید بر بحث استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی کشور، بیان کرد: وزارت خارجه و سایر دستگاه ها باید از ظرفیت مجلس در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری استفاده کنند، گروه های دوستی پارلمانی را فعال کنند و در سفرها از این گروه ها و همچنین ظرفیت مجلس استفاده کنند./

پایان پیام

  • کد خبر : 377655
کلمات کلیدی
علیرضا خادمی
خبرنگار

علیرضا خادمی

آخرین اخبار