خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/07/04 - 10:28
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : صحن
با موافقت مجلس:

تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل شورای اسلامی روستا مشخص شد

نمایندگان در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و دهیاران، تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل شورای اسلامی روستا را مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهار‌شنبه، 4 مهر ماه) مجلس شورای اسلامی با مواد یک و دو طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و دهیاران موافقت کردند.

به موجب ماده 1 این طرح؛ ماده (4) به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می‌شود: تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل شورای اسلامی روستا به شرح زیر است:

الف- روستاهای تا 1500 نفر جمعیت سه نفر اصلی و دو نفر علی‌البدل

ب- روستاهای بیش از 1500 نفر جمعیت و بخش پنج نفر اصلی و سه نفر علی‌البدل

تبصره- ملاک جمعیت هر روستا برای تعیین نصاب جمعیتی این ماده، آمار مراکز بهداشت روستایی با تایید وزارت کشور هنگام ثبت نام داوطلبان شوراها است.

همچنین به موجب ماده 2 این طرح؛  یک تبصره به عنوان تبصره «2» به شرح زیر به ماده (7) قانون الحاق و تبصره فعلی آن به عنوان تبصره«1» اصلاح می‌شود؛ «دعوت از عضو علی‌البدل و جانشین و جایگزینی او در مورد اعضای شورای روستا توسط بخشدار و در مورد اعضای شورای شهر توسط فرماندار صورت می‌گیرد.»

در جریان این جلسه حسین علی حاجی دلیگانی در صحن علنی مجلس گفت: ریاست مجلس نکته‌ای را در تاریخ 31/5/1403 در صحن علنی مجلس مطرح کردند.

وی افزود: آقای قالیباف در تاریخ مذکور عنوان کردند که دولت یک هفته مهلت دارد تا درباره لوایحی که قبلا از سوی دولت سیزدهم ارسال شده تعیین تکلیف لازم را داشته باشد. در حال حاضر مهلت کنونی به بیش از یک ماه رسیده اما لوایح تعیین تکلیف نشده است لذا لازم است بدانیم دولت به این موضوع عمل کرده است یا خیر؟

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر مردم شاهین شهر در صحن مجلس گفت: پیش از آغاز جلسه علنی امروز با دوستان معاونت قوانین همین موضوعات را پیگیری کردیم. یک تعداد از لوایح که مربوط به موافقت نامه‌ها بوده از سوی دولت ارسال شده است.

وی افزود: طبق آخرین پیگیری‌هایی که روز گذشته آقای عبدالملکی انجام داده، گفته شده این موارد آماده است، اما منتظر هستم تا لوایح در دولت و با حضور رییس جمهور تعیین تکلیف شود و حتما یکشنبه هفته آینده این موارد انجام شده و به مجلس ارسال خواهند کرد.

همچنین نمایندگان با 152 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در جلسه با ماده 3 این طرح موافقت کردند.

در ماده 3 آمده که در ماده (13) قانون عبارت «مقامات مذکور موظفند در جلسات شورا شرکت کنند» جایگزین «مقامات مذکور در جلسات شورا شرکت خواهند نمود.» می شود.

نمایندگان همچنین به بررسی ماده 4 این طرح پرداختند و در نهایت با 163 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در جلسه، با آن موافقت کردند.

در ماده 4 این طرح آمده است؛ در تبصره «3» ماده (15) قانون کلمه «اصلی» بعد از کلمه «اعضای» اضافه می‌شود./

پایان پیام

  • کد خبر : 383959
کلمات کلیدی
سعید ابراهیمی
خبرنگار

سعید ابراهیمی

تصاویر

آخرین اخبار