خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/07/04 - 13:10
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس عنوان شد؛

ظرفیت حوزه‌های علمیه سراسر کشور باید در اختیار نهاد قانون‌گذاری قرار بگیرد / باید از پوسته و نگاه صرفاً علمی به بخشی عملیاتی برسیم

مشاور رئیس و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: ارتباط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حوزه‌های علمیه باید فراگیر باشد به گونه ای که علاوه بر حوزه علمیه قم و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مستقر در این شهر مقدس، ظرفیت حوزه‌های علمیه سراسر کشور باید در اختیار نهاد قانونگذاری قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدجواد شوشتری مشاور رئیس و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی در مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم، ضمن اشاره به اهمیت جایگاه این مرکز، گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید در کنار حضور در کیمسیون‌های تخصصی، با برگزاری نشست‌های علمی، نمایشگاه و فعالیت‌های دیگر، ارتباط مفیدتر و بیشتری با نمایندگان مجلس داشته باشد.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه مسائل بین‌الملل گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید علاوه بر تنقیح قوانین، بحث روابط بین‌الملل را نیز جدی بگیرد.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مرکز در ارتباط با مباحثی چون چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل، استیلاء و همچنین ارتباط با برخی کشورهای شرقی از جمله چنین و روسیه و شبهاتی که در این زمینه توسط دشمنان القاء می‌شود، فعالیت‌هایی را آغاز کند.

شوشتری در ادامه همچنین نسبت به ارتباط وسیع‌تر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با وزارت علوم نیز تأکید کرد و گفت: برخی محصولات علمی این مرکز باید در دانشکده‌های حقوقی به عنوان منبع مورد استفاده قرار بگیرد، ارتباط با وزارت علوم در این زمینه بسیار موثر است.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتصاب  حجت‌الاسلام علی نهاوندی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، خاطرنشان کرد: حضور حجت الاسلام و المسلمین نهاوندی در رأس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حضور مبارکی است از این حیث که ایشان با تجریه علمی و عملیاتی، به‌ویژه در عرصه ارتباطات و رسانه و آشنایی به مسائل جدید، می‌توانند موضوعات مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی را با مسائل روز به صورت جذاب تر و بهتر منطبق کنند.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه یکی از معضلات امروز کشور، ورودی‌هایی است که از رسانه‌های متنوع، خانواده‌ها و نسل جوان را مورد تهدید قرار می‌دهد، آثار علمی و مطالعات روزآمد حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی قادر خواهد بود، موضوعات و مطالعات مرکز را به سمت رفع این تهدیدها جهت‌دهی کند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه مطالعات علمی و پژوهش‌ها باید متناسب با نیازهای روز کشور باشد، تصریح کرد: باید از پوسته و نگاه صرفاً علمی به بخشی عملیاتی برسیم، متاسفانه برخی آثار فقط برای بخش نخبگانی تدارک دیده می شود، در حالی که باید این فعالیت‌ها به نحوی ترسیم و طراحی شود که خروجی آن در بدنه مردم و جامعه قابل لمس باشد.

قانون نقش مهمی در ارزش داوری جامعه نسبت به کارآمدی نظام و اشراب شرع در حاکمیت دارد

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نهاوندی، رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی نیز با اشاره به اینکه ارزش داوری جامعه نسبت به کارآمدی نظام و اشراب شرع در حاکمیت، بر اساس قانون‌گذاری تعریف شده است، گفت: قانون نقش مهمی در ارزش داوری جامعه نسبت به کارآمدی نظام و اشراب شرع در حاکمیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی افزود: اگر چارچوب قانون‌گذاری شرعی به صورت درست اتفاق بیفتد، جامعه هم نسبت به اشراب شرعی، ضوابط دینی و هم از منظر مسائلی هم‌چون تجلی کارآمدی دین در عرصه جامعه اسلامی توجه و اهتمام بیشتری خواهد ورزید.

وی به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در نظام قانونگذاری اشاره کرد و گفت: بند اول و دوم این سیاست‌های ابلاغی یک مطالبه جدی از جامعه نخبگانی به‌ویژه حوزویان و دانشمندان دینی است. به دلیل اینکه حکم دکتر قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی نسبت به اینجانب، مزین به این سیاست‌های ابلاعی است، حوزه ماموریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از توجه به موازین شرعی به عنوان اصلی‌ترین منشاء قانونگذاری، به بند دوم یعنی ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود، نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: بدون تردید، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می‌تواند پل ارتباطی و حوزه تاثیرگذاری برای تحقیق بخشیدن به این مطالبات باشد و این مهم در ساختار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با استفاده از ظرفیت مراکز پژوهشی حوزه دیده شده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: به نظر می‌رسد، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس دوره‌های تأسیس، تثبیت و تعاملی را پشت سر گذاشته است و بعد از یک دهه فعالیت‌های تاثیرگذار و شناخته شده در مجامع آکادمیک و علمی، به‌ویژه مراکز حوزوی، باید وارد مرحله توسعه، تعالی و تحولی را برای پیشبرد به نظام قانون‌گذاری شویم و در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت روی این حوزه، متمرکز خواهیم شد.

در ادامه عطاء‌الله رفیعی آتانی، رئیس سابق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز در این مراسم گزارشی از سه سال فعالیت خود در این مرکز را ارائه داد.

در پایان این مراسم از فعالیت‌های رئیس سابق مرکز تقدیر و حکم ریاست حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی که به امضای دکتر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی رسیده بود، به وی تقدیم شد./

پایان پیام

  • کد خبر : 384018
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره

آخرین اخبار