خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/07/03 - 12:15
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : صحن
منصوریان در نطق میان‌دستور؛

طرح کریدور زنگزور تهدیدی بر امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران است/ رژیم صهیونیستی حامی حذف مرز تاریخی ایران و ارمنستان است

نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: به وضوح طرح کریدور زنگزور تهدیدی بر امنیت ملی منافع و تمامیت ارضی کشور عزیزمان ایران است. ما با ارتباط میان مناطق و راه‌های مواصلاتی مخالف نیستیم، اما در صورت اجرای کریدور زنگزور خارج از حاکمیت ارمنستان، خفگی ژئوپلوتیک در شمال کشور رخ داده، راه‌های جایگزین و کانال‌های تجاری بین‌المللی شمال به جنوب با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد و جایگاه ژئوپلوتیک ایران در منطقه کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین باید با اجرای چنین سناریویی با جدیت مقابله کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گقارد منصوریان نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران در مجلس، در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 3 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق میان دستور خود ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های در سراسر کشور و تهنیت هفته دفاع مقدس بر امت شهیدپرور ایران، حادثه دلخراش معدن ذغال‌سنگ طبس را به خانواده‌های داغدار و مردم تسلیت گفت.

وی در ادامه با اشاره به تحولات جدی در عرصه بین‌الملل، عنوان کرد: در سال‌های اخیر عرصه بین‌الملل با تلاطم‌های سرنوشت‌سازی روبه‌رو بوده است؛ که پس از جنگ جهانی دوم، بی‌سابقه بوده و جهان را به رویارویی ایدئولوژی و ارزش‌ها در قالب منافع سوق می‌دهد. کشورهای فرامنطقه‌ای و بازیگران جهانی با مداخله در مسائل و تحولات دیگر مناطق سعی در اعمال نفوذ و کاشتن نهال‌های منافع خود هستند و با تحریک و حمایت بی قید و شرط بعضی از کشورها، آتش بحران‌ها را افروخته، قوانین و حقوق بین‌الملل را پایمال و به گسترش جنگ دامن می‌زنند.

نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران در مجلس گفت: رژیم صهیونیستی نمونه‌ای آشکار در منطقه خاورمیانه است که با حمایت گسترده تسلیحاتی و اطلاعاتی تعدادی از کشورها، آنچنان گستاخ شده که به وضوح کلمه نسل‌کشی مردم بی‌پناه غزه را رقم می‌زند و با سکوت جامعه بین‌المللی مواجه می‌شود.

رژیم صهیونیستی بقای خود را در تداوم جنگ و کشتار می‌بیند

منصوریان با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی بقای خود را در تداوم جنگ و کشتار می‌بیند، تصریح کرد: ایجاد بحران‌ها در منطقه و ترورهای هدفمند این رژیم به دنبال اعمال آن سیاست و کشاندن پای هم‌پیمانانش به منازعه منطقه‌ای است.

وی افزود: رژیم اشغال‌گر در ماه‌های گذشته با کوچ اجباری و کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین ثابت کرده است که به ارزش‌های انسانی و اخلاقی اعتقادی ندارد. اقدام به انفجار پیجرها در لبنان، مستاصل بودن  و رذالت صهیونیست را تأیید می‌کند.

نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران در مجلس با اعلام اینکه رژیم صهیونیستی حتی در سرزمین‌های اشغالی نیز به دیگر ادیان و اقوام اهانت و اعمال فشار می‌کند؛ افزود: ارمنیان مسیحی ساکن در اراضی مقدس اشغالی که حضوری چندصد‌ ساله دارند و یکی از پایه‌های اصلی مسیحیان بیت‌المقدس هستند، با قوت قهری شدید مورد اهانت و فشار قرار گرفتند. زمین‌های ثبت‌شده در تملک کلیسای ارمنی مسیحی تصاحب و به روحانیون مسیحی بی‌حرمتی شده است. این نیز الگویی از پاکسازی تدریجی دیگر اقوام به دست صهیونیست از سرزمین‌های اشغالی است.

منصوریان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: این دستخط رژیم صهیونیستی با کارگذاری جمهوری آذربایجان، سه سال قبل در قفقاز جنوبی به وقوع پیوست و موجب تحولات شگرفی در آن منطقه شد. جنگ دوم قره‌باغ در سال 2020 و تصرف آن منطقه توسط کشور آذربایجان با حمایت گسترده تسلیحاتی، لجستیکی و مستشاری رژیم صهیونیستی و ترکیه و آغاز پاک‌سازی کامل از ساکنان ارمنی قره‌باغ، که موجب آوراه‌شدن بیش از 130 ارمنی شد و تاکنون نیز در وضعیتی نامعلوم قرار دارند؛ در زندان‌های باکو نیز 10ها اسیر جنگی ارمنی بعد از گذشت 3 سال از جنگ به سر می‌برند، به وضوح بر نقش صهیونیسم و اهداف مخرب برخی از قدرت‌های فرامنطقه‌ای و بازیچه بودن جمهوری آذربایجان و بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی صحه می‌گذارد.

نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران در مجلس ادامه داد: این حمایت‌ها آنچنان جمهور باکو را جسورتر کرده که در رسانه‌های رسمی کشورش صحبت از تجزیه ایران عزیز کرده و اکنون نیز در توهم تصرف سرزمین‌های ارمنستان، قطع مرز بین‌المللی ایران و ارمنستان و ایجاد کریدور زنگزور توران بزرگ است.

منصوریان تصریح کرد: رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز با حضورش در آن کشور همسایه و مناطق تصرف‌شده قره‌باغ، با حمایت و مسلح کردن باکو سعی در اعمال فشار و ایجاد بحران در مرزهای کشورمان دارد. آن رژیم حامی اجرای حذف مرز تاریخی دو کشور ایران و ارمنستان است تا به گمان خود ضربه‌ای به پیکر عظیم ایران وارد کند.

وی با اشاره به اینکه همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، مرز ایران و ارمنستان از کهن‌ترین مرزهای بین‌المللی بوده و تغییرات و مسدود شدن آن قابل قبول نیست؛ اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب  نیز در جنگ دوم قره‌باغ بر امنیت ارامنه ساکن در آن منطقه تأکید کردند. به وضوح طرح کریدور زنگزور تهدیدی بر امنیت ملی منافع و تمامیت ارضی کشور عزیزمان ایران است. ما با ارتباط میان مناطق و راه‌های مواصلاتی مخالف نیستیم، اما در صورت اجرای کریدور زنگزور خارج از حاکمیت ارمنستان، خفگی ژئوپلوتیک در شمال کشور رخ داده، راه‌های جایگزین و کانال‌های تجاری بین‌المللی شمال به جنوب با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد و جایگاه ژئوپلوتیک ایران در منطقه کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین باید با اجرای چنین سناریویی با جدیت مقابله کرد.

نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران در مجلس در پایان ضمن تشکر ویژه از نظام جمهوری اسلامی ایران برای مرمت و رسیدگی به کلیساهای ارمنی اصفهان و جنوب ایران، گفت: همچنین از وزارت امور خارجه کشور برای افتتاح کنسولگری در شهر کاپان ارمنستان و نیروهای نظامی و اطلاعاتی کشورمان برای ایجاد امنیت در کشور، حضور به موقع در مرزهای شمال غربی کشور و برگزاری رزمایش‌های گسترده برای خنثی‌سازی تحرکات و تهدیدات همسایگان تشکر می‌کنم./

پایان پیام  

  • کد خبر : 383882
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره

آخرین اخبار